شناسهٔ خبر: 67113619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان

۲۶ گروه دامپزشکی زنجان بر ذبح دام در عید قربان نظارت می‌کنند+فیلم

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ۲۶ گروه ثابت و سیار دامپزشکی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بر ذبح همه دام‌های نذری نظارت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا در خصوص اقدامات این اداره کل در روز عید قربان توضیح داد و افزود: به مناسبت فرا رسیدن این عید سعید بزرگ، برخی از شهروندان دام های سبک و سنگین را خریداری و ذبح می کنند که رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی ها، بازرسان دامپزشکی استان زنجان ۲ روز قبل از عید قربان در تمامی میادین دام تعیین شده از سوی شهرداری زنجان و دیگر شهرستان های استان حضور می یابند و بر سلامت دام های قربانی قبل از کشتار نظارت می کنند.

این مسوول ادامه داد: در این مکان ها بازرسان دامپزشکی پیش از خرید دام به شاخص های دامپزشکی توجه کرده و راهنمایی لازم را به خریداران ارائه می کنند.

وی اظهار داشت: شهروندانی که دام زنده خریداری می کنند بهتر است محل نگهداری دام ها از محل سکونتشان فاصله داشته باشد چون در صورت گزیدگی بر اثر نیش کنه ممکن است به بیماری هایی نظیر تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

حاج کاظمی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی پس از ذبح دام، افزود: توصیه سازمان دامپزشکی بر این است ذبح دام ها در کشتارگاه های زنجان و ابهر انجام شود که خدمات آنها در روز عید قربان به صورت رایگان و تحت نظر دامپزشک، ناظر بهداشتی و ناظر شرعی ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهروندان بعد از ذبح دام،گوشت را در ظرفی مجزا از شکم لاشه قرار دهند تا از بروز آلودگی و مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه باید گوشت دام ذبح شده حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود، گفت: شهروندان در صورت تمایل به استفاده از گوشت پس از ذبح حتما باید آن را به صورت پخته و نه کبابی استفاده کنند.

نظر شما