شناسهٔ خبر: 67086469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در پنج استان کشور آغاز شد

رشت - ایرنا - مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات کشور گفت:۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در پنج استان گیلان، گلستان، مازندران، ‌ هرمزگان و خوزستان رهاسازی می شود که این رقم در تاریخ بازسازی ذخایر بی‌نظیر است.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ناصر کرمی‌راد یکشنبه در جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آبهای داخلی در شهرستان رودسر گیلان با بیان اینکه رهاسازی این میزان آبزیان از امروز در این پنج استان آغاز شده و به مدت 6 ماه ادامه می یابد، گفت: ما نمی توانیم شرایط و اتفاقاتی که در منابع آبزی و اکوسیستم آبی اتفاق می افتد را کنترل کنیم اما تمام تلاش خود را بکار بسته‌ایم تا محیط مناسبی برای آبزیان ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: آبزیان در منابع آبزی خود تحت انواع فشارها و دستخوش نابسامانی های مختلف هستند و تنها حلقه ای که می تواند بخشی از این مسائل را جبران کند بازسازی ذخایر است.

وی افزود: نمونه این امر بازسازی گونه ماهی سفید دریای خزر است، درحال حاضر پنج گونه ماهی خاویاری ما بشدت در معرض خطر هستند و در سواحل جنوبی دریای خزر صید این ماهیان به شدت کاهش یافته و به ۱۰۰ تا ۱۵۰ قطعه در سال در این نوار ساحلی رسیده است که نشان می‌دهد باید برای این وضعیت آبزیان فکری اساسی اندیشید.

وی گفت: هدف گذاری امسال ما برای رهاسازی آبزیان ۳۲۴ میلیون قطعه ماهی بود که تا کنون از برنامه جلوتر هستیم و اینک بیش از ۴۵۰ میلیون قطعه از آبزیان رهاسازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ میلیون قطعه از آبزیانی که امسال رهاسازی می‌شود حاصل همکاری مشترک جامعه بهره بردار و مراکز بازسازی ذخایر بوده است.

کرمی راد با بیان اینکه استان گیلان ۵۰ درصد رهاسازی بچه ماهیان در دریای خزر را انجام می دهد، افزود: ۹ هزار و ۵۰۰ صیاد در استانهای شمالی و ۱۲۶ هزار صیاد در دریای عمان و خلیج فارس از منابع آبی ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: استان گیلان چهار مرکز بازسازی ذخایر آبزیان، گلستان سه مرکز، مازندران ۲ مرکز، خوزستان ۲ مرکز و استانهای آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و بندرعباس هرکدام یک مرکز دارند. در سفر رییس جمهور شهید به استان هرمزگان دستور ایجاد سه مرکز نیز داده شد که درحال حاضر این مراکز درحال احداث است.

استاندار گیلان نیز در این جشنواره گفت: ۱۳ گونه از انواع ماهیانی که در دریای خزر رهاسازی می‌شود توسط شیلات گیلان اقدام می گردد و در فصل صید سال گذشته نیز هفت هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در این استان صید شد که نسبت به سال قبل آن با افزایش روبرو بود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه چهار مرکز بازسازی ذخایر استان را حمایت می کنیم، افزود: مراکز بازسازی ذخایر و مراکز تحقیقاتی بهترین مکانهای دسترسی برای تقویت اقتصاد جوامع محلی و ساحل نشینان هستند.

وی اضافه کرد: در بخش تسهیلات تکلیفی به کارگروه اقتصادی تاکید شده تا اولویت به تولیداتی داده شود که با زیست بوم استان تطابق دارند.

وی افزود: طبق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهور شهید به استانهای دارای اقتصاد دریا محور همانند گیلان که زندگی چهار هزار صیاد به دریا وابسته است باید معیشت فصلی این صیادان را به سمت آبزی پروری هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: نباید اکوسیستم رودخانه ها و دریا آلوده شود و اجازه دهیم چرخه غذایی و زیست ماهیان برهم خورده و این ماهیان در خطر انقراض قرار گیرند.

نظر شما