شناسهٔ خبر: 67126796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه عید قربان؛

۳۵ گروه بهداشتی بر ذبح دام در استان اردبیل نظارت می‌کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۳۵ گروه بهداشتی ثابت و سیار در مناطق مختلف این استان در آستانه عید قربان بر ذبح دام نظارت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مهدی فیضی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم باید به دلیل احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به شروع فصل گرما و نیز بیماری‌های مهم از جمله هاری، سل، بروسلوز، شاربن و کیست هداتید از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموما در روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، خودداری کنند.

وی افزود: مردم باید هنگام خرید گوشت حتما از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

وی به فعال شدن ۳۵ گروه بهداشتی ثابت و سیار در این استان با هدف نظارت بر ذبح قربانی در عید قربان اشاره کرد و گفت: برای اطمینان شهروندان از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی و با تجهیز و ساماندهی ۳۵ گروه ثابت و سیار در قالب ۷۱ پرسنل فنی و متخصص در بازرسی گوشت و ۱۰ روحانی ناظر ذبح شرعی در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و شرعی در خدمت به شهروندان در آماده‌باش هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به گروه‌های دامپزشکی که در عید سعید قربان در میادین اصلی تمامی شهرستان‌های استان مستقر می‌شوند و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی محل اقامت خود و حضور گروه سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: تمام کشتارگاه‌های دام استان در عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان می‌باشد. لذا توصیه می‌شود مردم دام قربانی خود را جهت ذبح و آماده‌سازی لاشه به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی کشتارگاه بهره‌مند شوند.

فیضی تصریح کرد: شماره تلفن‌های ۳۳۳۹۴۸۰۰ و سامانه تلفن گویای ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی جهت ارتباطات مردمی منظور شده و آماده دریافت گزارش مردمی می‌باشد.

استان اردبیل با دارا بودن ۶ میلیون واحد دامی از مناطق مهم کشور در زمینه دامپروری محسوب می‌شود و بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۵۰۰ هزار راس دام زنده از این استان خارج می شود.

نظر شما