شناسهٔ خبر: 67085544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلم| رهاسازی ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی در ۳۱ رودخانه شیلاتی مازندران

ساری- ایرنا- رها سازی ۱۲۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای مازندران از امروز یکشنبه در آیینی به عنوان "بارگیری بچه ماهی ها از محل مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی شهید رجایی ساری" با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسوولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

بچه ماهی ها از امروز به مدت ۲ هفته برای رها سازی طبق برنامه ریزی و با هماهنگی تشکل های صیادی و اتحادیه تعاونی صیادی پره استان به وسیله خودروهای مخصوص حمل و نقل به ۳۱ رشته رودخانه‌ها شامل ۴۰ درصد در شرق، ۳۰ درصد در مناطق مرکز و ۳۰ درصد در منطقه غرب انتقال می یابند.

طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه، ساخت و سازهای غیرمجاز درحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی برای کمک به توسعه پایدارصید وصیادی یکی از اولویت های کاری شیلات شود.

ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.

سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.

نظر شما