شناسهٔ خبر: 67126638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی گیلان خبر داد

هشدارهای بهداشتی دامپزشکی در روز عید قربان

مریم روشندل

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان و تأمین بهداشت عمومی جامعه، ادارات دامپزشکی در سطح استان آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌ها در روز عید سعید قربان هستند.

صاحب‌خبر -

هادی بابایی امروز ۲۲ خرداد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی گیلان و ادارات تابعه در روز عید قربان، در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ عصر آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم است، اظهار کرد: شهروندان در رشت برای خرید دام زنده می‌توانند با مراجعه به میدان دام کاسپین، جنب کشتارگاه صنعتی دام نمونه گیلان واقع در کیلومتر پنج جاده سراوان به فومن از خدمات رایگان دامپزشکی برای معاینه دام، پیش از خرید بهره­‌مند شوند.

وی افزود: ستاد اجرایی نظارت بهداشتی مستقر در اداره کل دامپزشکی گیلان در روز عید قربان آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شهروندان است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ و ۳۳۳۶۸۹۲۴ تماس حاصل کنند، گفت: شهروندان توجه کنند که برای پیشگیری از مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو، دام خود را در کشتارگاه‌های صنعتی استان ذبح کنند.

بابایی تصریح کرد: برای ذبح دام حتما به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیداً از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند.

وی افزود: باتوجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی برای ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی آماده خدمت به هموطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند، خاطرنشان کرد: دامپزشکان مستقر در مراکز عرضه بهداشتی دام از ذبح دام‌های مبتلا به بیماری جلوگیری و دام مبتلا را قرنطینه و از فروش آن ممانعت به عمل می‌آورند.

بابایی با بیان اینکه شهروندان با اعتماد به این مراکز، تنها دام خود را پس از معاینه توسط دامپزشک تهیه کنند، گفت: در هنگام خرد کردن گوشت یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند، گوشت‌های تهیه شده، تا قبل از مصرف باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه در روز عید قربان عده‌ای از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به کشتار و فروش دام‌های مشکوک در میادین و معابر شهر تحت عنوان دام قربانی و نذری می‌کنند، لذا به مردم توصیه می‌شود دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه دامی شهرستان و یا در محل‌های تعیین شده از طرف شهرداری‌ها و مشاوره با مأموران دامپزشکی ذبح کنند.

انتهای پیام

نظر شما