شناسهٔ خبر: 67058580 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری کشور

بسته خبری هفدهم و هجدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ به مهم‌ترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور در تعطیلات آخر هفته خواهد پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بسته خبری امروز به مهم‌ترین اخبار حوزه علم و فناوری کشور می‌پردازیم که عبارتند از

  • پرده‌برداری از طرح اقتصاد بیابان
  • تولید یک ابزار وارداتی صنایع معدنی
  • ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر
  • استقبال از کیسه‌های پلاستیکی تخریب‌پذیر ایرانی در بازارهای بین‌المللی
  • راه‌اندازی سامانه‌ای برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها
  • همکاری ایران و روسیه جهت تولید محصولات با پیچیدگی اقتصادی بالا

پرده‌برداری از طرح اقتصاد بیابان

روز گذشته از طرح‌های در دست اجرا در مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور پرده‌برداری شد. یکی از طرح‌هایی که در دست اجرا قرار گرفته است، اقتصاد بیابان نام دارد. پروژه‌هایی از جمله گردشگری بیابان، کشت‌وکار گیاهان سازگار با هر محیط، تبدیل شن‌وماسه و ماسه‌های بادی به خاک کشاورزی، جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان‌زدایی و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای برای هشدارهای زودهنگام گردوغبار در قالب این طرح در دست اجرا قرار گرفته‌اند.

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

تولید یک ابزار وارداتی صنایع معدنی

مهندسان یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، به دانش فنی ساخت آستر آسیاهای صنایع معدنی که یک محصول وارداتی بود، دست یافتند و عمر مفید آنها را به یک سال رساندند. 

امیرحسین صراف‌پور از محققان تیم تحقیق و توسعه این شرکت گفت:« محصول تولیدی این شرکت را آسترهای ترکیبی لاستیک-فلز دانست و گفت: ویژگی‌های اصلی این آسترها این است که خواص آسترهای تمام لاستیکی و خواص آسترهای تماما فلزی را به صورت توأمان دارند.»

وی افزود:« این آسترهای ترکیبی از نظر خواص ضد سایش مشابه آسترهای فلزی و از نظر وزن و سهولت نصب مشابه آسترهای لاستیکی است، ولی جنبه دیگر این دستاورد، طراحی و بهینه‌سازی طراحی هندسه آستر است که توانستیم در کشور توسعه دهیم.»

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر

مرکز ملی نوآوری مغز در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع و در پنج طبقه شامل چندین کلینیک، آزمایشگاه‌های نقشه‌برداری، شتاب‌دهنده‌ها و واحدهای فنی و اداری در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود امسال افتتاح شود و فعالیت تحقیقاتی، تخصصی، آموزشی و درمانی خود را آغاز کند. اتفاق مهمی که قرار است در این مرکز رخ دهد، این است که فناوری‌های تولید شده در حوزه سلامت مغز، روی انسان به درستی عمل کند و فرآیند تحقیقاتی آن نیز در این مرکز اجرایی می‌شود.

در خصوص تفاوت مرکز ملی مغز با آزمایشگاه ملی مغز، باید گفت که آزمایشگاه ملی مغز یک آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز است که آزمایشگاه در راستای یک هدف خاص یعنی نقشه‌برداری مغز است و در این آزمایشگاه توسعه فناوری در حوزه سلامت مغز وجود ندارد و فناوری‌های موجود آن ساخت داخل نیست. با این حال مرکز ملی نوآوری مغز که در بیمارستان فیروزگر تهران راه اندازی می شود، به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، آموزشی، درمانی و توانبخشی در زمینه اختلالات عصبی و سلامت مغز به صورت کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و کادر علمی و آموزشی فعالیت خواهد داشت.

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

استقبال از کیسه‌های پلاستیکی تخریب‌پذیر ایرانی در بازارهای بین‌المللی

یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه توسعه و تولید پلیمرهای سبز توانسته با فناوری ویژه ۹۹درصد محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند. این شرکت تولید کننده کیسه‌های پلاستیک سازگار با محیط زیست است؛ محصولی که جزیی از زندگی مدرن ما شده است و از خریدهای خرد از میوه و تره بار گرفته تا مایحتاج اولیه زندگی نقش دارد ولی در عین حال ضربه‌های دیرپایش به محیط زیست سال‌هاست که وارد شده است.

با پیشرفت علم و رسوخ فناوری‌های نانو به عرصه صنعت، فکر تولید کیسه‌های پلاستیکی سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفت و در بازار نیز اقبال اجتماعی پیدا کرد. این شرکت مستقر در منطقه آزاد ارس با بهره‌گیری از موقعیت منحصر به فرد اقتصادی منطقه، امروزه تولید کننده موفق کیسه‌های پلاستیکی با بهره‌گیری از نانو فناوری شده است و با مدیریت استراتژیکی خود از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس شد.

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

راه‌اندازی سامانه‌ای برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها

در راستای اجرایی شدن پروژه صنعت‌شهرها و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دراین ابرپروژه ملی و صرفه‌جویی درمصرف انرژی (آب، برق)، نشستی برگزار شد و در این نشست محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مصوبات شورای عالی مسکن در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت‌وسازها، اکنون در اولویت‌های اجرایی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین برای صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، از راه‌اندازی سامانه پایش انرژی که توسط این مرکز خبر داد. در این نشست بر برگزاری جلسات مستمر، تهیه و ارائه لیست صنعت‌شهرها، ایجاد فرهنگ‌سازی در رابطه با اجرای طرح فاضلاب، تولید در ساختمان‌ها در جهت صرفه‌جویی مصرف آب و برق در بین عموم هموطنان، توجه به سند ملی آمایش سرزمین در خصوص ساخت صنعت‌شهرها و مشخص کردن هدف و نقطه‌ای که مد نظر است و جمعیت در آن تجمیع شده ‌است، تاکید شد.

استفاده مجدد از فاضلاب یکی از ایده‌هایی است که در ساخت‌وسازهای جدید مورد استقبال قرارگرفته است و درزمینه صرفه‌جویی درمصرف آب، استفاده بهینه از آب مصرفی ساختمان، کاهش هزینه تامین منابع آب، استفاده در مصارفی چون آبیاری گیاهان در مناطق کم‌آب و زمان خشکسالی و کاهش مواد آلاینده درآبراه‌ها مؤثر است.

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

همکاری ایران و روسیه جهت تولید محصولات با پیچیدگی اقتصادی بالا

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در دیدار با رئیس مرکز نوآوری و فناوری استانداری مسکو، برای تولید محصولات با پیچیدگی اقتصادی بالا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در این تفاهم‌نامه مقرر شد دو پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و اسلاوا مسکو استقرار شرکت‌ها و واحدهای فناور دو طرف را در هر پارک تسهیل و تورهای فناوری مشترک برگزار کنند. همچنین ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری اولین‌کنفرانس نقش پارک‌ها در تولید محصولات با پیچیدگی اقتصادی بالا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بررسی و توافق شد.

از «راه‌اندازی سامانه‌ صرفه‌جویی انرژی» تا «ایجاد مرکز ملی نوآوری مغز»/ مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور

۲۲۷۲۲۷

نظر شما