شناسهٔ خبر: 67024189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

استاندار مرکزی

استان مرکزی به قطب انرژی های خورشیدی تبدیل شود

استاندار مرکزی گفت: تلاش بر این است که استان مرکزی به قطب انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی صبح امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست را تا رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند هم‌افزایی و اقدامات فرابخشی دانست و گفت: شهرداری و صنایع در قبال آلایندگی مسئول هستند، دستگاه‌هایی که گزارش اقدامات خود را در حوزه کاهش آلودگی ارائه نکرده‌اند، تا ۱۵ روز آینده نسبت به این امر اقدام کنند.

وی افزود:برای بررسی وضعیت ریزگردها و چگونگی مهار آن باید نشست‌های تخصصی با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی و با حضور نهادهای متولی از جمله ادارت کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار و نتایج برای تصمیم‌گیری به کارگروه کاهش آلودگی استان ارجاع شود؛ با توجه به اینکه منشاء بخش عمده‌ای از ریزگردهایی وارد شده به شهر اراک از سمت شرق و استان قم است، نشستی هم بایستی با استانداری قم درباره چشمه ریزگردها برگزار و یک هم‌افزایی برون استانی شکل بگیرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: ۵۰ درصد از میزان عوارض آلایندگی دریافتی در اختیار شهرداری و دهیاری‌ها و مابقی در اختیار کارگروه برای هزینه کرد قرار می‌گیرد.

مخلص‌الائمه با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو انقلابی صورت گرفت، تصریح کرد: تلاش بر این است که استان مرکزی به قطب انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان افزایش یابد؛ شهرداری اراک اقدامات خوبی از جمله خرید خودروی برقی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده و ۲۰ دستگاه ملی در استان مرکزی اقدام به نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی کرده‌اند.

بارش‌های استان مرکزی کمتر از نرم کشوری

رضا مرادی مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم در این نشست با اشاره به میزان بارش‌های سال جاری گفت: بارندگی در استان به نرمال نرسیده است؛ رفع معضل گرد و غبار تا سال‌ها طول می‌کشد چراکه علت آن دما و پرفشار بودن هوا در شمال کشور و کم بارشی است.

وی رودخانه‌های خشک استان را منشأ و کانون گرد و غبار در استان دانست و افزود: باد غالب تابستان در اراک در تالاب میقان به سمت شمال شرقی است که اگر تقویت شود موجب آلودگی هوا است.

انتهای پیام/

نظر شما