شناسهٔ خبر: 66987715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهادری جهرمی:

نجات سیاست خارجی از مهم‌ترین اقدامات شهید رئیسی بود

سخنگوی دولت گفت: نجات سیاست خارجی از بحران تک قطبی نگاه کردن به موضوعات چند جانبه بین‌المللی، از مهم‌ترین اقدامات آقای رئیسی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی بهادری جهرمی در نشست مسئولان بسیج دانشجویی کشور، اظهار داشت: در کنار خسران عظیم شهادت آقای رئیسی و همراهان ایشان، یک‌بار دیگر به ما و جهان ثابت شد چه مردم خوب و پای کاری داریم، اما قدرشان را نمی‌دانیم؛ ان‌شاءالله شاکر این نعمات باشیم که خداوند به ما عطا کرده است. 

** نجات سیاست خارجی از مهم‌ترین اقدامات آقای رئیسی بود

بهادری جهرمی تصریح کرد: انسان خوب زیاد است، اما الزاما یک انسان خوب، رئیس جمهور خوب نیست؛ ما رئیس جمهور جامع‌الاطرف می‌خواهیم، هم در ویژگی‌های شخصی و هم در مسیر او.

سخنگوی دولت گفت: اگر شخص، خود ساخته نباشد، مسیر حق را نمی‌تواند صیانت کند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: اولین و پایه‌ای‌ترین ویژگی شخصی شهید رئیسی، باور عمیق ایشان به خدا بود؛ آقای رئیسی، مؤثر در وجود را جز خدا نمی‌دانست و عمیقا و ذاتا به این موضوع باور داشت. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: سال‌های سال، این خودسازی که صورت گرفته بود، ایشان را یک عبد و بنده واقعی خدا ایجاد کرده بود؛ در همه تصمیمات، توسل و توکل او به خدا و معصومین زیاد بود. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه آقای رئیسی در اوج بحران‌ها امیدوار بودند، گفت: حتی در نشست سخت و تلخی که بسیاری از آمار‌های روی میز باعث می‌شد امیدهای خود را از دست دهیم، باز ایشان امیدوار بودند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: آقای رئیسی، تبلور این عبادت محض خدا را در سربازی رهبر انقلاب و خدمت به مردم می‌دانستند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: ساده‌زیستی و ضد فساد بودن، از ویژگی‌های شهید رئیسی بود، زیرا ذات ایشان، ضد فساد بود.

سخنگوی دولت گفت: عبودیت و اتکا به خدا از دیگر ویژگی‌های شهید جمهور بود. همچنین، ایشان ذاتا خود را خدمت‌گذار مردم می‌دانست؛ برای همین، شهید خدمت زندگی کرد و شهید خدمت هم شد. 

بهادری جهرمی اظهار داشت: ممکن است خیلی‌ها به مردم، خدمات بدهند، اما نه با مبنای ایمان به خدا؛ آقای رئیسی، هرگز تعارضی بین مردم‌داری و خداباوری نمی‌دید و برای ایشان، این موضوع، دو روی یک سکه بود. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: شهید رئیسی با توجه به انتقاد‌های برخی به دولت، بابت کوتاه آمدن جلوی برخی اختلاف‌ها با مجلس، تصریح کرد: به ما اجازه نمی‌دادند که بگوییم مبنای برخی مشکلات چیست. می‌گفتند ما باید برای نظام، هزینه شویم. بار‌ها در این سه سال، عیار آقای رئیسی و ولایت‌مداری ایشان به ما ثابت شد. 

بهادری جهرمی، ساده‌زیستی و ضد فساد بودن آقای رئیسی را از دیگر خصوصیات مهم ایشان عنوان کرد و گفت: دیدید که شهید جمهور در جابجایی و برکناری افراد متخلف، تعارف نداشت و هر کس به ایشان نزدیک‌تر بود، می‌دانست در معرض صراحت ایشان قرار دارد. آقای رئیسی مشورت‌پذیر بود. با اینکه سی سال در مسند‌های گوناگون حاکمیت بود، حدود ده سال در سازمان بازرسی کل کشور، رئیس قوه قضائیه و آستان قدس رضوی بودند، چنین شخصی وقتی در مسند ریاست جمهوری بنشیند، ممکن است بگوید همه چیز می‌دانم و حرف کسی را نشود. اما ایشان از داخل و خارج دولت، جوانان، مخالفان و موافقان، جامعه نخبگانی و دانشگاهی، مشورت می‌گرفت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برخی، خود را عقل کل می‌دانند، اما در ذات مشورت، مزایای بسیاری نهفته است؛ در دولت وقتی می‌خواستند موضوعات متعددی را جمع‌بندی کنند، آقای رئیسی می‌گفتند که نه، این موضوع نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. وقتی تصمیمی نیز می‌گرفتند، قاطع بود. 

بهادری جهرمی با توجه به یتیم بزرگ شدن آقای رئیسی از کودکی، تصریح کرد: مردمی بودن ایشان به این علت بود که بچه یتیم بزرگ شده بود و از زبان محرومین و مستضعفین با دولت حرف می‌زد، زیرا از درون، محرومیت را چشیده بود. کاهش ضریب جینی و اختلاف طبقاتی با وجود تورم بالا، در این دولت پایین آمد، اما نمی‌خواهند این قضیه دیده شود؛ ما دولت را با تورم بالا تحویل گرفتیم، اما ضریب جینی را کاهش دادیم.

سخنگوی دولت گفت: شما خط دوگانه‌ای بین دولت، خط رهبری و حتی سایر نهاد‌های دولت، نمی‌دیدید. همه در نشست‌ها فکر می‌کردند که یک خانواده هستند. به همین علت در بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و مواردی از این قبیل، برادرانه کنار هم ایستاده‌اند.

بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه در عین اختلاف نظر‌هایی که وجود داشت، اما نتیجه، تعامل جدی و انطباق جدید در سیاست خارجی کشور شد، اظهار داشت: نتیجه‌ این کار، وعده صادق شد که دیدید. سیاست خارجی و میدان که در حوزه دفاعی مشهور شد، اما در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و عرصه‌های دیگر نیز نقش داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نجات سیاست خارجی از بحران تک قطبی نگاه کردن به موضوعات چند جانبه بین‌المللی، از مهم‌ترین اقدامات آقای رئیسی بود.

بهادری جهرمی گفت: سیاست خارجی در دهه گذشته، فقط در یک مفهوم خلاصه شده بود، در حالی که چند بعد دارد. آقای رئیسی، مسیر و موضوع را به زمین همسایگی تغییر داد؛ یعنی به جای اینکه بخواهد در زمینی که برای او تعیین کردند، بازی کند، زمین بازی را تغییر داد. سال‌ها می‌توان از تغییر این ریل‌گذاری صحبت کرد؛ دشمن ما آن‌قدر جری شده بود که می‌گفت سیاست آن به انزوا کشاندن ایران است. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: می‌گفتند که ضعف این دولت، زبان آن با دنیا است، اما در این دولت، دو هزار کیلومتر دور از خاک خود، وعده صادق را انجام دادیم و دیپلمات، اسدی را بعد از پنج سال آزاد کردیم. همچنین در سه سال با کشور‌هایی که حتی بعد از انقلاب رابطه نداشتیم، رابطه برقرار کردیم. 

بهادری جهرمی تصریح کرد: رئیس جمهور شهید به جای باور به کدخدا، به خدا باور داشت. به جای اینکه در سفر خارجی به فکر گرفتن عکس یادگاری و کیک بریدن باشد، به دنبال جستجوی چیز‌های جدید بود. در سفر‌های خارجی، ربات جراحی سینا را به نمایش گذاشت، با تجّار این کشور‌ها صحبت می‌کرد؛ پشت جوانان نخبه خود قرار می‌گرفت و آنان را حمایت می‌کرد.

سخنگوی دولت گفت: پهپاد کشاورزی ساخت جوانان کشور را به آفریقا برد و به نمایش گذاشت و با این زبان، تجارت خارجی کشور را مطرح کرد. در حوزه غیر نفتی هم با اقداماتی که انجام دادند، حجم تجارت خارجی ما در سال ۱۴۰۱، ۱۱۲ هزار میلیارد شد و سال ۱۴۰۲، همین حد نصاب را دوباره شکستیم؛ اما نگذاشتند دیده و شنیده شود. بیش از ۸ هزار کارخانه نیمه فعال و غیر فعال، دوباره راه‌اندازی شد. عملکرد دولت و خدماتی که آقای رئیسی در این سه سال داشتند، شاید در ده سال صورت گیرد.

بهادری جهرمی اظهار داشت: در این سه سال، ۱۲ پرتاب فضایی داشتیم. بیش از دولت‌های قبل در توسعه برق، ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کردیم و ۱۵ هزار تخت بیماستانی اضافه شد که البته برای سال ۱۴۰۳ قرار شد هر ماه ۱۰۰۰ تخت اضافه شود. 

سخنگوی دولت با توجه به هواپیما‌هایی که در دولت قبل به عنوان هدیه برجام گرفته بودند، تصریح کرد: اوایل دولت، یکی از هواپیماها می‌پرید؛ در این دولت نیز با جوانان نخبه سعی کردیم دو هواپیمای دیگر نیز بپرد، یعنی ده فروند دیگر، خدمات پس از فروش ندارد و نمی‌پرد؛ ما در این دولت بیش از ۵۰ فروند هواپیما گرفتیم، اما عکس یادگاری نگرفتیم، زیرا هدف ما این نبود، خدمت‌رسانی بود. 

بهادری جهرمی در پایان، گفت: آقای رئیسی در این دولت برای آینده، بیشتر کار کردند. ما با بازگشت به مردم و فعال کردن موتور محرکه «ما می‌توانیم» توانستیم چه در حوزه زیرساختی و چه در حوزه گفتمانی، یک نفس تازه به جان انقلاب اسلامی بدمیم. نگذاریم که بدنامی‌های خود را به نام آقای رئیسی بزنند و تورم‌هایی را که به‌جا گذاشتند و تحویل این دولت دادند، به نام ایشان بزنند.

نظر شما