شناسهٔ خبر: 67108307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا؛ گرایش به راست افراطی در کشورهای غربی

صد آنلاین | نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا اگرچه کسب اکثریت از سوی احزاب حامی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد اما راست افراطی در این انتخابات نتایج قابل توجهی کسب کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ،  احزاب راست افراطی در نتایج انتخابات پارلمان اروپا به دستاورد‌های بزرگی دست یافتند که قدرت‌های سنتی را متزلزل و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، را وادار به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد.

 

حزب مکرون شکست سنگینی از حزب راست افراطی اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن متحمل شد.

نتایج انتخاباتی در برخی کشورهای اروپایی

در آلمان حمایت از سوسیال دموکرات‌های چپ میانه اولاف شولتز، صدراعظم این کشور، به ۱۴ درصد کاهش یافت و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان به رتبه دوم صعود کرد.

میلیون‌ها اروپایی به نامزد‌هایی رای دادند که برای دوره ۵ ساله در پارلمان جدید اروپا، شعبه قانون‌گذاری این بلوک تجاری ۲۷ عضوی، مستقر می‌شوند.

نتایج موقت رای‌گیری که دیروز به پایان رسید نشان می‌دهد دموکرات‌های مسیحی با افزایش ۱۳ پله‌ای ۱۸۹ کرسی، سوسیال دموکرات‌ها با صعود ۴ پله‌ای ۱۳۵ کرسی و گروه حامی کسب و کار «رینیو» با ۱۹ پله سقوط ۸۳ کرسی و سبز‌ها با ۱۸ پله سقوط به ۵۳ کرسی دست یافتند.

با این نتایج جورجیا ملونی در ایتالیا با پیروزی در داخل و پارلمان اروپا تقویت می‌شود، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان دستاورد‌هایی کسب می‌کند، حزب ویکتور اوربان در مجارستان بیشترین آرا را می‌گیرد، اما حزب رقیب آن پیروزی بزرگی کسب می‌کند.

همچنین مذاکرات پیچیده‌ای برای ائتلاف پس از انتخابات فدرال بلژیک در پیش است و مردم بلغارستان به پارلمان ملی جدید و قانونگذاران اتحادیه اروپا رای می‌دهند.

حزب راست افراطی اتریش نخستین پیروزی را در یک رای‌گیری سراسری جشن گرفت؛ این حزب در حالی جشن می‌گیرد که یک پیروزی محدود در انتخابات پارلمان اروپا به دست می‌آورد در حالی که این کشور منتظر رای‌گیری سراسری است که در ماه سپتامبر (شهریور ماه) برگزار خواهد شد.

حزب آزادی اتریش در انتخابات روز یکشنبه ۲۵.۷ درصد آرا را به دست آورد و برای اولین بار در یک انتخابات سراسری در رتبه اول قرار گرفت، پس از آن حزب محافظه‌کار خلق اتریش به ریاست کارل نهمر با ۲۴.۷ درصد و سوسیال‌دموکرات‌های چپ میانه با ۲۳.۲ درصد قرار دارند و سبز‌ها به عنوان شرکای کوچک ائتلاف نهمر، ۱۰.۷ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

حزب ضدمهاجر همسو با اوربان مجارستانی در اسلوونی نتایج مطلوبی کسب کرده است؛ حزب دموکراتیک اسلوونی به‌عنوان حزب مخالف راست‌گرای این کشور، بیشترین آرا را در انتخابات اتحادیه اروپا در این کشور به دست آورد و ضربه‌ای به جنبش آزادی لیبرال حاکم و رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی، وارد کرد.

در آلمان نتایج نهایی، پیروزی آشکار برای محافظه‌کاران جریان اصلی مخالف، مقام دوم برای حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان و نمایش تاسف‌بار ۳ حزب حاکم در انتخابات پارلمان اروپا را تایید می‌کند.

ارقام رسمی روز دوشنبه نشان داد که بلوک راست میانه این کشور ۳۰ درصد آرا را به دست آورده و آلترناتیو برای آلمان ۱۵.۹ درصد آرا را از آن خود کرده است.

سوسیال‌دموکرات‌های چپ میانه صدراعظم این کشور تنها ۱۳.۹ درصد از آرا را به عنوان بدترین نمایش انتخاباتی خود پس از جنگ جهانی دوم در یک انتخابات سراسری به دست آوردند.

دو شریک ائتلافی حزب حاکم یعنی سبز‌های طرفدار محیط زیست و دموکرات‌های آزاد طرفدار تجارت، به ترتیب ۱۱.۹ و ۵.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

در لهستان پیروزی جزئی برای حزب میانه‌رو دونالد تاسک، نخست‌وزیر این کشور، در میان رشد راست افراطی کسب شده است؛ براساس نتایج رسمی، حزب میانه‌رو دونالد تاسک بیشترین آرا را کسب و اولین پیروزی انتخاباتی خود را بر یک حزب راست‌گرای پوپولیست در یک دهه گذشته به دست آورد.

قدرت‌گیری راست افراطی در انتخابات اروپا

اگرچه احزاب طرفدار اروپا اکثریت را در اختیار دارند، اما رای‌دهندگان به سمت راست افراطی گرایش دارند و راه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، برای انتخاب مجدد با مشکلاتی مواجه است.

حدود ۱۸۵ میلیون رای‌دهنده در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا نظر خود را بیان کرده و احزاب دست راستی شاهد افزایش حمایت در تمام گوشه و کنار این قاره بوده‌اند که توازن قوا را در پارلمان اروپا تغییر داده است.

اما افزایش پیش‌بینی‌شده در حمایت از احزاب راست افراطی آن‌طور که برخی انتظار داشتند آشکار نبود، به این معنی که اگر اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد، ائتلاف طرفدار اروپا در اکثریت باقی خواهد ماند.

براساس نتایج به دست آمده در صبح امروز اگرچه ائتلاف بزرگ بین حزب راست میانه خلق اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ‌میانه (S&D) و گروه لیبرال Renew Europe، بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفته، اما ۴۰۳ قانونگذار -حدود ۵۶ درصد- از کرسی‌ها را تضمین کرده است.

همکاری برای مقابله با راست افراطی در اروپا

این احزاب سال‌ها در سطح اتحادیه اروپا همکاری و دیوار آتشی ایجاد کرده‌اند تا از ورود راست افراطی به جریان اصلی سیاسی جلوگیری کنند.

در حالی که اکثریت آن‌ها در حال حاضر محدودتر شده است، این گروه‌ها می‌توانند به همکاری با یکدیگر ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه قانون‌گذاری اتحادیه اروپا در طول دوره دهم پیش رو به آرامی عمل می‌کند.

اکنون همه نگاه‌ها به برندگان انتخابات، ائتلاف بزرگ بین حزب راست میانه خلق اروپا (EPP) خواهد بود که پیروزی آشکاری به دست آورد و تسلط خود را در پارلمان جدید تثبیت کند.

اورسولا فون در لاین، نامزد اصلی آن، پیش از این آمادگی خود را برای همکاری با احزاب خاصی که با محافظه‌کاران و دیگر گروه‌های اروپایی راست‌گرا (ECR) همراه هستند، اعلام کرده بود.

اما نشانه‌های اولیه که از اردوگاه EPP می‌آید، نشان می‌دهد که آن‌ها به متحدان سنتی خود وفادار خواهند ماند.

 

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما