شناسهٔ خبر: 67142826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین:

سطح آب‌های زیرزمینی قزوین سالانه 70 سانتی‌متر افت دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین از افت 42 متری سطح سفره آب زیرزمینی دشت قزوین در طول 27 ساله گذشته خبر و گفت: افت متوسط سالیانه حدود 70 سانتی‌متر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، منصور ستوده با اشاره به تنش آبی استان قزوین اظهار کرد: متوسط میزان بارندگی در استان قزوین 322 میلی‌متر است که از این میزان در سال آبی جاری 260 میلی‌متر بارندگی محقق شده که نشان دهنده 27 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته و 15 درصد کاهش نسبت به بلند مدت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به اطلاعات آخرین آمار برداری منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی انجام شده، عنوان کرد: مصرف منابع آب در بخش کشاورزی حدود 88 درصد و در بخش‌های صنعت و شرب در مجموع 12 درصد است.

وی با بیان اینکه افت شدید سفره آب زیرزمینی منجر به پدیده فرونشست زمین شده تصریح کرد: تداوم این وضعیت می‌تواند سبب بروز خسارات جبران ناپذیر شود.

این مسئول از تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه‌ها، کاهش نفوذپذیری منابع آب سطحی، گسترش پهنه‌های بیابانی، آسیب رسانی به خطوط انتقال آب، نفت، گاز و از بین رفتن راه‌های ارتباطی به‌عنوان عوارض ناشی از وقوع این پدیده یاد کرد.

پیشرفت 64 درصدی طرح سازگاری با کم‌آبی در قزوین

ستوده با اشاره به اینکه در استان قزوین 5 هزار و 817 حلقه چاه مجاز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در راستای صیانت و حراست از منابع آب طرح‌های مهمی در استان در حال اجراست که طرح سازگاری با کم آبی از مهمترین آن‌هاست که در 2 فاز اجرا می‌شود.

وی افزود: در فاز اول این طرح با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه باید 325 میلیون مترمکعب آب تا سال 1405 صرفه جویی شود، طرح سازگاری با کم آبی تاکنون حدود 64 درصد پیشرفت دارد، که بخشی از اقدامات در قالب این طرح شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند برروی چاه‌ها مجاز و همچنین اصلاح و تعدیل پروانه‌ها بهره‌برداری از چاه‌ها است.

انسداد بیش از یک‌هزار چاه غیرمجاز در سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با تاکید بر لزوم انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان عنوان کرد: تاکنون 2 هزار و 831 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده که یک‌هزار و 16 حلقه آن مربوط به سال 1402 بوده و با این اقدام از برداشت 340 میلیون مترمکعب آب جلوگیری بعمل آمده است.

وی تصریح نمود: در راستای کنترل آب برداشتی از چاه‌های نیز 3 هزار و 805 دستگاه کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب شده است.

ستوده درباره لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه‌های استان عنوان کرد: تاکنون 150 کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان لایروبی و 171 هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها رفع تصرف و آزادسازی شده، همچنین سند تک برگی 3 هزار و 671 هکتار از بستر رودخانه‌ها اخذ شده که عمده‌ترین آن مربوط به سال 1402 و 1403 است.

سد بالاخانلو نیمه اول امسال آبگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به مهمترین طرح‌های آبرسانی استان اظهار کرد: فاز دوم طرح آبرسانی از سد طالقان با هدف آبرسانی به مهرگان به طول 35 کیلومتر در حال پیگیری تامین اعتبار است.

ستوده در خصوص آبرسانی از سد بالاخانلو گفت: مهمترین هدف ساخت این سد تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستای جنوب استان است.

وی افزود: حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان هزینه ساخت این سد است و در حال حاضر سد بالاخانلو 84.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در نیمه نخست امسال آبگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان با اشاره به سد نهب به‌عنوان اولین سد استان تصریح کرد: سد نهب با اعتباری بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان و حجم مخزن 120 میلیون مترمکعب آب ساخته و در حال حاضر با پیشرفت 98.5 درصدی آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

انتهای پیام/

نظر شما