شناسهٔ خبر: 67096103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پلرود کلاچای میزبان جشنواره ملی

رهاسازی ۱۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی وخاویاری

مدیرکل دفتر بازسازی وحفاظت ازذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشورگفت: جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان آبزی با هدف فرهنگ سازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان کشوربرگزار شد.

صاحب‌خبر -

رهاسازی ۱۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی وخاویاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، جشنواره ملی رها سازی انواع بچه آبزیان دریای خزر، دریای عمان، خلیج فارس و آب‌های داخلی کشور، همزمان با استان‌های مازندران، گلستان، هرمزگان و خوزستان درساحل پلرود رودسر برگزار شد.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط تصویری در این جشنواره بر لزوم افزایش روزافزون تولیدات آبزی پروری در راستای تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد و افزود: این حرکت مستمر باید در راستای تحقق تولید سالانه دومیلیون و ۶۰۰ هزار تن آبزی تداوم یابد.
مدیرکل دفتر بازسازی وحفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران در این جشنواره از رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع بچه آبزی اعم از ماهیان استخوانی، خاویاری و بچه میگو در ۵ استان شمالی وجنوبی کشورخبر داد و افزود: از این تعداد، ۳۲۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی وخاویاری بوده که در رودخانه‌های سه استان شمالی رها شده است. 
به گفته‌ی آقای کرمی راد همزمان با گیلان، ۳۰ میلیون بچه میگو هم پس از چهار سال وقفه در آب‌های ساحلی جزیره‌ی قشم رها شد و ۵۰ میلیون قطعه انواع ماهی دریایی هم درتالاب شادگان در خوزستان رها شد.
گفتنی است گیلان نیز با رهاسازی ۱۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی رتبه‌ی نخست این ۵ استان را به خود اختصاص داده بود.
سید حسین حسینی، رییس سازمان شیلات ایران نیز دراین مراسم از برنامه ریزی برای تولید وتکثیر ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه آبزی تا پایان امسال خبر داد وافزود: بر اساس برنامه‌ی هفتم توسعه، بایستی تولید وصید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع آبزی محقق شود که این رقم اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در این مراسم با بیان اینکه از مجموع ۱۳ مرکز تکثیر وبازسازی ذخائر دریایی کشور، ۴ مرکز در این استان فعال است، افزود: در راستای تحقق امنیت غذایی وحمایت از اشتغال واقتصاد دریامحور از این مراکز حمایت بیشتری خواهد شد.
مدیران کل شیلات استان‌های گیلان، خوزستان، مازندران، هرمزگان وگلستان نیز هر یک در سخنانی روند حمایت از ذخایر آبزی در استان متبوع خود را تشریح نموده و گزارشی از عمده‌ترین تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ارایه دادند ودر پایان از ۱۰ نفر از مدیران وکارشناسان فعال در این حوزه قدردانی شد.
در ادامه‌ی این جشنواره از ۱۰ مدیر و کارشناس فعال درحوزه‌ی پرورش و تکثیرانواع بچه آبزی قدردانی شد.

<div id="video-display-embed-code_11200062"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4255660/11200062?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما