شناسهٔ خبر: 67340876 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گول اخبار جعلی درباره انتخابات را نخورید

حتما برایتان پیش آمده است که مطلبی را در سایتی خبری یا یکی از شبکه‌های اجتماعی ببینید و بلافاصله آن را برای خانواده یا دوستانتان بفرستید. همه ما هر روز در فضای مجازی مطالب و اخباری را می‌خوانیم و برای دیگران می‌فرستیم، اما آیا تا به حال به منبع اخبارتان دقت کرده‌اید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، روزانه بسیاری از مردم گول همین اخبار جعلی و فیک را می‌خورند. البته انتشار اخبار جعلی مسئله جدیدی نیست. بازار شایعات و اخبارهای دروغ از قدیم گرم بوده است و حالا با رونق شبکه‌های اجتماعی، اخبار و اطلاعات درست و نادرست به‌راحتی منتشر می‌شوند.

امروزه شبکه‌های اجتماعی به فضایی برای مبادله عقاید و افکار مردم تبدیل شده‌اند. هرکسی می‌تواند افکارش را با دنیا به اشتراک بگذارد. این موضوع به‌خودی خود بسیار خوب است، اما مشکل اینجاست که بیشتر مردم قبل از ارسال مطالب در شبکه‌های اجتماعی به منبع آن دقت نمی‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که اخبار جعلی در کسری از ثانیه به همه‌جا مخابره شوند.

این روزها که روزهای سرنوشت‌سازی‌ برای مردم ایران محسوب می‌شود و اخبار درباره انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری حسابی پربازدید است، پلیس فتا درباره انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی و سایت‌ها درباره انتخابات هشدار داده و از مردم خواسته که هر خبری را باور و بازنشر نکنند. اما از آنجا که تشخیص اخبار جعلی ممکن است کاری طاقت‌فرسا به‌نظر برسد، بد نیست این نکات را با دقت بخوانید تا راحت‌تر بتوانید اخبار جعلی را از اخبار صحیح تشخیص دهید.

۱- فراموش نکنید که منبع هر خبری را بررسی کنید و بدانید که اخبار جعلی منبع رسمی و قابل اعتمادی ندارند و اگر دیدید اخباری با عبارات «شنیده شده است»، «منبع آگاه» و... بدانید که آن خبر به‌احتمال زیاد جعلی است. علاوه بر این، همیشه این را به‌خاطر داشته باشید که وب‌سایت‌های حرفه‌ای خبری در انتهای مطالبشان لینک منبع را درج می‌کنند. اگر در یک وب‌سایت یا شبکه اجتماعی، خبری بدون لینک منبع مشاهده کردید، حتما به واقعی‌بودن آن شک کنید.

بیشتر بخوانید:

۲- اخبار جعلی معمولا در سایر رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های رسمی کشور بازنشر نمی‌شوند، بنابراین همیشه بعد از خواندن خبری که احتمال می‌دهید ممکن است فیک و نادرست باشد، سایر منابع خبری رسمی را هم بررسی کنید و ببینید که این خبر در جای دیگری هم منتشر شده یا نه. البته گاهی افراد سودجو حساب‌های کاربری مشابه افراد شناخته‌شده ایجاد می‌کنند و محتوای جعلی را در فضای اینستاگرام، ایکس و ...منتشر می‌کنند که در این خصوص نیز باید هوشیار باشید.

۳- یکی دیگر از شیوه‌های انتشار اخبار جعلی، بازنشر دوباره اخبار و تصاویر قدیمی است؛ به این معنی که تیترها و عناوینی انتخاب می‌شود که صحت نداشته و تنها به قصد تخریب یا دریافت کلیک است.

۴- اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به افراد این فرصت را می‌دهند که دیدگاه‌هایشان را منتشر کنند؛ بنابراین اگر مطلبی را در فضای آنلاین خواندید، به این دقت کنید که آیا نویسنده نظر شخصی‌اش را نوشته یا خبری را نقل کرده است. اگر در خبری اطلاعات جدیدی خواندید، حتما درباره آن تحقیق کنید تا بفهمید از منبع خبری معتبری نقل شده یا فقط دیدگاه شخصی نویسنده است.

۵- این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که در این روزها ممکن است لینک‌های ناشناسی با موضوع کمک به ستاد انتخاباتی نامزدهای انتخابات برایتان ارسال شود که اگر وارد چنین لینک‌هایی شوید، افراد سودجو می‌توانند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و حسابتان را خالی کنند. اگر قصد کمک به ستاد نامزد مورد نظر خود را دارید، شماره حساب‌های مربوط به آن را حتما از رسانه‌های رسمی ستاد انتخاباتی نامزد موردنظر دریافت کنید.

نظر شما