شناسهٔ خبر: 67138546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

مدیر شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در راستای مدیریت منابع آبی تاکنون 2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و پرشده و از این محل 340 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است. مدیر شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در راستای مدیریت منابع آبی تاکنون 2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و پرشده و از این محل 340 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق ویژه گذر از دوره پیک مصرف تابستان امسال نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات آبفای استان برگزار شد.

در این نشست که داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفا، ابوالفضل موتابها مدیرعامل شرکت مدیریت نیروگاه شهید رجایی، منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ، یوسف اینانلو مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و سیده پروانه برهانی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان نیز حضور داشتند گزارشهایی از اقدامات انجام شده در صنعت آب و برق استان ارائه دادند. 

در این نشست منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارندگی در کشور نسبت به میانگین جهانی پایین تر است و این میزان در استان قزوین نیز ۳۲۲ میلیمتر است که تاکنون ۲۶۰ میلیمتر بارش داشتیم که هرچند نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده اما نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله حدود ۱۵ درصد کاهش بارندگی داریم.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

ستوده تصریح کرد: در بخش سنجش آب های سطحی ۹۸ ایستگاه پایش و در بخش آب‌های زیرزمینی ۳۹۸ ایستگاه سنجش منابع آب زیرزمینی داریم که به صورت روزانه، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری ها بر اساس تغییرات منابع آبی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: حجم مجموع منابع آبی استان ۲ میلیارد مترمکعب است که یک و نیم میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی و پانصد میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی است که  ۱۴ درصد مصارف ما از آب سطحی و ۸۶ درصد از آب زیرزمینی است.

این مدیر تصریح کرد: بیشترین منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و در این بخش حدود یک هزار و ۲۱۴ میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی و حدود ۲۴۲ میلیون مترمکعب از آب سطحی استفاده می شود و سهم صنعت و شرب در این مصارف ناچیز و چیزی حدود ۱۲ درصد است.

ستوده اظهارداشت: در استان قزوین چهار محدوده مطالعاتی داریم که در شمال محدوده مطالعاتی الموت و منجیل و دو محدوده در دشت قزوین و آوج است که به دلیل برداشت‌های بی‌ رویه در بخش کشاورزی در ۲۷ سال گذشته حدود ۴۲ متر سطح آب های زیرزمینی دشت قزوین کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در بیست و هفت سال گذشته میزان ذخیار آبهای زیرزمینی استان از ۱۳ میلیارد مترمکعب به  ۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده که نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: متوسط فرونشست زمین در استان حدود هفده سانتیمتر است و متاسفانه قزوین در ردیف شش استان دارای تنش آبی است که باید برای آن تدبیر کنیم که از پیامدهای فرونشست می توان به خشک شدن قنوات و کاهش کیفیت منابع آبی و شوری آب اشاره کرد.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

ستوده اظهارداشت: در استان قزوین حدود پنج هزار و ۸۱۰ حلقه چاه مجاز با حجم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب داریم که برای صیانت از این منابع ارزشمند برنامه‌هایی در دست اجراست مهم‌ترین آن برنامه سازگاری با کم آبی است که با مصوبه ملی در دو فاز اجرا می شود.

وی افزود: در فاز اول طرح تا افق ۱۴۰۵ بایستی بتوانیم تا حجم ۳۲۵ میلیون مترمکعب شرایط آبی را بهبود بخشیم و در فاز ۲ هم در بخش کشاورزی ۲۳۷ میلیون مترمکعب و در بخش آب سطحی ۹۸ میلیون مترمکعب شرایط را بهبود بخشیم و مدیریت کنیم که این برنامه تاکنون حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در راستای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، راه‌اندازی سامانه خدمات فروش و پس از فروش کنتورهای هوشمند را به عنوان پایلوت کشوری اجرا کردیم و برای پاسخگویی به مردم و جلوگیری از تخلف اقدام به راه اندازی سامانه کرده ایم که امور سخت افزاری آن انجام شده و امیدواریم در یک ماه آینده این سامانه فعال می شود.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

وی ادامه داد: راه اندازی مدیریت اطلاعات هوشمند، رصد خانه آب، بازار آب حسابداری نظام تخصصی آب و پاسخگویی به شکایات مردمی از دیگر اقدامات این شرکت برای عبور از روش های سنتی و ورود به سیستم های نوین و هوشمند است.

ستوده بیان کرد: مطالعه 1468 کیلومتر بستر رودخانه های استان، ساماندهی 34 کیلومتر دیواره رودخانه ها، دیرافت سند تک برگ برای 3671 هکتار رودخانه های استان و آزادسازی 171 هکتار حریم رودخانه از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای قزوین بوده است.

وی افزود: در استان قزوین بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه منابع آبی در دست اجراست که عمده‌ترین آنها مطالعات جامع آب شرب استان تا افق ۱۴۲۵ است.

ستوده اظهارداشت: یکی از طرح هی مهم آبی استان انتقال آب از سد طالقان بود که در فاز اول با اجرای 17 کیلومتر تا آبیک ، مردم این شهر از آب شرب گوارا برخوردار شدند و در فاز دوم آب شهر مهرگان به طول 35 کیلومتر اجرایی خواهد شد که تملک و آزادسازی 10 کیلومتر مسیر انجام شده است.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: انتقال آب سد طالقان به استان قزوین و شهر مهرگان با احداث 320 کیلومتر خط انتقال بیش از 11 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این طرح حدود 13.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ستوده گفت: آبرسانی از سد بالاخانلو با 82 کیلومتر خط انتقال برای تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستای شهرستان بویین زهرا در دست اقدام است که در حال آزادسازی مسیر هستیم.

وی اظهارداشت: ساخت سد بالاخانلو با حجم 39 میلیون مترمکعب بیش از 1500 میلیارد تومان هزینه دارد که هم اکنون از 84.5 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که امسال آبگکیری آن را آغاز می کنیم.

این مدیر اضافه کرد: سد مخزنی نهب با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان ساخته شده و آماده افتتاح است که امیدواریم در نیمه اول امسال آن را افتتاح کنیم.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: این سد با حجم 150 میلیون مترمکعب ساخته شده که 80 میلیون مترمکعب برای تامین آب کشاورزی مصرف خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین شبکه آبیاری سد نهب با 1200 میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت است که 25 کیلومتر کانال اصلی و 90 کیلومتر کانال یک و دو از مشخصات فنی آن است.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

ستوده از آغاز مطالعات سد بورمانک هم خبر داد.

 این مدیر در خصوص کنترل چاههای غیر مجاز هم گفت: تاکنون 2831 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و پر شده و از این محل 340 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی کرده ایم که فقط در سال گذشته 1016 حلقه چاه غیرمجاز از چرخه انتفاع خارج شد.

2831 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و از چرخه انتفاع خارج شده است

این مدیر بیان کرد: همچنین با نصب 3805 دستگاه کنتور هوشمند و اصلاح پروانه بهره برداری 561 فقره چاه نسبت به مدیریت منابع آبی اقدام شده است.

انتهای پیام

نظر شما