شناسهٔ خبر: 67026031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار مرکزی:

نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان مرکزی افزایش پیدا می‌کند

استاندار مرکزی گفت: تلاش ما بر این است که این استان به قطب انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه ظهر امروز _چهارشنبه شانزدهم خرداد_ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی اظهار کرد: اقدامات انجام شده در حوزه محیط‌زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند هم‌افزایی و اقدامات فرابخشی است.

وی با بیان اینکه شهرداری و صنایع در قبال آلایندگی هوا مسئول هستند، افزود: دستگاه‌هایی که گزارش اقدامات خود را در حوزه کاهش آلودگی ارائه نکرده‌اند، تا ۱۵ روز آینده نسبت به این امر اقدام کنند.

استاندار مرکزی با بیان اینک هم اکنون ۲۰ دستگاه اجرایی در استان مرکزی در حال نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی تجدیدپذیر هستند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی باید نسبت به تسریع در این مهم همکاری‌های لازم را داشته باشند.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: برای بررسی وضعیت ریزگردها و چگونگی مهار آن باید نشست‌های تخصصی با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی و با حضور نهادهای متولی از قبیل ادارت کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار و نتایج برای تصمیم‌گیری به کارگروه کاهش آلودگی استان ارجاع شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه منشأ بخش عمده‌ای از ریزگردهای وارد شده به شهر اراک از سمت شرق و استان قم است، باید نشستی با استانداری قم درباره چشمه ریزگردها برگزار و یک هم‌افزایی برون استانی صورت گیرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: ۵۰ درصد از میزان عوارض آلایندگی دریافتی با کارگروه کاهش آلودگی هوا و ۵۰ درصد مابقی با دهیاری‌ها برای هزینه کرد قرار می‌گیرد و وزارت نیرو در دولت سیزدهم، در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر انقلابی ایجاد کرد.

مخلص‌الائمه افزود: تلاش ما بر این است که این استان به قطب انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان افزایش پیدا کند، به علاوه شهرداری اراک اقدامات خوبی از جمله خرید خودروی برقی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام داده است و ۲۰ دستگاه ملی در استان مرکزی اقدام به نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی در تولید انواع تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر پیشتاز است، اظهار کرد: نیروگاه خورشیدی این استان یک مگاواتی و بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور ۱۰ مگاواتی است؛ بنابراین باید تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به نرم کشوری اندیشیده و تدوین شود.

کاهش ۵۰ درصدی مازوت سوزی در استان مرکزی

در ادامه یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سال گذشته، سال پر کاری در حوزه کاهش آلودگی هوا بود و در مازوت سوزی ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به برگزاری هشت نشست ویژه آلودگی هوا در سال گذشته، اظهار کرد: این مهم نشان داد، دولت سیزدهم توجه ویژه به کاهش آلودگی هوا در این استان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: سال گذشته یک‌هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در کلان شهر اراک عوارض آلایندگی تعیین شد.

رودخانه‌های خشک استان مرکزی منشأ و کانون گرد و غبار

رضا مرادی، مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز با بیان اینکه رودخانه‌های خشک این استان منشأ و کانون گرد و غبار است، تصریح کرد: باد غالب تابستان در اراک در تالاب میقان به سمت شمال شرقی است که اگر تقویت شود موجب آلودگی هوا می‌شود.

وی میزان بارش‌های استان مرکزی را کمتر از نرم کشوری دانست و افزود: امسال بارندگی در استان به نرمال نرسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی تاکید کرد: رفع معضل گرد و غبار سال‌ها طول می‌کشد، چراکه علت آن دما و پرفشار بودن هوا در شمال کشور و بارش کم باران است.

نظر شما