شناسهٔ خبر: 67055215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

طالبان: آلمان افغان‌ها را به کشورهای ثالث اخراج نکند

در پی اظهارات صدراعظم آلمان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان، وزارت خارجه حکومت طالبان از برلین خواست پناهجویان را به کشورهای ثالث اخراج نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان به کشورهای ثالث، خواستار عدم اخراج پناهجویان به کشورهای ثالث و حل این مسئله از طریق مجاری دیپلماتیک شد.

بلخی در بیانیه‌ای نوشت: وزارت خارجه تصمیم اخراج مهاجرین افغان از آلمان را تعقیب می‌کند و ابراز امیدواری می‌کند تا دو کشور بتوانند به منظور تأمین حقوق اتباع، موضوع را از مجاری دیپلماتیک مدیریت کنند تا اتباع افغانستان به بهانه‌ای به سرنوشت نامعلوم دچار نشوند و خلاف کنوانسیون‌های پذیرفته شده بین‌المللی به کشوری سوم سپرده نشوند.

وی افزود: امارت اسلامی افغانستان از مقامات آلمان می‌خواهد تا این موضوع را در پرتو تعاملات نرمال کنسولی و سازوکار معقول و بر اساس توافق دوجانبه حل کند.

بر اساس گزارش‌ها، با توجه به اینکه آلمان با طالبان تعامل دیپلماتیک ندارد، اخراج پناهجویانی که مرتکب جرم شده و یا «خطرساز» تعبیر می‌شوند، به افغانستان موانع زیادی دارد.

شولتس گفته بود وزارت کشور آلمان در حال یافتن «راه‌های اجرایی عملی و حقوقی» است تا اخراج پناهجویان مرتکب جرم و خطرساز به افغانستان ممکن شود و این وزارت با کشورهای همسایه افغانستان نیز در حال گفت‌وگو است.

نظر شما