شناسهٔ خبر: 67058756 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

غول‌پیکرترین دوربین نجومی جهان در حاشیه صحرای آتاکاما شیلی نصب می‌شود

بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال ساخته‌شده برای ستاره‌شناسی با نور مرئی که از کیفیت وضوح بصری (رزولوشن) فراتر از ۳.۲ گیگاپیسل بهره می‌برد آماده نصب زیر آسمان صاف و کاملا آبی بیابان‌های شمال شیلی است. برای این دوربین غول‌پیکر که گفته می‌شود ۳ تن وزن دارد، مأموریتی بلندپروازانه به منظور انجام یک کاوش و تحقیق بی‌سابقه‌ی ده ساله تعریف شده است. قطعات مورد نیاز برای مونتاژ دوربین تازه رصدخانه‌ی «وِرا سی-روبین» که علاوه بر این دوربینِ بزرگ، یک تلسکوپ زمینی را نیز شامل می‌شود، به وسیله چندین وسیله‌ی نقلیه تا قله «سرو پاچون» در منطقه‌ای مشرف به صحرای آتاکاما، واقع در حدود ۵۶۵ کیلومتری شمال سانتیاگو، انتقال داده شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال ساخته‌شده برای ستاره‌شناسی با نور مرئی که از کیفیت وضوح بصری (رزولوشن) فراتر از ۳.۲ گیگاپیسل بهره می‌برد آماده نصب زیر آسمان صاف و کاملا آبی بیابان‌های شمال شیلی است.
 
برای این دوربین غول‌پیکر که گفته می‌شود ۳ تن وزن دارد، مأموریتی بلندپروازانه به منظور انجام یک کاوش و تحقیق بی‌سابقه‌ی ده ساله تعریف شده است.
 
قطعات مورد نیاز برای مونتاژ دوربین تازه رصدخانه‌ی «وِرا سی-روبین» که علاوه بر این دوربینِ بزرگ ، یک تلسکوپ زمینی را نیز شامل می‌شود، به وسیله چندین وسیله‌ی نقلیه تا قله «سرو پاچون» در منطقه‌‌ای مشرف به صحرای آتاکاما، واقع در حدود ۵۶۵ کیلومتری شمال سانتیاگو، انتقال داده شده است.
 
استوارت کوردِر، رئیس ارشد بخش علوم انجمن دانشگاه‌ی «آورا» و معاون مدیر مرکز «NOIRLab» که این تلسکوپ را اداره خواهد کرد، گفت: «اکنون همه‌ی تجهیزات مورد نیاز روی قله قرار دارد و امیدواریم که اواخر امسال شاهد نهایی شدن عملیات نصب و راه‌اندازی باشیم.»
 
طبق وبسایت این مرکز، رصدخانه‌ی روبین از یک سیستم پیچیده و یکپارچه تشکیل شده که مجهز به یک تلسکوپ زمینی با میدان دید گسترده‌ی هشت متری و یک سیستم پردازش داده‌ی خودکار است.
 
بدین ترتیب؛ این رصدخانه برای تکمیل و ارتقاء ماموریت اخترشناسی با نور مرئی، پس از این به بزرگترین دوربین نجومی غول‌پیکر جهان نیز مجهز خواهد شد.
 
این تلسکوپ قرار است هر شب حدود ۲۰ ترابایت داده تولید کند و کاوش ده ساله‌ آن زمینه ایجاد یک پایگاه داده‌ اخترشناسی به میزان ۱۵ پتابایت را فراهم خواهد کرد.
 
هدف از این کاوش، درک ماهیت انرژی و ماده تاریک در جهان عنوان شده که تنها بخش کوچکی از آن تاکنون شناخته شده است.
 
مطالعه‌ی بررسی احتمال برخورد زمین با سیارک‌ها، ستاره‌ها و سیاره‌های نزدیک به خورشید از جمله اهداف دیگر این پروژه عنوان شده است.
 
رئیس ارشد بخش علوم انجمن دانشگاه‌های آورا می‌گوید: «این یک لحظه‌ی واقعاً الهام‌بخش است که می‌توانید بگویید ما شروع کرده‌ایم. ما در آستانه‌ی آغاز یک پروژه‌ی ده ساله هستیم که امیدواریم پاسخ‌گوی سوالاتی درباره‌ی ... زمان شکل‌گیری و تکامل جهان ... و اینکه در آینده چگونه به این روند ادامه خواهد داد، باشیم.»
 
وی افزود ممکن است نتیجه‌ی این کاوش‌ها چیزی بسیار فراتر از آنچه که در حال حاضر می‌دانیم، نباشد اما به ما کمک خواهد کرد تا درک خود از جهان هستی را اصلاح و تکمیل کنیم.
 
انجمن دانشگاهی «آورا» کنسرسیومی متشکل از ۴۷ مؤسسه‌ی آمریکایی و سه شعبه بین‌المللی دیگر وابسته‌ به آنها است که داد‌ه‌های رصدخانه‌های نجومی برای «بنیاد ملی علوم» و «ناسا» استخراج می‌کند.
 
این کنسرسیوم علاوه بر این اداره مرکز NOIRLab را که قرار است رصدخانه «وِرا سی-روبین» در صحرای شمال شیلی را تحت مدیریت خود قرار دهد نیز بر عهده دارد.
 
شیلی به لطف آسمان صاف صحرای آتاکاما که از آن به عنوان خشک‌ترین بیابان روی زمین نام می‌برند، میزبان بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در علم نجوم است.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما