شناسهٔ خبر: 67098723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

چرخش به راست پارلمان اروپا؟

صاحب‌خبر -

 

اروپایی‌ها در انتخاباتی که ممکن است چشم‌انداز سیاسی سنتی قاره سبز را تغییر دهد، پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا واجد شرایط خواهند بود تا از ششم تا نهم ژوئن برای انتخاب ۷۲۰ عضو پارلمان اروپا رأی دهند. 

با موج فزاینده اروپاگریزی که پیامدهای عمده‌ای برای برنامه‌‌های سیاستی، وضع قوانین و سیاست خارجی کلی‌تر خواهد داشت، احزاب جریان راست به نظر می‌رسد موفقیت‌های درخور توجهی داشته باشند. تیم آدامز، رئیس و مدیرعامل مؤسسه مالی بین‌المــللی (Institute of International Finance)، به سی‌ان‌بی‌سی گفت ما با افزایش گرایش به جریان راست در اروپا و در سطح جهان مواجهیم که ممکن است به تشکیل راست‌گراترین پارلمان اروپایی تاریخ منجر شود. پارلمان اروپا‌، یکی از سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا، درباره قوانین و بودجه‌های اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرد. اعضای پارلمان اروپا را کشورهای عضو انتخاب می‌کنند و در قالب گروه‌های حزبی اروپایی گرد‌هم می‌آیند.

هدایت پارلمان در گذشته در دست اکثریت قدرتمند احزاب میانه‌رو بود، اما پیش‌بینی کاهش کرسی‌های ائتلاف بزرگ حاکم‌ -متشکل از حزب مردم اروپا، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و احیای اروپا‌-‌ و بهبود موقعیت جریان راست این توازن را زیر سؤال برده است. 

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» (ECR) که حزب برادران ایتالیا و حزب قانون و عدالت لهستان را شامل می‌شود‌ و گروه راست‌گرای «هویت و دموکراسی» (ID) که حزب «اجتماع ملی» فرانسه و «حزب آزادی» هلند را در بر می‌گیرد، در کسب کرسی‌های پارلمان اروپا موفقیت‌هایی خواهند داشت.

در‌حالی‌که بعید است موفقیت‌های این احزاب توازن قدرت را از دست ائتلاف میانه‌رو خارج کند، می‌تواند تشکیل اکثریت هنگام رأی‌گیری درمورد مسائلی حیاتی مانند اوکراین، مسائل دفاعی‌ و برنامه‌‌های سبز اتحادیه را دشوارتر کند. این گرایش پیش‌بینی‌پذیر اروپا به سمت جریان راست در حالی صورت می‌گیرد که دو سال جنگ و تورم بی‌سابقه، به احساس دلسردی فزاینده از احزاب سنتی دامن زده است.  

چند عضو کلیدی اتحادیه اروپا، از‌جمله فرانسه، ایتالیا، مجارستان، اتریش و هلند، به نظر می‌رسد اعضای پارلمان اروپا را از احزاب جریان راست انتخاب کنند. گرچه این نتایج دولت‌های کشورهای عضو را شکل نخواهد داد، می‌تواند پیامدهایی برای انتخابات ملی آتی داشته باشند. در‌حالی‌که بعید است اکثریت راست شکل بگیرد، افزایش سهم این جریان می‌تواند به ائتلاف احزاب درمورد مسائل خاص و تأخیر یا احتمالا جلوگیری از وضع برخی قوانین منجر شود. با توجه به اینکه شماری از نماینده‌های راست‌گرای فعلی پارلمان اروپا از ادامه حمایت مالی اتحادیه اروپا از اوکراین ابراز نارضایتی کرده‌اند، حمایت از این کشور جنگ‌زده نیز ممکن است کاهش پیدا کند. این موضوع احتمالا روی هزینه‌های دفاعی اروپا تأثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر، گسترش اتحادیه اروپا نیز ممکن است به تعویق بیفتد؛ زیرا جریان راست اصلاحات نهادی مورد نیاز برای پذیرش اعضای احتمالی مانند اوکراین و مولداوی را دچار تأخیر خواهد کرد‌ و از سویی، پارلمانی دچار تشتت و اختلاف‌نظر می‌تواند انتصاب رئیس جدید کمیسیون اروپا را که بازوی قانون‌گذاری اتحادیه اروپا‌ست، به تأخیر بیندازد. 

همچنین پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا از مادرید در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرد. اکثر نظرسنجی‌ها از رقابت شانه به شانه سوسیالیست‌ها و راستگرایان میانه‌رو برای تصاحب اکثر کرسی‌های این کشور در پارلمان اروپا حکایت دارند ولی با این حال سانچز خطاب به رای‌دهندگان تصریح کرد: بیایید برای آینده‌ای که از اروپا انتظار داریم، تصمیم بگیریم. مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی فراسنه با شرکت در انتخابات پارلمان اروپا، رای خود را به صندوق انداخت. پیش‌بینی می‌شود حزب متبوع او بتواند با درخشش در این انتخابات فاصله خود را با حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌حمهوری فرانسه ۲ برابر کند.

 

نظر شما