شناسهٔ خبر: 67022409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اروپایی‌ها در یک قدمی راست‌گراترین پارلمان تاریخ خود

انتخابات پارلمان اروپا در سال 2024 تهدیدی برای متزلزل کردن چشم‌انداز سیاسی سنتی این بلوک است. از 6 تا 9 ژوئن، حدود 400 میلیون نفر در سراسر 27 کشور عضو اتحادیه اروپا واجد شرایط رای دادن به 720 عضو بعدی پارلمان اروپا خواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  احزاب راست افراطی و پوپولیست قرار است شاهد دستاوردهای قابل توجهی باشند، زیرا موج رو به افزایش بدبینی نسبت به یورو در اتحادیه اروپا موج می زند و پیامدهای مهمی برای برنامه سیاست آتی بلوک، قوانین و سیاست خارجی آن خواهد داشت.

تیم آدامز، رئیس و مدیر عامل موسسه مالی بین‌المللی، به CNBC گفت: «ما شاهد افزایش احساسات پوپولیستی در اروپا و در سطح جهان هستیم که ممکن است منجر به شکل گیری راست‌گراترین پارلمان اروپا در تاریخ شود.» پارلمان اروپا، یکی از سه نهاد در قلب اتحادیه اروپا، قوانین و بودجه اتحادیه اروپا را تعیین می کند. این پارلمان متشکل از نمایندگان پارلمان اروپا است که توسط هر کشور عضو انتخاب می‌شوند و برای تشکیل گروه‌های احزاب اروپایی گرد هم می‌آیند.

پارلمان در گذشته توسط اکثریت قوی احزاب میانه‌رو رهبری می‌شد. اما ضررهای پیش‌بینی‌شده برای «ائتلاف فوق‌العاده بزرگ» حاکم - متشکل از حزب خلق اروپا، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و نوسازی اروپا - و دستاوردهای راست افراطی این توازن را زیر سوال برده است.

آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی در کرسی‌های بزرگ برای محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) است که شامل برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و قانون و عدالت لهستان، و گروه راست افراطی هویت و دموکراسی (ID)  که شامل حزب مارین لوپن در فرانسه و حزب آزادی هلند است، می شود.

در حالی که بعید به نظر می رسد که دستاوردهای این احزاب توازن قدرت را از دست ائتلاف میانه رو خارج کند، ممکن است تشکیل اکثریت در هنگام رای دادن به موضوعات مهمی مانند اوکراین، موضوعات دفاعی و محیط زیستی را دشوار کند.

تحولات پیش‌بینی‌شده در بحبوحه تغییر گسترده‌تر به راست در اروپا اتفاق می‌افتد، زیرا دو سال جنگ و تورم بی‌سابقه باعث افزایش احساس ناامیدی نسبت به احزاب متعارف شده است.

شورای اروپا در مورد کاهش درازمدت حمایت از احزاب جریان اصلی و حمایت فزاینده از احزاب افراطی و کوچکتر در سراسر اروپا، که منجر به چندپارگی فزاینده نظام احزاب اروپایی در هر دو سطح ملی و اروپایی می شود، گزارشی را در ماه ژانویه منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود:  به طور خلاصه، ما انتظار داریم که صداهای پوپولیستی، به ویژه در جناح راست رادیکال، پس از انتخابات 2024 بلندتر از هر زمان دیگری از زمان انتخاب مستقیم پارلمان اروپا در سال 1979 باشد.

به نظر می رسد چندین کشور کلیدی عضو اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، ایتالیا، مجارستان، اتریش و هلند، اعضای پارلمان اروپا را از احزاب پوپولیست ضد اروپایی انتخاب کنند. اگرچه این نتایج به سمت و سوی  دولت‌ها در کشورهای عضو شکل نمی‌دهد، اما می‌تواند پیامدهایی را پیش از انتخابات ملی آتی داشته باشد.

مایکل کرچمر، نخست‌وزیر ایالت زاکسن آلمان و یکی از اعضای اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم سابق، هفته گذشته به CNBC گفت: «اگر خلاء پوپولیست‌ها را پر نکنیم، هرگز موفق نخواهیم شد.»

سهم بیشتری از نمایندگان جناح راست در پارلمان اروپا ممکن است اجرای برخی از قوانین را به تأخیر اندازد و از اساس معلق کند. آرا در پارلمان اروپا دیگر به طور انحصاری تحت تسلط «ائتلاف بزرگ» احزاب میانه‌رو نیست. در عوض، ائتلاف‌های متغیر بسته به موضوع مورد بحث تشکیل می‌شوند.

سیاست زیست محیطی یک هدف کلیدی برای جناح راست است.  حمایت از اوکراین نیز می‌تواند آسیب ببیند، زیرا تعدادی از نمایندگان راست‌گرای کنونی پارلمان اروپا نسبت به ادامه حمایت مالی اتحادیه اروپا از این کشور جنگ‌زده ابراز ناامیدی می‌کنند. این احتمالاً پیامدهایی برای هزینه های دفاعی و برنامه های بلندپروازانه رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین برای ادغام بیشتر در سراسر بلوک خواهد داشت.

گسترش اتحادیه اروپا نیز ممکن است به تعویق بیفتد، چرا که اعضای جناح های راست شرایط سرسختانه تری را برای پذیرش عضویت کشورها مطرح می کنند و همین مسئله می تواند بر عضویت احتمالی اوکراین و مولداوی تاثیر بگذارد. همچنین یک پارلمان تقسیم شده می تواند انتصاب آینده رئیس جدید کمیسیون اروپا، بازوی قانونگذاری اتحادیه اروپا را به تاخیر بیندازد.

با اینهمه برخی کارشناسان معتقدند که نتایج ممکن است برخی تصمیمات سیاسی در اتحادیه اروپا را پیچیده تر کند، اما این اتحادیه را فلج نمی کند. برخی دیگر نیز معتقدند که تاثیر حضور قوی تر این جناح ها در پارلمان اروپا می تواند در بلندمدت احساس شود  زیرا نیروهای سیاسی جریان اصلی تحت فشار هستند تا روی موضوعاتی مانند سیاست‌های آب و هوایی به سمت راست حرکت کنند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما