شناسهٔ خبر: 67282371 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توافق سفرای اتحادیه اروپا برای وضع چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه

دولت بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد روز پنجشنبه از توافق سفرای ۲۷ عضو اتحادیه برای وضع چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در حساب کاربری موسوم به ریاست دوره‌ای بلژیک در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) آمده است: سفرای اتحادیه اروپا در واکنش به تجاوز روسیه علیه اوکراین بر سر چهاردهمین بسته تحریمی قدرتمند و اساسی علیه مسکو توافق کردند.

بر اساس این پیام، تحریم‌های جدید شامل اقدامات هدفمند جدیدی است که تاثیر تحریم‌های موجود علیه روسیه را به حداکثر می‌رساند.

گفته می‌شود که آلمان پیشتر با وضع این بسته تحریمی مخالف بود و این مساله سبب شد تا مذاکرات سفرای اتحادیه اروپا طولانی شود. بر اساس گزارش‌ها این بسته شامل تحریم گاز طبیعی مایع روسیه و شرکت‌هایی است که در زمینه دورزدن تحریم‌ها علیه مسکو نقش دارند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش از این بر سر طرحی برای استفاده از میلیاردها یورو سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه برای تسلیح اوکراین و تامین مالی بازسازی این کشور پس از جنگ، به توافق رسیدند.

سران گروه هفت نیز اخیرا در زمینه ارائه ۵۰ میلیارد دلار وام به اوکراین با استفاده از سود دارایی‌های روسیه که پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود شده‌اند، توافق کردند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که پاسخ مسکو به استفاده از دارایی های مسدود شده این کشور به نفع اوکراین، «بسیار دردناک خواهد بود.»

گفتنی است؛ جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای جبهه کی‌یف، به تنش‌ها و درگیری‌ها دامن زده است.

نظر شما