شناسهٔ خبر: 67151653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین خبر داد؛

افت ۴۲ متری سفره آب زیرزمینی دشت قزوین طی ۶۰ سال گذشته

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: برداشت های بی رویه و حفر چاههای غیرمجاز در طول ۶۰ سال گذشته سبب شده تا سطح سفره آب زیرزمینی دشت قزوین حدود ۴۲ متر افت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور ستوده اظهار کرد: متوسط میزان بارندگی در استان قزوین ۳۲۲ میلیمتر استکه از این میزان در سال آبی جاری ۲۶۰ میلیمتر بارندگی محقق شده که این میزان نشان دهنده ۲۷ درصد افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۱۵ درصد کاهش نسبت به بلند مدت است.

ستوده با اشاره به اطلاعات آخرین آمار برداری منابع آب های زیرزمینی و سطحی انجام شده، عنوان کرد: مصرف منابع آب در بخش کشاورزی حدود ۸۸ درصد و در بخش های صنعت و شرب مجموعاً ۱۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: دشت قزوین جزو دشت های ممنوعه و بحرانی کشور استکه بدلیل حفر چاههای غیرمجاز و برداشت های بی رویه در طول ۶۰ سال گذشته، سطح سفره آب زیرزمینی آن حدود ۴۲ متر افت کرده و این به این معنا است که در سال ۷۰ سانتی متر افت کرده است.

ستوده ادامه داد: این افت شدید سفره آب زیرزمینی منجر به پدیده فرونشست زمین شده که تداوم آن می تواند سبب بروز خسارات جبران ناپذیر شود.

وی از تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه ها، کاهش نفوذپذیری منابع آب سطحی، گسترش پهنه های بیابانی، آسیب رسانی به خطوط انتقال آب، نفت، گاز و از بین رفتن راههای ارتباطی به عنوان عوارض ناشی از وقوع این پدیده یاد کرد.

ستوده با اشاره به اینکه در استان قزوین ۵۸۱۷ حلقه چاه مجاز وجود دارد خاطر نشان کرد: در راستای صیانت و حراست از منابع آب طرح های مهمی در استان در حال اجراست که طرح سازگاری با کم آبی از مهمترین آنهاست که در دو فاز اجرا می شود.

طرح سازگاری با کم آبی ۶۴ درصد پیشرفت داشته است

وی افزود: در فاز اول این طرح با همکاری سازمان ها و ارگان های مربوطه باید ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب تا سال ۱۴۰۵ صرفه جویی شود. طرح سازگاری با کم آبی تاکنون حدود ۶۴ درصد پیشرفت دارد، که بخشی از اقدامات در قالب این طرح شامل انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند برروی چاهها مجاز و همچنین اصلاح و تعدیل پروانه ها بهره برداری از چاه ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با تاکید بر لزوم انسداد چاههای غیرمجاز در استان عنوان کرد: از گذشته تا به امروز ۲۸۳۱ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده که ۱۰۱۶ حلقه آن مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و با این اقدام از برداشت ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب جلوگیری بعمل آمده است.

وی تصریح کرد: در راستای کنترل آب برداشتی از چاه های نیز ۳۸۰۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی این چاه ها نصب شده و این اقدام مهم تا تجهیز کلیه چاههای مجاز استان به کنتور هوشمند ادامه خواهد داشت.

ستوده در خصوص مدیریت توامان آب و برق اظهار کرد: مصرف زیاد برق کنتور چاههای کشاورزی که ناشی از برداشت زیاد آب استدر سامانه ای در حال رصد و پایش است و در صورت مشاهده اضافه مصرف در ابتدا برای بهره بردار پیامک اخطار ارسال می شود و در صورت تداوم اضافه مصرف این چاه ها قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای به استفاده از روش های نوین و دانش بنیان در مدیریت مصارف آب اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه فروش و خدمات پس از فروش کنتورهای هوشمند، بانک و بازار سهم آب، راه اندازی سامانه کنترل اطلاعات کنتورهای هوشمند (رصد خانه آب) و راه اندازی سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات از جمله اقدامات دانش بنیان و نوآورانه این شرکت استکه در حال پیگیری است.

ستوده در خصوص لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه های استان عنوان کرد: تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه های استان لایروبی و ۱۷۱ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها رفع تصرف و آزادسازی شده و همچنین سند تک برگی ۳۶۷۱ هکتار از بستر رودخانه ها اخذ شده که عمده ترین آن مربوط به سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به مهمترین طرح های آبرسانی استان اظهار داشت: فاز اول طرح آبرسانی از سد طالقان با هدف تامین آب شرب سالم و گوارا برا شهر آبیک به طول ۱۷.۵ کیلومتر اجرا شد و فاز دوم این طرح نیز با هدف آبرسانی به مهرگان به طول ۳۵ کیلومتر در حال پیگیری تامین اعتبار است.

ستوده در خصوص آبرسانی از سد بالاخانلو گفت: مهمترین هدف ساخت این سد تامین آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان است.

وی افزود: حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت این سد استو در حال حاضر سد بالاخانلو ۸۴.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ان شاءالله در نیمه نخست امسال آبگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان با اشاره به سد نهب بعنوان اولین سد استان تصریح کرد: سد نهب با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب ساخته و در حال حاضر با پیشرفت ۹۸.۵ درصدی آماده افتتاح و بهره برداری است.

نظر شما