شناسهٔ خبر: 67063946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«راست‌های افراطی اروپا» در انتظار پیروزی‌های بزرگ در انتخابات پارلمانی/ پیش‌بینی فارن‌پالیسی

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده– نشریه فارن‌پالیسی در گزارش هفتگی خود از اوضاع سیاسی قاره اروپا پیش‌بینی کرده که احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا پیروزی‌های بزرگی را انتظار می‌کشند! این نشریه نوشته که استانداردهای سختگیرانه چپ‌ها در زمینه انتشار کربن در کنار معضلات بزرگی که حاصل افزایش مهاجرت به اروپاست، دو نگرانی اصلی مردم اروپا هستند که به رشد احزاب راست دامن زده و حتی می‌تواند بروز و ظهور راست‌های افراطی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه فارن‌پالیسی؛ دیروز اتحادیه اروپا انتخابات پارلمانی چهار روزه خود را آغاز کرد- که انتظار می‌رود شاهد بیشترین موفقیت احزاب راست افراطی در تاریخ انتخابات اتحادیه اروپا خواهیم بود و این احزاب بیشترین سهم خود را از کرسی‌های پارلمان در تاریخ این اتحادیه کسب خواهند کرد. اگرچه پارلمان اروپا نمی‌تواند دست به پیش‌نویسی قانون بزند، اما اختیاراتی مانند وتو و تصویب بودجه به پارلمان این اختیار را می‌دهد تا دستور کار اتحادیه را برای پنج سال آینده شکل دهد.

انتخابات اتحادیه اروپا- که انتظار می‌رود نتایج اولیه‌اش فردا یکشنبه اعلام خواهد شد- دومین تمرین بزرگ دموکراتیک در جهان پس از انتخابات عمومی هند است و حدود 350 میلیون شهروند اتحادیه اروپا قرار است در این انتخابات نمایندگان خود برای 720 کرسی پارلمان- از حدود 200 حزب مختلف را- برگزینند.

در آخرین انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در سال 2019- که تغییرات اقلیمی باعث نگرانی عمومی شده بود- احزاب سبز توانستند بر این موج نگرانی سوار شده و به دستاوردهای بزرگی دست یابند. با این حال از آن زمان به بعد، ظهور و بروز احزاب راست افراطی باعث عقب افتادن سیاست‌های اقلیمی و حفاظت از محیط زیست شده است. رهبران محبوب احزاب راست سیاست‌های سختگیرانه در راستای رسیدن به اهداف کاهش تولید و انتشار کربن را محکوم کرده‌اند و استدلال می‌کنند که رسیدن به چنین اهدافی به بهای هزینه‌های زیادی برای اقتصاد کشورهای مختلف اروپا تمام خواهد شد.

این قانونگذاران هم‌چنین خواهان تصویب قوانینی برای محدود کردن مهاجرت نیز هستند. آن‌ها بر این باورند که برخی کشورهای اروپایی مانند یونان و ایتالیا که در هر دوی این کشورها احزاب راست افراطی محبوبیت بسیاری دارند، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی که گفته می‌شود از مسئولیت شانه خالی می‌کنند، سهم نامتناسبی از بار سنگین پذیرش مهاجران را بر دوش دارند. بسیاری نیز از دیدگاه‌های ضدمهاجرتی حمایت می‌کنند که ریشه در این باور دارد که هویت‌های ملی کشورهای مختلف اروپا و البته هویت اروپایی– و به‌ویژه هویت سفیدپوست و مسیحی اروپایی– به دلیل ورود بی‌رویه مهاجران خارجی به‌ویژه از مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا مورد تهدید قرار گرفته است.

گرت وایلدرز هلندی، رهبر حزب راست افراطی ضد مهاجرت و ضد اسلام «برای آزادی» پس از آغاز رای‌گیری در روز پنجشنبه گفت: «این هفته، احزاب راست افراطی به دنبال کنترل بیشتر بر پارلمان اروپا خواهند بود و البته در صورت لزوم برای این که دستورالعمل‌های پارلمان اروپا را جوری تغییر دهند که دیگر مسئول سیاست‌های مهاجرتی و البته سیاست‌های پناهندگی خود باشیم». حزب «برای آزادی» شش ماه پیش به بزرگ‌ترین حزب هلند تبدیل شد.

در روز آغاز رای‌گیری؛ حزب ویلدرز همراه با دو حزب هلندی دیگر- اتحاد دموکرات مسیحی و انجمن برای دموکراسی- با انتشار این خبر که وب‌سایت‌هایشان مورد هدف حملات سایبری قرار گرفته است، نگرانی زیادی از بابت احتمال مداخله بازیگران خارجی در انتخابات به وجود آوردند. یک گروه هکر طرفدار کرملین مسئولیت این حملات سایبری- و هم‌چنین حملات انجام‌شده به یک حزب هلندی دیگر و البته یک نهاد حسابرسی اتحادیه اروپا- را بر عهده گرفت. این اتفاقات درحالی روی می‌دهند که تمرکز و هوش و حواس رهبران اروپایی در حال حاضر معطوف به چگونگی حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و نیز بهترین واکنش ممکن به جنگ اسرائیل و حماس است.

با این حال، حتی در میان احزاب راست افراطی نیز شاهد بروز و ظهور اختلافات گوناگون هستیم. جورجیا ملونی نخست‌وزیر راست افراطی ایتالیا که دارای گذشته‌ای نئوفاشیستی است، نه تنها امیدوار است جایگاه خود را در زمان رای‌گیری رم در روز شنبه تقویت کند، بلکه در عین حال می‌کوشد فاصله خود را با مارین لوپن ملی‌گرای فرانسوی و اعضای حزب «آلترناتیو برای آلمان» برلین حفظ کرده و در صورت امکان افزایش دهد. سال گذشته حزب «آلترناتیو برای آلمان» دومین حزب محبوب آلمان بود، اما رسوایی‌ها و جنجال‌های ایجاد شده پیرامون ماکسیمیلیان کرا نامزد اصلی این حزب که ماه گذشته گفته بود «اعضای شبه‌نظامی حزب نازی در زمان خود به خودی خود جنایتکار نبودند» چهره و جذابیت بین‌المللی این حزب را با خدشه مواجه کرده است.

دیگر احزاب راست‌گرا که انتظار می‌رود این هفته درصدی از کرسی‌ها را بتوانند کسب کنند، احزابی مانند «حزب آزادی» اتریش، حزب «راه‌حل یونان»، حزب «فیدز» به رهبری ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و حزب «قانون و عدالت» لهستان هستند. هم‌زمان اورسولا فون در لاین، رئیس میانه‌رو اما دست راستی کمیسیون اروپا نیز به دنبال این است که با جلب نظر قانونگذاران راست افراطی از قبیل ملونی، ریاست خود را برای یک دوره دیگر تمدید کند…

خلاصه شده از مطلب نشریه فارن‌پالیسی را بخوانید

نظر شما