شناسهٔ خبر: 67064523 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اعتراف تحلیلگران آمریکایی: چین، سپر امنیتی آمریکا را در هم شکست / آمریکا دیگر نه برتری ندارد و نه امنیت!

قرن‌هاست که آمریکا به لطف موقعیت جغرافیایی از جنگ و درگیری دور مانده است. امتیاز مهم این قاره، اقیانوس‌هایی است که آن را احاطه کرده‌اند. دنیاز امروز اما دنیای فناوری است که حد و مرزی نمی‌شناسد. فناوری‌های فضایی و سایبری می‌توانند امنیت آمریکا را به‌راحتی فرو بریزد.

صاحب‌خبر -

تینا مزدکی: قرن‌ها است که استراتژی امنیت ملی آمریکا با امید به امنیت جغرافیایی اقیانوس‌های اطلس و اقیانوس آرامتدوین شده؛ اما صدای فروریختن امنیت این کشور با تسلیحات فناورانه به گوش می‌رسد. آمریکا ده‌ها سال است در استراتژی فضایی برتری داشته، اما اکنون چین و دیگر قدرت‌ها در حال رسیدن به این جایگاه هستند. شاید بتوان گفت نوعی مسابقه نظارتی جهانی در حال انجام است.

هکرهایی که با ارتش آزادی‌بخش خلق چین در ارتباطند، پرونده‌های بی‌شماری از جزئیات زرادخانه‌های ایالت‌های آمریکا در دست دارند. اگر اسم این عمل را دزدی بگذاریم، این دزدی به نوسازی آن کمک می‌کند. خرابکاران دیگر، زیرساخت‌های حیاتی ازجمله پایگاه‌های کلیدی ایالات‌متحده را در گوام تحت کنترل دارند. یورش دیجیتالی به آن پایگاه می‌تواند بر افت پاسخ‌های نظامی را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تأثیر بگذارد.

هکرهای روسی، اوکراین را آزار می‌دهند و آن سرزمین را آزمایشگاه خود می‌دانند. کره شمالی با حملات سایبری، پول و سایر دارایی‌های دیجیتالی را جمع‌آوری می‌کند و از آن برای تأمین مالی برنامه‌های تسلیحاتی این کشور بهره می‌گیرد. چین و روسیه هر دو در توسعه تسلیحات فضایی گام برداشته‌اند که می‌تواند ماهواره‌های ضروری برای ناوبری، تصویربرداری از بالا و ارتباطات از راه دور را از بین ببرد. آزمایش‌های مخرب سلاح‌های ضدماهواره نیز زباله‌های خطرناکی تولید کرده است.

یکی از مقامات ارشد پنتاگون در اوایل سال جاری نسبت به تلاش‌های مسکو برای ارسال سلاحی هسته‌ای به فضا هشدار داد. کارشناسان دیگری می‌گویند که چین در فناوری ضدفضایی از آمریکا جلوتر است. چین و روسیه مجموعه کاملی از قابلیت‌های ضدفضایی دارند و ایالات‌متحده در فضا با خطرات زیادی روبه‌رو است.

مخارج وزارت دفاع آمریکا، گویای همه‌چیز است

طرح بودجه سال مالی ۲۰۲۵ وزارت دفاع آمریکا شامل ۱۴٫۵ میلیارد دلار برای امنیت سایبری بود که حدود یک میلیارد دلار بیشتر از درخواست قبلی دولت بایدن بود. درواقع در این ارقام نشان‌دهنده فاصله یک میلیارد دلاری اعتماد کنگره و دولت به امنیت سیستم سایبری و نقص‌های‌ آن است.

درخواست نیروی فضایی ارتش درمجموع ۲۹٫۴ میلیارد دلار بود که کاهشی است، اما همچنان دو برابر برنامه سال مالی ۲۰۲۱ است. حدود ۱۹ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، همچنین برای هشدار و ردیابی موشکی و هماهنگی جنگ هسته‌ای در نظر گرفته شده است.

درنهایت نکته‌ای که به‌وضوح می‌توان متوجهش شد، آن است که رقابت در جنین محیط‌هایی در حال پیشرفت است. کشورها روزبه‌روز به فناوری‌های جدید دست میابند و دیگر آمریکا مزیت جندانی نسبت به سایر نقاط جهان ندارد.

منبع: axios

۵۴۳۲۳

نظر شما