شناسهٔ خبر: 67022698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار استان مرکزی اعلام کرد

سرزمین آفتاب پیشتاز در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی با بیان اینکه دولت سیزدهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انقلاب ایجاد کرد، گفت: سرزمین آفتاب در این حوزه پیشتاز بوده است.

صاحب‌خبر -

گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز چهارشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی افزود: تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و به زودی تمام نقاط کشور از نتایج توسعه انرژی‌های تجدید پذیر برخوردار خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌ از این دولت، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر چندان مورد توجه متولیان امیر نبود اما از آنجا که نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی بود و از طرفی کشور ما قابلیت بالایی در منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشید و بادی این مهم در دستور کار دولت قرار گرفت و اکنون گام‌های بلندی در این حوزه برداشته شده است.

استان مرکزی در تولید تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر سرآمد است

استاندار مرکزی بیان کرد: این استان اکنون در تولید انواع تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز است و تلاش می‌کنیم این خطه به قطب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود.

دولت سیزدهم در انرژی‌های تجدیدپذیر انقلابی ایجاد کرد

مخلص الائمه اظهار کرد: نیروگاه خورشیدی استان مرکزی یک مگاواتی است درحالی که بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور ۱۰ مگاواتی است و باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به نرم کشوری تدوین شود.

وی بیان کرد: ۲۰ دستگاه اجرایی و اداری در استان مرکزی در حال نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی تجدیدپذیر هستند و نهادهای متولی باید نسبت به تسریع در این مهم همکاری‌های لازم را داشته باشند.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به کاهش آلایندگی هوا بیان کرد: استان در این مهم با نقطه مطلوب فاصله دارد که همه باید تلاش کنند این فاصله کمتر شود.

مخلص الائمه ادامه داد: برای بررسی وضعیت ریزگردها و چگونگی مهار آن باید نشست‌های تخصصی با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی و با حضور نهادهای متولی از جمله ادارت کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار و نتایج برای تصمیم‌گیری به کارگروه کاهش آلودگی استان ارجاع شود.

وی افزود: با توجه به اینکه منشاء بخش عمده‌ای از ریزگردهایی که وارد اراک می‌شود از سمت شرق این شهر است لازم است نشستی با استانداری قم درباره چشمه ریزگردها برگزار و یک هم‌افزایی برون استانی شکل بگیرد.

استاندار مرکزی درباره عوارض آلایندگی گفت: ۵۰ درصد مصرف عوارض آلایندگی با کارگروه کاهش آلودگی هوا و ۵۰ درصد مابقی با دهیاری‌ها است.

ثبت ۷۴ روز هوای سالم در استان مرکزی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: ۷۴ روز هوای سالم و ۲ روز هوای پاک امسال در این استان به ثبت رسیده است.

«یوسف یوسفی» افزود: سال گذشته هشت نشست ویژه آلودگی هوا برگزار شد که نشان داد، دولت سیزدهم توجه ویژه به کاهش آلودگی هوا در این استان دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته، سال پر کاری در حوزه کاهش آلودگی هوا بود و در مازوت سوزی ۵۰ درصد کاهش ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی درباره عوارض آلایندگی هوای اراک گفت: یک‌هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال سال گذشته، عوارض آلایندگی در کلانشهر اراک تعیین شد.

دولت سیزدهم در انرژی‌های تجدیدپذیر انقلابی ایجاد کرد

میزان بارندگی‌های استان مرکزی به نرمال نرسیده است

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم در این نشست گفت: بارندگی در استان به نرمال نرسیده اما در سطح کشور میزان بارش خوب بوده است.

«رضا مرادی» درباره چشمه‌های گرد و غبار در استان افزود: رودخانه‌های خشک مانند قره چای، قمرود و جاجرود مهمترین منشاء ایجاد گرد و غبار در منطقه هستند و هر سال هم قوی‌تر می‌شوند.

وی بیان کرد: حل شدن معضل گردو غبار تا سال‌ها طول می‌کشد و علت آن دما و پرفشار بودن هوا در شمال کشور و کم بارشی است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: ممکن است بارش تابستانی در بخش مرکزی در پی پدیده جوی الینو شکل گیرد.

وی بیان کرد: باد غالب تابستان در اراک در تالاب میقان به سمت شمال شرقی است که اگر تقویت شود موجب آلودگی هوا است.

دولت سیزدهم در انرژی‌های تجدیدپذیر انقلابی ایجاد کرد

مراتع استان در معرض خطر حریق

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی هم گفت: با توجه به اینکه پوشش گیاهی اراضی و مراتع استان به ۳۰ سانتیمتر رسیده است خطر حریق به شدت این مناطق را تهدید می‌کند.

«عبدالحسین محمدی» درباره وضعیت پارک شهید رجایی اراک در مجاورت زندان افزود: این پارک در محدوده شهر قرار دارد اما شهرداری برای تملک آن با وجود استقبال مردم همکاری نمی‌کند.

ورود سازمان استاندارد استان مرکزی به وضعیت آلایندگی شرکت ایرالکو

مدیرکل استاندارد استان مرکزی هم گفت: این اداره کل برای کاهش آلودگی هوا به وضعیت آلایندگی کارخانه ایرالکو وارد شده است.

«سیدسعید میرنظامی» افزود: برای استاندارد سازی موتورخانه‌ها از ظرفیت قانون هوای پاک استفاده نشده که باید اقدام شود.

وی بیان کرد: تا قبل از دولت سیزدهم هیچ ثبت نامی از موتورخانه‌های استان به ثبت نرسیده که در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت قانون هوای پاک ماده ۱۷، تعداد سه هزار و ۲۸۵ موتور خانه در استان شناسایی شد.

وی بیان کرد: ۱۷۸ موتورخانه در سامانه اداره استاندار ثبت شده است.

فعال محیط زیست استان مرکزی هم گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و ورود ریزگردها در این بره زمانی به شهرهای استان نیاز است کمیته‌ای تخصصی برای مهار این مهم در استان تشکیل و اقدامات کارشناسی صورت بگیرد.

«سیاوش آقاخانی» افزود: سه هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی به استان وارد شده بنابراین باید تصمیم گیری درباره هزینه کرد آن با کارگروه کاهش آلودگی هوا استان باشد.

نظر شما