شناسهٔ خبر: 67087440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

چشم ها به انتخابات همزمان در 20 کشور اروپایی دوخته شده است / آیا صدای راست افراطی در پارلمان اروپا بلندتر خواهدشد؟

درب های شعبه های رای گیری در سراسر اروپا روز یکشنبه در حالی به روی رای دهندگان باز شد که رای دهندگان 20 کشور در انتخاباتی شرکت می کنند که انتظار می رود پارلمان اتحادیه اروپا را به سمت راست و مسیر آینده بزرگترین بلوک تجاری جهان را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، درب های شعبه های رای گیری در سراسر اروپا روز یکشنبه در حالی به روی رای دهندگان باز شد که رای دهندگان 20 کشور در انتخاباتی شرکت می کنند که انتظار می رود پارلمان اتحادیه اروپا را به سمت راست و مسیر آینده بزرگترین بلوک تجاری جهان را تغییر دهد.

جنگ در اوکراین، تأثیر سیاست های آب و هوایی بر کشاورزان و مهاجرت برخی از مسائلی است که ذهن رای دهندگان را از پرتغال در غرب گرفته تا کشور کوهستانی اتریش تا لهستان در شرق و قبرس در دریای مدیترانه در هنگام رای دادن برای انتخاب 720 نماینده پارلمان اروپا به خود مشغول کرده است.  ماراتن رای گیری روز یکشنبه به یک چرخه انتخاباتی چهار روزه که از روز پنجشنبه در هلند آغاز شد، پایان خواهد داد.

به گزارش آسوشییتدپرس، یک نظرسنجی غیر رسمی در هلند نشان داد که حزب راست تندرو ضد مهاجر گیرت ویلدرز باید دستاوردهای مهمی در این انتخابات داشته باشد، حتی اگر ائتلافی از احزاب طرفدار اروپا احتمالاً آن را به رتبه دوم سوق بدهد.  اگر این روند ادامه یابد، وضعیت قانونگذاران اروپایی برای تصویب قوانین و تصمیم گیری دشوارتر خواهد بود. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که یک دولت شدیداً ملی گرا و ضد مهاجر را رهبری می کند، پس از رای دادن به خبرنگاران گفت: «حق رای دادن خوب است و به راست رفتن همیشه خوب تر.»

از زمان آخرین انتخابات اتحادیه اروپا در سال 2019، احزاب پوپولیست یا راست افراطی اکنون دولت های سه کشور - مجارستان، اسلواکی و ایتالیا - را رهبری می کنند و بخشی از ائتلاف حاکم در کشورهای دیگر از جمله سوئد، فنلاند و به زودی هلند هستند. نظرسنجی ها به پوپولیست ها در فرانسه، بلژیک، اتریش و ایتالیا برتری می دهند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب جریان اصلی و طرفدار اروپا اکثریت خود را در پارلمان حفظ خواهند کرد، اما جناح راست، از جمله احزاب تحت رهبری سیاستمدارانی مانند ویلدرز یا مارین لوپن فرانسوی، سهم خوب و قابل توجهی از کرسی ها را به خود اختصاص خواهندداد. بزرگترین گروه سیاسی، حزب راست میانه مردم اروپا قبلاً از حد وسط فاصله گرفته و در مورد مسائل سنتی راست افراطی مانند امنیت بیشتر، قوانین سختگیرانه تر مهاجرت و تمرکز بر تجارت بر نگرانی های رفاه اجتماعی فعالیت می کند.

مسائل بسیاری به این بستگی دارد که آیا حزب برادران ایتالیا ، حزب حاکم جورجیا ملونی، نخست وزیر راست افراطی پوپولیست، که ریشه های نئوفاشیستی دارد در حزب محافظه کار و اصلاح طلب اروپایی (ECR) تندروتر باقی بماند یا بخشی از یک راستگراتر باشد که می تواند در نتیجه انتخابات ایجاد شود.

دومین گروه بزرگ - سوسیالیست ها و دموکرات های چپ میانه - و سبزها از همسویی با ECR خودداری می کنند. سناریوی وحشتناک‌تر برای احزاب طرفدار اروپا این است که ECR به  افراد لوپن برای تحکیم نفوذ جناح راست در پارلمان اروپا بپیوندد.

سوالاتی در مورد اینکه حزب حاکم فیدز اوربان ممکن است به چه گروهی بپیوندد، باقی می ماند. او قبلاً بخشی از EPP بود، اما در سال 2021 به دلیل تضاد بر سر منافع و ارزش‌هایش مجبور به خروج شد.

پارلمان اتحادیه اروپا قوانینی را پیشنهاد نمی کند، اما باید پیش نویس پیشنهادات را در موضوعاتی از آب و هوا، کشاورزی و شیلات گرفته تا قوانین بانکی، امنیت و عدالت بررسی کند. همچنین می تواند مانع انتصاب مقامات ارشد در کمیسیون قدرتمند اتحادیه اروپا شود.

در طول پنج سال گذشته، اتحادیه اروپا با همه‌گیری ویروس کرونا، یک رکود اقتصادی و یک بحران انرژی که به دلیل بزرگ‌ترین درگیری زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم یعنی جنگ اوکراین به وجود آمده، متزلزل شده است.

این نظرسنجی ها همچنین آغاز یک دوره عدم اطمینان برای اروپایی ها و شرکای بین المللی آنها است. فراتر از کشمکش برای تشکیل گروه‌های سیاسی و ایجاد اتحاد در داخل پارلمان، دولت‌ها برای به دست آوردن مشاغل عالی اتحادیه اروپا برای مقامات ملی خود رقابت خواهند کرد.

در میان آنها ریاست قوه مجریه قدرتمند، کمیسیون اروپا است که قوانین و نظارت را برای اطمینان از رعایت آنها پیشنهاد می کند. این کمیسیون همچنین کیف پول اتحادیه اروپا را کنترل و تجارت را مدیریت می کند و ناظر رقابت اروپا است. مناصب دیگر رئیس شورای اروپا، که ریاست اجلاس سران روسای جمهور و نخست وزیران را بر عهده دارد، و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیپلمات ارشد این اتحادیه است.

قانونگذاران اتحادیه اروپا در مورد قوانین مختلف از قوانین مالی گرفته تا سیاست های آب و هوایی یا کشاورزی حق نظر دارند. آنها همچنین بودجه اتحادیه اروپا را تأیید می‌کنند که جدای از تأمین مالی اولویت‌های سیاسی بلوک، مواردی مانند پروژه‌های زیربنایی، یارانه‌های کشاورزی یا کمک‌های تحویلی به اوکراین را تأمین می‌کند.

اما علیرغم نقش مهمی که دارند، مبارزات سیاسی اغلب بر موضوعات مورد توجه در کشورهای هرکدام از کاندیداها متمرکز هستند تا بر منافع گسترده تر اروپا. رأی دهندگان به طور معمول از برگه های رأی خود برای اعتراض به سیاست های دولت های ملی خود استفاده می کنند. نتایج رسمی نظرسنجی‌ها که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود، نمی‌تواند قبل از بسته شدن آخرین شعبه‌های رای‌گیری در 27 کشور اتحادیه اروپا - آنهایی که در ایتالیا در ساعت 11 شب برگزار می‌شوند - منتشر شود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما