شناسهٔ خبر: 67248961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نشست بی‌حاصل برای تعیین منصب‌های اصلی اتحادیه اروپا

با این حال شارل میشل، رئیس کنونی شورای اروپا، حوالی نیمه شب به خبرنگاران گفت که «هیچ توافقی حاصل نشده است» و تأکید کرد که رهبران «وظیفه» خود برای رسیدن به تصمیم در این زمینه تا پایان ماه ژوئن را پذیرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، گردهمایی غیر رسمی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در بروکسل تشکیل شد و تا پاسی از شب ادامه پیدا کرد، اما به‌رغم امیدها برای موافقت اولیه بر سر تعیین نامزدها برای سه منصب اصلی، این نشست بدون هیچ توافقی پایان یافت.

این نخستین دیدار حضوری ۲۷ رهبر اروپایی پس از انتخابات اخیر پارلمان اروپا بود و آنها امید داشتند بتوانند در کار حساس تقسیم نقش‌های کلیدی ریاست کمیسیون اروپا، شورای اروپا و کمیسر روابط خارجی پیشرفتی حاصل کنند.

با این حال شارل میشل، رئیس کنونی شورای اروپا، حوالی نیمه شب به خبرنگاران گفت که «هیچ توافقی حاصل نشده است» و تأکید کرد که رهبران «وظیفه» خود برای رسیدن به تصمیم در این زمینه تا پایان ماه ژوئن را پذیرفته‌اند.

میشل گفت: «آنها باید بسیار سخت کار کنند تا اطمینان حاصل شود که توافقی به دست می‌آید.»

دیپلمات‌ها پیش از این ابراز امیدواری کرده بودند که توافق سیاسی در روز دوشنبه و به موقع برای نشست رسمی اتحادیه اروپا در ۲۷ و ۲۸ ژوئن حاصل شود.

با این همه پشتیبانی از اورزولا فن در لاین برای دومین دوره ریاست کمیسیون افزایش یافته است، در حالی که آنتونیو کوستا (کوشا)، نخست وزیر سابق پرتغال، به عنوان گزینه محبوب برای ریاست شورای اروپا و کایا کالاس، نخست وزیر استونی برای پست عالی‌ترین مقام دیپلماتیک اروپا مطرح شده‌اند.

 

چرا نتیجه‌ای حاصل نشد؟

به نظر می‌رسد که بررسی تعیین مناصب عالی در اتحادیه اروپا برای رهبران اروپایی موضوعی بسیار تازه است و هنوز باید روی آن کار کنند.

خورخه لیبوریرو، خبرنگار یورونیوز با تأیید این مطلب می‌گوید رهبران اروپایی بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا به این نشست غیر رسمی آمده بودند و بنابراین نیاز دارند تا در بازگشت به کشورشان، موضوع را بیشتر بررسی کنند، شاید هفته آینده تصمیمی در این مورد اعلام شود.

او می‌گوید با این حال نکته قابل توجه آن است که در نشست روز دوشنبه نام‌هایی از جمله خود فن در لاین برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا مطرح شده و رهبران کشورها از هم اکنون روی نام‌ها تمرکز دارند.

اوایل شامگاه دوشنبه، حزب مردم اروپا یا ای‌پی‌پی از جناح راست میانه کارتی پنهان در آستین خود را فاش کرد. آنها پیشنهاد کردند که دو دوره ۲.۵ ساله بعدی ریاست شورای اروپا بین یک سوسیالیست و یک نفر از حزب خودشان قسمت شود.

با توجه به اینکه فن در لاین، نامزد اصلی ای‌پی‌پی، در موقعیت برتر قرار دارد تا برای دومین بار در رأس قوه اجرایی اتحادیه اروپا قرار گیرد، و هم‌حزبی او روبرتا متسولا علاقه‌مند به ادامه ریاست پارلمان اروپاست، می‌توان گفت که ای‌پی‌پی به طور جدی به سه تا از چهار پست اصلی اتحادیه اروپا چشم دوخته است.

جورجا ملونی چه نقشه‌ای در سر دارد؟

در این میان به نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها نقشه‌های دیگری برای در دست گرفتن پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا در سر دارند و نخست وزیرشان، جورجیا ملونی در تلاش برای ایفای نقشی مهم برای کشورش در بروکسل است.

پس از انتخابات پارلمان اروپا کسب مشاغل برتر اتحادیه اروپا مانند بازی ماهی مرکب به ابزار چانه‌زنی تبدیل شده و در این میان به نظر می‌رسد که جورجا ملونی درگیر این بازی شده است.

به گفته منابعی از دولت ایتالیا، ملونی به همراه آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه از نزدیک اقدامات دیپلماتیک در نهادهای اتحادیه اروپا را هماهنگ می‌کند.

تعامل سیاسی صمیمانه بین ملونی و تاجانی نشانه این است که محافظه‌کاران میانه‌رو حزب ای‌پی‌پی و جناح راست ملی‌گرای محافظه‌کار و اصلاح‌طلبان اروپایی (ای‌سی‌آر) می‌توانند با یکدیگر در کاری طولانی‌مدت‌تر از مبارزات انتخاباتی همکاری کنند.

برای فن در لاین، حمایت ملونی می‌تواند بسیار مهم باشد، اما هدف دولت ایتالیا به دست آوردن جایگاه عمدتاً اقتصادی، پولی و بازرگانی در اروپاست.

دولت ایتالیا متقاعد شده است که موفقیت نیروهای محافظه‌کار در اروپا و دستاورد شخصی ملونی با «برادران ایتالیا»، حزب راست افراطی در انتخابات اروپا در اوایل ژوئن، خواست رم برای اشغال یک پست مهم اتحادیه اروپا را مشروعیت می‌بخشد.

دولت ایتالیا همچنین برای یک سمت مهم دیگر یعنی کمیسر دفاع اتحادیه اروپا هم خیز برداشته است، زیرا تولید اسلحه به ویژه برای بخش عمومی صنعتی در ایتالیا تجارتی بزرگ است. طبق شایعات سیاسی و رسانه‌ای ایتالیا، الیزابتا بلونی می‌تواند نامزد مناسبی برای پست کمیساریای دفاع باشد.

به غیر از بلونی، گزینه دیگر روبرتو سینگولانی، فیزیکدان آموزش دیده در رأس هلدینگ تولید اسلحه ایتالیا، لئوناردو است. روبرتو سینگولانی، وزیر سابق انتقال انرژی سبز در دولت دراگی نیز می‌تواند برای رقابت‌ها نامزد شود.

ملونی سعی می‌کند ضمن بازی با کارت مارین لوپن فرانسوی، نقش گروه هویت و دموکراسی را در میان بازی مذاکرات ائتلافی متعادل کند. پارلمان جدید اروپا به وضوح در اختیار اکثریت محافظه‌کار است و از دیدگاه دستگاه اجرایی ایتالیا، این فرصتی عالی برای خودنمایی در کنار سوسیالیست‌ها و لیبرال‌های «نوسازی اروپا»، حزب متبوع امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پارلمان اروپاست، به ویژه آن که در حال حاضر جایگاه ماکرون با بحران سیاسی داخلی فرانسه به شدت تضعیف شده است.

درگیری سیاسی میان محافظه‌کاران، لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها در نشست اخیر گروه هفت در ایتالیا آغاز شد، جایی که بحث در مورد سقط جنین به معضلی بین رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ایتالیا تبدیل گردید. ملونی تلاش می‌کند از پیروزی انتخاباتی هم‌حزبی‌هایش در پارلمان اروپا در مبحثی چون سقط جنین بهره ببرد و به همین دلیل به نظر می‌رسد که روابط بین او و فن در لاین گرمی خود را از دست داده است.

این در حالی است که برای فون در لاین، رهبر فرانسه هنوز کلید محاسبات مهم است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما