شناسهٔ خبر: 67131624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور وزیر اقتصاد

بزرگترین و مجهزترین گمرک اختصاصی کشور در مجتمع فولاد مبارکه افتتاح شد+ فیلم

اصفهان- ایرنا- مرحله نخست گمرک اختصاصی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بعنوان بزرگترین و مجهزترین گمرک اختصاصی کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مجموعه صنعتی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح گمرک اختصاصی فولاد مبارکه گفت: بخشنامه‌های متعددی از جمله درگاه ملی مجوزها، تسهیلگری در اموال تملیکی، کاهش بخشنامه تجاری کشور و کاهش مدت زمان تشریفات گمرکی در راستای تولید و تجارت آسان برای فعالان اقتصادی کشور انجام می‌شود که امروز افتتاح طرح توسعه گمرک فولاد مبارکه نیز در این راستا انجام شد.

سیداحسان خاندوزی افزود: مسیرهای تولید در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال‌های متوالی برای جهش تولید، هموار شد تا تولیدکنندگان از جمله فولاد مبارکه که یکی از مصادیق زنجیره ارزش پیشرو در کشور است بتواند با ارزآوری مناسب، کشور را از خام‌فروشی و اقتصاد نفتی آسیب‌پذیر دور کند.
وی با بیاناینکه فولاد مبارکه بعنوان پنجمین صادرکننده بزرگ، بیستمین شرکت واردکنندگان کشور است، ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری فولاد مبارکه است که با انجام خدمات در حوزه صنعت فولاد و دستور کارهای راهبردی حاکمیت، نمونه و پیشرو بوده و الگوی تسهیلگری در حوزه صنعت کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه آمادگی دارد تا در طرح‌های توسعه‌ شرکت‌ها و تولیدکنندگان صنعت کشور به آنها یاری رساند و امیدواریم سودآوری و جذابیت فعالیت‌های اقتصادی تولیدی به سمت منافع ملت ایران بازگردد.

خاندوزی با بیان‌اینکه یکی از شرکت‌های مهم دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات دستگاه‌های «X_RAY» (آشکارساز) در استان اصفهان مستقر است، اضافه کرد: حدود ۴۰ مورد از دستگاه‌های آشکارساز چمدانی تولیدی با همکاری گمرک ایران در گمرکات کشور نصب خواهد شد و امیدواریم بتوانیم از افزایش ظرفیت در تجارت خرد کشور استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، گمرک اختصاصی مجتمع فولاد مبتارکه در زمینی به مساحت ۲۶ هکتار و با ۳۴ هزار مترمربع انبار مسقف و ۲۲ هکتار بارانداز محوطه و کانتینری احداث شده است.

کاهش دپوی بار گمرکات مرزی بویژه گمرک شهید رجایی از مهمترین اهداف توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه است.
با راه‌اندازی این مجموعه، هزینه‌های انبارداری، دموراژ تخلیه و بارگیری در مجتمع فولاد مبارکه بشدت کاهش می یابد.

گمرک اختصاصی فولاد مبارکه از سال ۱۳۶۱ همزمان با راه‌اندازی این مجتمع با چارت سازمانی مصوب، فعالیت خود را آغاز کرد.

فولاد مبارکه اکنون مواد اولیه بیش از سه هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و … را تامین می کند.

این شرکت هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیاز ارزی و حضور در بازارهای جهانی آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی، اکنون پتانسیل و اعتبار لازم برای صادرات محصول به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

این مجتمع صنعتی که در ۷۵ کیلومتری جنوب‌ غربی شهر اصفهان، در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع(۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید) استقرار یافته‌، دارای ظرفیت تولید سالانهٔ ۱۰٫۳ میلیون تُن انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر است.

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته است مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد.

نظر شما