شناسهٔ خبر: 67089960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی :

سهم شیلات از کل تولیدات کشاورزی باید به ۱۰ درصد برسد

رشت- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان شیلات باید با اجرای طرح ها و فرصت‌های زودبازده در امنیت غذایی و کنترل تورم نقش محوری خود را ایفا کرده و در حوزه آبزی پروری سهم تولیدات شیلاتی را به ۱۰ درصد از کل تولیدات کشاورزی برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت روز یکشنبه در ارتباط تصویری با جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو به صورت همزمان در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آبهای داخلی که به طور همزمان در پنج استان گیلان، گلستان، مازندران، ‌ هرمزگان و خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شیلات در سواحل شمالی و جنوبی کشور در حفظ و بازسازی ذخایر می تواند نقش برجسته ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: شیلات نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در اقتصاد کشور به دلیل ظرفیت های بسیار در توسعه صادرات و صنایع تبدیلی و وابسته فرصت های اشتغالزایی بسیاری دارد.
وی تصریح کرد: با همتی که در مردم و صیادان فعال حوزه شیلاتی وجود دارد و با کمک موسسات تحقیقاتی، دانشگاهی، نخبگان و سرمایه گذاران شاهد تحول بزرگی در این بخش خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است با رویکرد جهشی باید به سمتی حرکت کنیم که دریای خزر و رودخانه‌های جاری در شمال به مثال استخری بزرگ برای فعالیت های شیلاتی و آبزی پروری باشند و این فعالیت ها با تلاشی بیشتر به ۱۰ برابر وضعیت موجود برسد.

رهاسازی آبزیان در پنج استان کشور با هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: امسال ۴۵۰ میلیون قطعه از آبزیان با هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مشارکت تکثیر و رهاسازی خواهد شد.

سید حسین حسینی گفت: سالانه در جهان ۲۱۸ میلیون تن انواع آبزیان تولید می‌شود و سازمان خواروبار جهانی در گزارش ۲۰۲۱ خود اعلام کرده از جمعیت ۸.۷ میلیارد نفری جهان سه میلیارد نفر پروتئین حیوانی خود را از آبزیان تامین می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۵۰ که جمعیت جهان بیش از ۱۰ میلیارد نفر برآورد می شودبه هفت میلیارد نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: حیات از آب شروع شده و بقاء به آب وابسته است نباید از این ظرفیت باتوجه به اقلیمی که خداوند در اختیار ما قرار داده غفلت کنیم. از ۴۳ گرم پروتئین حیوانی که مردم ایران استفاده می‌کنند ۹ گرم از آبزیان تامین می شود.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال نخست عمر دولت سیزدهم توانستیم ۳۰ همت جذب سرمایه گذاری داشته باشیم که ۱۱.۸ همت آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۸.۹ همت در ۱۴۰۲ محقق و انجام شد ضمن آنکه بیش از ۹۵ درصد از این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: قدرت مانور شیلات به حدی است که از اراضی لم‌یزرع تا آبهای شیرین، لب شور و شور و بسیار شور و نامتعارف هم امکان تولید وجود دارد و یکی از مباحثی که در آینده با توجه به متوسط بارندگی ۲۰۰ میلیمتری کشور در حوزه کشاورزی خواهیم داشت تکیه بر تولید آبزیان است که می تواند بهترین منبع تولید پروتئین باشد.

وی تاکید کرد: سرانه تولید گازهای گلخانه در آبزیان برخلاف سایر تولیدات در حوزه سایر منابع پروتئین های حیوانی نزدیک به صفر است و جذب ۲۰۰ گرم پروتئین آبزیان برابر با جذب پروتئین پنج کیلوگرم از سایر تولیدات حیوانی است.

حسینی از صیادان و بهره بردارانی که در بازسازی ذخایر مشارکت داشتند، قدردانی کرد و گفت: ۵۰ میلیون قطعه از آبزیان تولید شده طی امسال برای رهاسازی حاصل همکاری مشترک جامعه بهره بردار و مراکز بازسازی است.

وی اضافه کرد: باید با استفاده از روشهای مختلف بازسازی ذخایر، احیاء و سالم سازی رودخانه ها برای ماهیان رودکوچ و مراکز بازسازی ذخایر، تکثیر مصنوعی، نیمه طبیعی و حفظ نقاط حساس شیلاتی ذخایر را حفظ و بازسازی کرد.

وی تصریح کرد: دیگر امکان دستیابی به هدف تولید ۲.۶ میلیون تن آبزیان از طریق صید و صیادی وجود ندارد و در نهایت ۱۷ تا ۲۰ هزار تن از این میزان را بتوان از طریق فعالیت صید وصیادی تامین کرد.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه گیلان در این بخش به این مهم دست یافته چنانکه از ۷۴ هزار تن تولید آبزیان ۱۱ هزار تن درحوزه صید و صیادی است و مابقی از حوزه آبزی پروری تامین می‌شود، ادامه داد: ما باید همانطور که برای تامین غذا در بخش کشاورزی به کاشت، داشت و برداشت می‌پردازیم در حوزه آبزیان هم وارد کشت‌آب ورزی شده و از مرز صید و صیادی عبور کنیم. ‌

وی تصریح کرد: شیلات ایران در برنامه ماموریتی خود در ذیل اسناد بالا دستی امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه با ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب ظرف چهار ماه برنامه‌ای جامع از فعالیت های خود در حوزه دریا ارائه داد که مهمترین آنها تسهیل‌گری و برنامه های تقنینی است.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم در اقتصاد دریا محور به توسعه دست یابیم مگر آنکه نگاه خود را از پشت به دریا به روبه دریا تغییر داده به گونه ای که دریا در دسترس مردم باشد.

حسینی ادامه داد: باید از ظرفیت گیلان برای ترویج و اشاعه فرهنگ آبزی مصرفی استفاده کنیم در غیر اینصورت نمی‌توانیم ۲۵ گرم آبزیان را در سفره مردم ببینیم امروز از ۹ مرکز نمونه در امر بازسازی ذخایر کشور تقدیر شد.

نظر شما