شناسهٔ خبر: 67110301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

باحمایت های دولت سیزدهم؛

اجرای موفق قانونی جوانی جمعیت در کشور

با حمایت های دولت سیزدهم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور به خوبی  اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان ؛رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: اجرای سیاست های جمعیتی در کشور با  وجود تحریم های اقتصادی تاکنون موفقیت آمیز بوده و براساس آمار ها رفتارجمعیتی مردم تغییر کرده  است.

امیرحسین بانکی پور افزود: هفت سال میزان باروری در کشور با کاهش حدود 20 درصدی همراه بود،اما امسال در ۱۵ استان، این میزان افزایشی شده است.

وی گفت: رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی همیشه بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، و  فرهنگ سازی در این خصوص تأکید داشت و علاوه بر تشکیل ستاد جمعیت و  مطالعه گزارش دستگاه های مختلف از روند اجرای مصوبه ها اطلاع داشت .

بانکی پور با بیان اینکه در اجرای این قانون مشوق هایی برای فرزندآوری اختصاص یافته است افزود: اعطای تسهیلات ازدواج به دو و نیم میلیون ، تسهیلات فرزندآوری به یک و نیم میلیون نفر و اعطای زمین  ۸۰ هزار خانوار از جمله این مشوق ها است 

چالش ایران آینده،جمعیت نه چندان جوان بود که برای کشیدن ترمز پیری جمعیت، اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفت که یکی از این برنامه ها، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود.

قانونی  مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره که  ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۸۵  قانون اساسی تصویب شد.

پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن، به مدت هفت  سال، در تاریخ  دهم آبان سال ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید و رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی اجرای آن را در آبان همان سال  از زمان تصویب قانون ابلاغ کرد.

براساس  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  ، به ازای تولد هر فرزند، طبق ماده ۱۰ ،  تسهیلات و  به ازای تولد  فرزند سوم به بعد، طبق ماده ۳ و  ۴ ،زمین رایگان حداکثر ۲۰۰ مترمربعی اعطا و مطابق ماده ۱۸،  تخفیف مالیاتی ۱۵ درصدی و طبق  ماده ۲۱ بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری اختصاص می یابد که این بخشی از مشوق های عمومی است.

همچنین در دولت سیزدهم ،اختصاص زمین رایگان حداکثر ۲۰۰ مترمربعی به  خانواده های دارای فرزند چهارم و بیشتر کمتر از ۲۰ سال در سال ۱۴۰۲ مصوب شد که همچنان در حال اجراست.

 

<div id="video-display-embed-code_11202154"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4256199/11202154?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما