شناسهٔ خبر: 67070046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خشونت سیاسی در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا این قاره شاهد حمله به سیاستمداران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا این قاره شاهد حمله به سیاستمداران است.

جدیدترین حمله به سیاستمداران در دانمارک رخ داد و نخست وزیر این کشور توسط یک مرد مورد حمله قرار گرفت.

پلیس دانمارک شامگاه جمعه تایید کرد که «حادثه‌ای برای نخست وزیر» رخ داده است و یک مرد ۳۹ ساله در این رابطه دستگیر شده است. انتظار می‌رود او روز شنبه در جلسه استماع بازپرسی حاضر شود.

دفتر نخست‌وزیری دانمارک روز جمعه به رسانه دولتی خبر داد که مته فردریکسن از اتفاقی که افتاد «شوکه شده است.» مقامات رسمی جزئیات بیشتری ارائه نکردند ولی ظاهرا خانم فردریکسن بر اثر این حمله آسیب جدی ندیده است.

دو شاهد عینی به نام‌های آنا راون و ماری آدریان به روزنامه بی‌تی گفتند که مردی را دیدند که به سمت فردریکسن حرکت می‌کرد و سپس «به شانه‌ [خانم نخست‌وزیر] چنان فشاری وارد کرد که او را به کناری پس زد» ولی به گفته آن‌ها، خانم فردریکسن زمین نخورد.

یکی دیگر از شاهدان به نام کاسپر یورگنسن، به روزنامه اکسترا بلادت گفت که یک مرد خوش پوش که به نظر یکی از اعضای یگان حفاظت فردریکسن بود، و یک افسر پلیس موفق شدند فرد ضارب را دستگیر کنند.

یک شاهد عینی دیگر گفته است که فردریکسن را دیده ولی به نظرش هیچ جراحتی روی صورتش نداشته است و به سرعت از محل دور شد.

حمله به فردریکسن حمله به «دموکراسی اروپا» بود

سیاستمداران دانمارکی و سایر کشورها این حمله را محکوم کردند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پیامی در پلتفرم اجتماعی ایکس نوشت: «نخست‌وزیر عزیز، من از شنیدن خبر تعرض به شما بسیار شوکه شدم.»

وی در ادامه نوشت: «من این اقدام نفرت‌انگیز را محکوم می‌کنم چراکه خلاف تمام چیزهایی است که ما در اروپا به آن‌ها باور داریم و برای آن مبارزه می‌کنیم. من برای شما قدرت و شجاعت آرزو می‌کنم - می‌‌دانم که شما از هر دوی آن به وفور برخوردارید.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه ۸ ژوئن، حمله روز جمعه توسط مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، را «غیرقابل قبول» خواند و آن را «به شدت محکوم کرد.»

آقای ماکرون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله به نخست وزیر دانمارک غیرقابل قبول است. من شدیداً این اقدام را محکوم می‌کنم و برای مت فردریکسن آرزوی بهبودی عاجل دارم.»

اولف کریسترشون، نخست وزیر سوئد در واکنش به این حمله گفت که «حمله به یک رهبر منتخب دموکراتیک، در حقیقت حمله به دموکراسی ما نیز هست.»

 شارل میشل، رئیس شورای اروپایی نیز در پلتفرم اجتماعی ایکس این «تهاجم بزدلانه» را محکوم کرد.

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی نیز گفت که «عمیقاً شوکه شده است.» وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مته عزیزترینم، به تو فکر می‌کنم و بهترین آرزوهایم را برایت می فرستم.»

اوج‌گیری خشنوت‌های سیاسی در گرماگرم انتخابات اروپایی

انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در حال حاضر در دانمارک و سایر اعضای این بلوک ۲۷ کشوری در جریان است و روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

خانم فردریکسن از حزب سوسیال دموکرات در کنار کریستِل شالدِه‌موس نامزد اصلی این حزب برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا، در این روزها مشغول مبارزات انتخاباتی بوده‌اند. با این حال، رسانه‌ها گزارش دادند که این حمله با مبارزات انتخاباتی مرتبط نبوده است.

خشونت علیه سیاستمداران به موضوعی تازه در آستانه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

یکی از نامزدهای سوسیال دموکرات های چپ میانه آلمان در ماه مه و در حالی که مشغول مبارزه انتخاباتی برای کسب کرسی در پارلمان اروپا بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

در اسلواکی نیز کمپین‌های انتخاباتی تحت الشعاع سوءقصد به جان رابرت فیچو، نخست وزیر پوپولیست قرار گرفت که موجی از بهت و حیرت‌زدگی را به این کشور ۵ میلیون نفری وارد کرد و با واکنش‌هایی از سراسر اروپا مواجه شد.

حمله به سیاستمداران در دانمارک نادر است.

دو کنشگر اجتماعی در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۰۳ (۳ فروردین ۱۳۸۲)، در داخل پارلمان رنگ قرمز روی آندرس فو راسموسن، نخست وزیر وقت دانمارک پاشیدند و بلافاصله دستگیر شدند.

استیگ مولر، وزیر امور خارجه وقت نیز در آن روز از این رنگ‌ها بی‌نصیب نماند.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ چه تعداد از شهروندان بلوک واجد شرایط رای دادن هستند؟

انتخابات پارلمان اروپا طی روزهای ۶ تا ۹ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی برگزار خواهد شد. مرکز آمار این اتحادیه موسوم به «یوروستات» از مؤسسات آمار ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است تا داده‌های خود درباره شمار افراد واجد شرایط برای شرکت در رای گیری امسال را در اختیار این مرکز بگذارند.

در ادامه آخرین برآوردهای اعلام شده توسط کشورهای عضو در این موضوع ارائه می‌شود.

ارزیابی این داده‌ها حاکی از آن است که بیشترین تعداد شهروندان واجد شرایط برای شرکت در رای‌گیری امسال، در کشورهای آلمان (۶۵.۱ میلیون نفر)، فرانسه (۵۰.۷ میلیون نفر) و ایتالیا (۴۷.۳ میلیون نفر) حضور دارند.

کمترین شمار شهروندان واجد شرایط رای‌دهی نیز در مالت (۰.۴ میلیون)، لوکزامبورگ (۰.۵ میلیون) و قبرس (۰.۷ میلیون) به ثبت رسیده‌اند.

رأی اولی‌ها

نتایج ارزیابی‌ها از شمار شهروندانی که به تازگی به سن رای‌دهی رسیده‌اند و برای اولین بار می‌توانند در چنین انتخاباتی شرکت کنند نیز مشابه است.

به این ترتیب بار دیگر بیشترین شمار رأی اولی‌ها در آلمان (۵.۱ میلیون نفر)، سپس فرانسه (۴.۵ میلیون نفر) و ایتالیا (۲.۸ میلیون نفر) به ثبت رسیده است.

جمعیتی که برای اولین بار واجد شرایط رای دادن هستند

کمترین تعداد رأی اولی‌ها نیز در کشورهای مالت (۲۶ هزار نفر)، قبرس (۵۹ هزار نفر) و استونی (۷۰ هزار نفر) حضور دارند.

سهم رأی اولی‌ها در این انتخابات در سه کشور بلژیک، فرانسه و قبرس به ترتیب ۹.۸ درصد، ۹.۰ درصد و ۸.۷ درصد از کل جمعیت واجد شرایط رای‌دهی است.

 

شانس کدام احزاب بیشتر است؟

در همین حال، همزمان با برگزاری انتخابات سه روزه پارلمان اروپا، مردم کشورهای ایتالیا، اسلواکی، لتونی و مالت امروز (شنبه) پای صندوق های رای رفته‌اند.

تارنمای یورو نیوز نوشت، کشورهای اسلوانی، لتونی و کوچکترین عضو اتحادیه اروپا یعنی کشور مالت امروز صبح صندوق های رای خود را باز کردند.

انتخابات مهمی نیز در ایتالیا برگزار می شود که در آن جورجیا ملونی نخست وزیر و حزب راست گرای او «برادران ایتالیا» امیدوارند به عنوان یک کارگزار قدرت، موقعیت خود را در بروکسل تثبیت کنند.

این رسانه افزود: بیش از ۳۵۰ رای دهنده واجد شرایط در ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای انتخاب نمایندگان پارلمان آینده اروپا پای صندوق های رای می روند.

مرکز نظرسنجی یورونیوز پیش بینی کرده که احزاب راستگرا به پیروزی تاریخی دست یابند.

این انتخابات وضعیت سیاسی ۲۷ کشور عضو را در خصوص مسائل کلیدی همچون تغییرات آب و هوایی و آینده توافق سبز اروپا، رونق اقتصادی بعد از دوران کووید-۱۹، مهاجرت و نقش اتحادیه اروپا در عرصه جهانی محک خواهد زد.

این که چه کسی سکان هدایت نهادهای مهم اروپایی در بروکسل - از جمله کمیسیون اروپا و شورای اروپا- را برعهده می گیرد و نقش وی در تعیین مسیر سیاسی اتحادیه اروپا در پنج سال آینده، مسئله مهم این انتخابات را تشکیل می دهد.

انتخابات پارلمان اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن (۲۰-۱۷ خرداد) برگزار می شد.

در ایرلند صندوق های رای گیری در ساعت ۱۰ شب گذشته (۷ ژوئن) بسته شد و این در حالیست که جمهوری چک امروز دومین روز رای گیری را آغاز می کند.

دومین روز دوم انتخابات اتحادیه اروپا، با مورد حمله قرار گرفتن نخست وزیر دانمارک در اواخر عصر روز گذشته در کپنهاگ با خشونت همراه بود.

یورو نیوز انتخابات اخیر را جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ اروپا توصیف کرد و نوشت بر اساس نظرسنجی این تارنمای اروپایی از هشت کشور اتحادیه اروپا انتظار می رود محافظه‌کاران میانه‌رو اکثریت قاطع را در آرای کلی کسب کنند.

احزاب سوسیالیست در جایگاه دوم هستند و لیبرال های حزب «نوسازی اروپا» با وجود از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی ها، احتمالا در جایگاه سوم قرار می گیرند.

این نظرسنجی نشان داد احزاب راست افراطی در اروپا با وجودی که بشدت قدرت گرفته اند اما بر اساس نظرسنجی ها نمی توانند بر پارلمان جدید اروپا سلطه داشته باشند.

توماس کانیکی، تحلیلگر مرکز نظرسنجی یورونیوز، در این زمینه گفت: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان اروپا که پس از انتخابات به بروکسل می آیند، همچنان به شدت طرفدار اروپا خواهند بود.

یورونیوز پیش بینی کرد حزب مردم اروپا (EPP) در آلمان اندکی بیش از ۳۰ درصد آرا را کسب کند.

بر اساس این گزارش، راست افراطی آلمان به طور ناخوشایندی در جایگاه دوم قرار گرفته است که با قدرت گرفتن آهسته اما مداوم حزب سوسیال دموکرات اولاف شولتس صدر اعظم آلمان تهدید می شود.

حزب سبز آلمان در جایگاه چهارم قرار دارد. احزاب لیبرال وابسته به حزب احیای اروپا به دلیل میانگین روند منفی آرای سایر احزاب وابسته به آن در اروپا جایگاه خود را از دست داده اند.

یورونیوز نوشت، بر اساس پیش‌بینی کلی در سراسر اتحادیه اروپا، نیروهای میانه‌رو می توانند بر رای به اصطلاح معترضان چیره شوند اما در مقیاس کشور به کشور، پیش بینی ها برای راست افراطی به ویژه در فرانسه همچنان حائز اهمیت است.

انتظار می رود در این کشور حزب تجمع ملی به ریاست مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه و عضو حزب جدید راست افراطی هویت ودموکراسی با امتیاز گرفتن از نارضایتی اجتماعی فرانسوی ها پیروزی بزرگی را کسب کند.

نظرسنجی ها پیش بینی می کنند که حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پارلمان اروپا با شکست انتخاباتی مواجه شود.

این رسانه با اشاره به محبوبیت پایین مکرون به دلایل سیاسی نوشت با وجودی که نمایندگان حزب رنسانس فرانسه در ائتلاف حزب نوسازی اروپا در مقایسه با شرکایی همچون حزب مردم آلمان و ائتلاف سوسیالت دموکرات ها در اقلیت هستند اما حامی اصلی این ائتلاف را تشکیل می دهند.

حزب سوسیالیست های فرانسه به ریاست رافائل گلوکسمن، مانند همتایان خود در دیگر کشورهای بزرگ اروپایی، به آرامی در جایگاه بهتری قرار می گیرند و آنها همچنان امیدوارند که از ائتلاف بازسازی اروپا پیشی بگیرند و در جایگاه دوم مستقر شوند.

یورو نیوز در ادامه عنوان کرد، مسئله جنگ و صلح و مسئله اوکراین احتمالاً به مهمترین موضوعات برای پارلمان آینده اتحادیه اروپا تبدیل خواهند شد و انتظارات از از نیروهای سیاسی پارلمان اروپا این خواهد بود تا برای مقابله با این چالش بزرگ ژئوپلیتیکی بر اختلافات خود غلبه کنند.

این امر نتایج انتخابات را برای ایتالیا دارای اهمیت خواهد کرد. در این کشور انتظار می رود حزب جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا پیروزی بزرگی را کسب کند. حزب برادران ایتالیا که عضو گروه اصلاح طلبان و محافظه کاران اروپا (ECR) ممکن است از میانه روها حمایت کند تا اکثریت را تشکیل دهد.

در اسپانیا نیز انتظار می رود حزب محافظه کار و دموکرات مسیحی (pp ) پیروز شود. سوسیالیست‌های حزب نخست‌وزیر در نظرسنجی‌ها درست پشت سر آن‌ها قرار دارند و پیش بینی نتیجه نهایی هنوز زود است.

نظرسنجی یورونیوز نشان می دهد که حزب راست افراطی وکس در این کشور به امتیاز نسبتاً خوبی خواهد رسید، اما این امتیاز آنچنان نیست که آن‌قدر که رهبری و حامیان آن انتظارش را داشتند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما