شناسهٔ خبر: 66983214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سخنگوی دولت سیزدهم:

شهید رئیسی در این دولت برای آینده بیشتر کار کردند

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: کاری که اقای رئیسی در این دولت کردند حتما به نحوی بوده که برای اینده بیشتر کار کردند.

صاحب‌خبر -

ویژه برنامه انتخاباتی سازمان بسیج دانشجویی با حضور بیش از 1500 نفر از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور امروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم با حضور در این مراسم با اشاره به از دست دادن شهدای خدمت گفت: این اتفاق در کنار اینکه خسرانی عظیم بود، به جهام ثابت کرد عجب مردم خوب، انقلابی، بامرام و صبوری داریم اما قدرشان را نمی‌دانیم.

وی در خصوص خط شهید رئیسی و ادامه یافتن راه وی گفت: محور اول، شخصیت آقای رئیسی و محور دوم ویژگی‌های این خط و عملکرد ایشان است که حضرت آقا در خصوصش می‌گویند «جامع الاطراف». هم در زمان حیات و هم بعد شهادت اقای رئیسی؛ عبارات متعدد رهبر در تعریف ایشان زیاد است اما به عقیده من مهمترینش همین جامع الاطراف بودن ایشان است. 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ادم خوب زیاد است اما الزاما هر انسان خوبی، رییس جمهمور خوبی نیست گفت: ما نیازمند یک فرد جامع الاطراف هستیم چراکه اگر شخص خودساخته نباشد. نمی‌تواند این مسیر راه هدایت کند.

بهادری جهرمی افزود: آقای رئیسی در این دولت نگاه انقلابی و کارآمدی را نشان داد. ما افراد کارآمد زیاد داریم اما خطشان خط درستی نیست؛ هم افرادی داریم که انسان‌های فرهیخته و وارسته‌ای هستند اما کارآمدی و توانایی مدیریت کلان کشور را ندارند. اولین و پایه ای‌ترین ویژگی ایت الله رئیسی باور عمیق ایشان به خدا بود. ایشان در همه تصمیم گیری‌ها این باور را داشتند نه فقط در عبادتشان. 

وی تصریح کرد: سال‌های سال خودسازی این فرد او را به یک عبد واقعی خدا تبدیل کرده بود. توسل ایشان به معصومین فوق العاده بود. در اوج بحران‌ها اقای رییسی خیلی امیدوار بود، حتی در جلسات سخت و تلخی که آمار‌های اقصادی روزی میز باعث از دست دادن امیدهای ما می‌شد؛ باز ایشان امیدوار بود چون مبنای محاسباتش با ما فرق می‌کرد. 

سخنگوی دولت سیزدهم عبودیت و اتکا به خدا را از دیگر ویژگی‌های شهید جمهور دانست و گفت: تبلور این ویژگی‌ها را امروز در خدمت به مردم و سربازی اقا می‌بینید. چرا که ایشان ذاتا خودش را خدمت‌گذار مردم میدانست. برای همین شهید خدمت زندگی کرد و شهید خدمت هم شد. 

بهادری جهرمی در جمع دانشجویان افزود: ممکن است خیلی های به مردم خدمات بدهند، اما نه با مبنای ایمان به خدا، لذا اقای رییسی هرگز تعارضی بین مردم داری و خداباوری نمی‌دید و برای ایشان این مساله دو روی یک سکه بود. این رفتار را از سربازی آقا یاد گرفته بودند.

وی با اشاره به انتقادهای برخی به دولت بابت کوتاه امدن جلوی برخی اختلاف‌ها با مجلس گفت: به ما اجازه نمی‌دادند ما بگوییم مبنای برخب مشکلات چیست، می‌گفتند ما باید برای نظام هزینه شویم. بارها در این سه سال عیار اقای رییسی و ولایت مداری ایشان به ما ثابت شد. 

سخنگوی دولت ساده زیستی و ضد فساد بودن آقای رئیسی را از دیگر خصوصیات مهم ایشان مطرح کرد و گفت: ایشان اولین برخورد کننده با هرگونه فساد بود چون ذاتش مردمی، ساده زیست و ضد فساد بود. ما اگر بخواهیم راه خدمت ادامه یاد باید فردی را انتخاب کنیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد، نه اینکه فردی تازه بیاید بگیود مردمی نبودم، مشورت پذیر نبودم، ساده زیست نبودم و ... اما حالا می‌خواهیم یک شب شوم؛  نه همچین چیزی نیست.

بهادری جهرمی اظهار داشت: دیدید که شهید جمهور در جا به جایی و برکناری تعارف نداشت و هرکسی به ایشان نزدیکتر بود می‌دانست در معرض صراحت ایشان قرار دارد. آقای رئیسی مشورت پذیر بود با اینکه سی سال در مسندهای گوناگون حاکمیت بود، حدود ده سال در سازمان بازررسی کل کشور، رییس قوه قضائیه و استان قدس و ... بودند؛ همچین شخصی وقتی در مسند ریاست جمهوری بنشیند ممکن است بگوید همه چیز میدانم و حرف کسی را نشود. اما ایشان از داخل و خارج دولت، جوانان، مخالفین و موافقین، جامعه نخبگانی و دانشگاهی مشورت می‌گرفت. 

وی در ادامه گفت: بعضی خودشان را عقل کل می‌دانند اما در ذات مشورت مزایای بسیاری نهفته است. در دولت وقتی می‌خواستند موضاعات متعددی را جمع بندی کنند، اقای رئیسی می‌گفتند نه این موضوع نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. وقتی تصمیمی هم می‌گرفت قاطع بود. 

بهادری جهرمی: شهید رئیسی در این دولت برای آینده بیشتر کار کردند

سخگوی دولت با اشاره به یتیم بزرگ شدن آقای رئیسی از کودکی خاطرنشان کرد: مردمی بودن اقای رئیسی به این خاطر بود که ایشان بچه یتیم بزرگ شده بود و از زبان محرومین و مستضعفین با دولت حرف میزد چرا که از درون محرومیت را چشیده بود. کاهش ضریب جینی و اختلاف طبقاتی با وجود تورم بالا در این دولت پایین آمد اما نمی‌خواهند این قضیه دیده شود ما دولت را با تورم بالا تحویل گرفتیم اما ضریب جینی را کاهش دادیم.

بهادری جهرمی در خصوص ویژگی‌های کارآمدی  و خطی که شهید جمهور بنیان گذاری کرد گفت: شما خط دوگانه‌ای بین دولت، خط رهبری و حتی سایز نهادهای دولت نمی‌دیدید. همه در جلسات فکر می‌کردند یک خانواده هستند به همین خاطر در بحران هایی مثل سیل، زلزله و ... برادرانه کنار هم ایستادند و هستند. نمی‌شود کسی بیاید بگوید من هستم و رفقایم؛ خیر. کسی می‌تواند جامع الطراف باشد که در راس همه کارها مردم را بگذارد و سپاه و ارتش و هلال احمر و ... را پای کار بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه در عین اختلاف نظرهایی که وجود داشت اما نتیجه، تعامل جدی و انطباق جدید در دیپلماسی کشور شد گفت: می‌بینید که نتیجه‌اش می‌شود وعده صادق که دیدید. دیپماسی و میدانی که در حوزه دفاعی مشهور شد، اما در حوزه اقتصادی فرهنگی، پزشکی و ... نیز نقش داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نجات سیاست خارجی از بحران تک قطبی نگاه کردن به موضوعات چند جانبه بین المللی از مهمترین اقدامات آقای رئیسی بود. سیاست خارجی در دهه گذشته فقط در یک مفهموم خلاصه شده بود در صورتی که سیاست خارجی چندین بعد دارد. اقای رئیسی مسیر و موضوع را به زمین همسایگی تغییر داد، یعنی به جای اینکه بخواهد در زمین بازی که برایش تعیین کردند؛ زمین بازی را تغییر داد‌. سال ها می‌توان از تغییر این ریل گذاری صحبت کرد دشمن ما انقدر جری شده بود که میگفت سیاست ما به انزوا کشاندن ایران است. 

بهادری جهرمی افزود: می‌گفتند ضعف این دولت زبان دنیای آن است اما در این دولت دو هزار کیلومتر دور  از خاک خود وعده صادق را انجام دادیم و دیپلمات اسدی را بعد پنج سال ازاد کردیم. همچنین در طول سه سال با کشورهایی که حتی بعد انقلاب رابطه نداشتیم رابطه برقرار کردیم. می‌گویند چرا ایران 200 هزار بشکه نفت می‌فروخت الان چرا 2 هزار بشکه میفروشد؟ مگر فشارها را زیاد نکردید؟ می‌گویند چرا اما هرچه فشار می‌آوریم آنها راه دیگری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور به جای باور به کدخدا باور به خدا و خلق خدا داشت. به جای اینکه در سفر خارجی به فکر گرفتن عکس یادگادری و کیک بریدن باشد به دنبال جست‌وجوی چیزهای جدید بود. در سفرهای خارجی ربات جراحی سینا به نمایش گذاشت، با تجار این کشورها صحبت میکرد و پشت جوانان نخبه خود قرار میگرفت و انها حمایت می‌کرد.

سخنگوی دولت گفت: پهباد کشاورزی جوانان کشور را به افریقا برد و به نمایش گذاشت و با این زبان، تجارت خارجی کشور را مطرح کرد. در حوزه غیر نفتی هم با این اقداماتی که انجام دادند حجم تجارت خارجی ما در 1401 112 هزار میلیارد شد و 1402 همین رکورد را دوباره زدیم. اما نگذاشتند دیده و شنیده شود. بیش از 8 هزار کارخانه نیمه فعال و غیر فعال مجدد راه اندازی شد در واقع عملکرد دولت و خدماتی که اقای رئیسی در این سه سال کردند شاید در ده سال صورت بگیرد.

بهادری جهرمی همچنین افزود: در این سه سال 12 پرتاپ فضایی داشتیم. بیش از دولت‌های قبل در توسعه برق 8 هزار 500 مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کردیم و 15 هزار تخت بیماستانی اضافه شد که البته 1403 قرار بود هرماه 1000 تخت اضافه شود. 

وی با اشاره به هواپیماهایی که در دولت قبل به عنوان هدیه برجام گرفته بودند گفت: اوایل دولت یکیش میپرید در این دولت نیز با جوانان نخبه سعی کردیم دو هواپیمای دیگر نیز بپرد یعنی ده فروند دیگر خدمات پس از فروش ندارد و نمیپرد. اما ما در این دولت بیش از 50 فروند هواپیما گرفتیم اما عکس یادگاری نگرفتیم چرا که ما هدفمان عکس یادگاری نبود، خدمت رسانی بود. 

سخگوی دولت  گفت: کاری که اقای رئیسی در این دولت کردند حتما به نحوی بوده که برای اینده بیشتر کار کردند. ما با بازگشت به مردم و فعال کردن موتور محرکه ما می‌توانیم چه در حوزه زیر ساختی و چه در حوزه گفتمانی یک نفس تازه به جان انقلاب اسلامی بدمیم. نگذاریم بدنامی‌های خودشان را به نام اقای رئیسی بزنند و تورم‌هایی که به جای گذاشتند و تحویل این دولت دادند را به نام ایشان بزنند. 

وی  در پایان سخرانی خود در پاسخ به سوال دانشجویی درباره سیاست ورزی و کنش گری  دولت در عملیات وعده صادق گفت: دولتی که مرد باشد و وسط میدان بماند   می تواند کار را به انجام رساند. قطعا سختی و هزینه در امور هست ولی اگر پای کار باشد، می تواند کار را انجام دهد.

سخنگوی دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: در وعده صادق اول بحث شد که اصل کار خوب است یا نه. پس از  بررسی کامل اصل مسئله و به نتیجه رسیدن برای جواب قطعی به رژیم صهیونیستی عوارض ان بررسی شد که چه اتفاقاتی بعد آن رخ می دهد.

جهرمی گفت: قرار شد همه بخش ها برای هر عوارض این عملیات  برنامه داشته باشند. میدان و دیپلماسی هماهنگ بود و همه بخش ها با این دو حوزه هماهنگ بودند. هر کسی به اندازه جایگاه خود می دانست چه اتفاقی رخ داده و برای جلوگیری از عوارض ان چه باید کند. دولت کاملا آماده بود که بعد از عملیات چه روندی را در پیش گیرد. همه حوزهای  دولت؛ بانک‌مرکزی، سخنگو، وزارت ارشاد و... آمادگی لازم را داشتند و با دو بخش میدان و دیپلماسی هماهنگ بودند.

وی درباره طرح های نیمه‌تمام دولت و آمار این طدح ها گفت: آقای رییسی سعی کرد پروژها و طرحهای نیمه‌تمام را کامل کند. برخورد با فساد در شبکه بانکی را شروع کرد و بر ابن اساس در سال گذشته سه موسسه مالیاتی اعتباری منحل شد. امسال برنامه داشت یک بانک خصوصی را منحل کنند که معطل یک‌مجوز بود.

بهادری جهرمی افزود: برخورد با مافیای خوردو اصلاح نظام های اداری مالیاتی و عادلانه کردن پرداخت ها در شرکت های شبه دولتی از دیگر طرح هایی بود که این طرح به زودی ابلاغ می شود. فعال کردن مردم در طرح ها و متعدد از این طرح ها وجود دارد که انجام می شود.

 

نظر شما