شناسهٔ خبر: 67127835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدارهای مهم دامپزشکی به مردم در آستانه عید قربان

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در آستانه عید قربان شهروندان اردبیلی از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز خوددداری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی فیضی ‌اظهار داشت: با فرا رسیدن عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام، باید مراقبت‌های بهداشتی نیز در این زمینه افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری «تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو» با توجه به شروع فصل گرما و نیز بیماری‌های مهمی نظیر هاری، سل، بروسلوز، شاربن، کیست هداتید و ... شهروندان باید از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموما در روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، جداً خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: مردم باید هنگام خرید گوشت حتما از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

فیضی افزود: به منظور اطمینان شهروندان از سلامت گوشت، آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی، اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی و با تجهیز و ساماندهی 35 اکیپ ثابت و سیار در قالب 71 پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت و 10 روحانی ناظر ذبح شرعی در عید سعید قربان برای انجام عملیات نظارت بهداشتی و شرعی در خدمت به شهروندان به حالت آماده‌باش هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی که در عید سعید قربان در میادین اصلی تمامی شهرستان‌های استان مستقر هستند و یا با مراجعه به اداره دامپزشکی محل اقامت خود و حضور اکیپ سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: کلیه کشتارگاه‌های دام استان در عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان هستند که توصیه می‌شود دام قربانی خود را برای ذبح و آماده‌سازی لاشه به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی کشتارگاه بهره‌مند شوند.

فیضی بیان کرد: با هدف تأمین حداکثری سلامت مردم، از عموم شهروندان انتظار می‌رود با آگاهی کامل از اهمیت موضوع سلامت با اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی همکاری کنند.

انتهای پیام/132/.

نظر شما