شناسهٔ خبر: 66982995 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه پروژه بندری گیلان باهشت هزار میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شد

رشت - ایرنا- سه پروژه بندری در گیلان با اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال روز یکشنبه به صورت ارتباط تصویری توسط وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری شد و همزمان عملیات اجرایی ۲ پروژه نیز به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال در بنادر استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سه پروژه توسعه بندر مسافری - دریایی چمخاله، طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی چهار دستگاه بازوی تخلیه مواد نفتی ثابت و اجرای محوطه سازی ترمینال کانتینری و تاسیسات زیر بنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی در مجموع با هشت هزار میلیارد ریال اعتبار به انجام رسید و امروز همزمان با ۲۷ پروژه بندری و دریایی بنادر کشور به بهره برداری رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در آیین بهره برداری این پروژه ها اظهار کرد: در بنادر گیلان سه پروژه به ارزش هشت هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی ۲ پروژه نیز به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی کلید زده شد.

حسین یونسی ادامه داد: پروژه نخست بهره برداری شده، اجرای طرح توسعه بندر مسافری - دریایی بندر چمخاله است که شامل؛ ایجاد جاده و پل دسترسی و ۲ بازوی موج شکن تشکیل دهنده حوضچه آرامش است و اکنون در حال جذب سرمایه گذار برای آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم این پروژه هستیم تا بتوانیم در راستای اجرای سیاست های توسعه دریا محور ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب گام های موثری برداریم.

وی اعتبار هزینه شده در این بخش را بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار تخصیص یافته از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده است.

وی پروژه دوم را محوطه سازی و احداث ترمینال کانتینری و تاسیسات زیربنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی اعلام کرد و افزود : مجتمع بندری انزلی برای حوضچه ها و اسکله های جدید نیازمند لجستیک بندری بود که از امروز این پروژه در این مجتمع بندری قابل بهره برداری است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان تصریح کرد: پروژه سوم طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی چهار دستگاه بازوی تخلیه مواد نفتی ثابت است که کمک می کند عملیات تخلیه و بارگیری مواد سوختی و بالعکس با ایمنی کامل و تسریع در کار اجرایی شود.

وی تاکید کرد: عملیات اجرایی ۲ پروژه سرمایه گذاری احداث مخازن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی نیز از امروز در این مجتمع بندری آغاز شد. هم اکنون ظرفیت مخازن روغن خوراکی بنادر انزلی ۱۶ هزار تن است که با تکمیل این پروژه ظرفیت مخازن بندرانزلی به ۵۶ هزار تن افزایش می یابد. با اجرای پروژه تعمیرات اساسی منجر به توسعه تجهیز و نگهداری اماکن و زیر ساخت های بندر انزلی نیز ظرفیت بندرانزلی و بنادر گیلان نیز افزایش می یابد.

۲۷ پروژه بندری و دریایی در استان های گیلان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید. همچنین ۲۳ پروژه زیرساختی دریابندر به ارزش ۵۷ همت در استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان آغاز شد.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا (به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محموله‌های تجاری و شخصی شناخته می‌شود) و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

نظر شما