شناسهٔ خبر: 66988176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با دستور وزیر راه و شهرسازی؛

افتتاح ۳ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه در بنادر استان گیلان

سعیده مصطفوی

امروز آئین افتتاح همزمان ۲۷ پروژه بندری و دریایی بنادر کشور در استان‌های گیلان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس و با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد که در بنادر استان گیلان نیز سه پروژه افتتاح و دو پروژه عملیات اجرایی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

امروز یک شنبه ۱۳ خردادماه؛ آئین افتتاح همزمان ۲۷ پروژه بندری و دریایی بنادر کشور در استان‌های گیلان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس و با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد که در بنادر استان گیلان نیز سه پروژه افتتاح و دو پروژه عملیات اجرایی آغاز شد.

در این مراسم مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در راستای توسعه سیاست‌های اقتصاد دریا محور که رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ کرد زمان زیادی نمی‌گذرد ولی از همان روزهای ابتدایی تاکید رئیس‌جمهور شهید این بود که باید این سیاست‌ها هرچه سریعتر اجرایی شده و به منصه ظهور برسند.
افتتاح ۳ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه در بنادر استان گیلان

وی با بیان اینکه ما نیز به اندازه توان خود تلاش کردیم تا این سیاست‌ها اجرایی شود، همچنین توجه ویژه‌ای به استفاده از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه داریم، افزود: خداوند متعال آنقدر نعمت به کشور ارزانی کرده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایران جذاب و بدیل است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه احداث و توسعه ۲۷ شهر ساحلی در دستور کار قرار دارد، گفت: هرچند نشد در افتتاحیه برخی از این شهرک‌ها با حضور رئیس جمهور شهید باشد ولی ایشان یکی از حامیان و مشوقان این کار بود که می‌تواند منطقه جنوب را متحول کرده و میزان جذب سرمایه گذار را چند برابر افزایش دهد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه امروز ۲۷ پروژه به ارزش روز بیش از ۱۵ همت به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: بخش اعظم آن پروژه‌های زیرساختی برای توسعه زیرساخت بنادر از جمله تسهیل محورهای مواصلاتی برای تردد آسان‌تر کالاها است.

وی افزود: سال گذشته در ترانزیت جاده‌ای که بخشی از آن مبدا یا مقصد بنادر کشور است حدود ۵۸ درصد رشد داشتیم که امروز طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی کشور این میزان رشد در بخش ترانزیت دریایی ۴۵ درصد رشد طی دو ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایمنی بخشی به بنادر کشور، گفت: بنادر کشور برای سرمایه‌گذاری باید امن و ایمن بوده و زیرساخت‌های پدافندی لازم را داشته باشد تا سرمایه‌گذار با رغبت بیشتری در حوزه پسکرانه و چه در حوزه های تجهیزات بندری و تخلیه بارگیری حضور داشته باشد.

بذرپاش با اشاره به اینکه ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است، تاکید کرد: در شمال و جنوب کشور با در اختیار داشتن میزان سواحل، تعداد جزایر، همسایگان مجاور؛ فرصت‌های خوبی که برای ترانزیت و لجستیک داریم لذا در محورهای شمالی- جنوبی همچنین شرقی- غربی باید زیرساخت‌های بیشتری فراهم کنیم.

افتتاح ۳ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه در بنادر استان گیلان

همچنین در این مراسم حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، اظهار کرد: ۳ پروژه به ارزش ۸۰۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر استان گیلان به افتتاح رسید.

وی افزود: پروژه نخست، اجرای طرح توسعه بندر مسافری-دریایی بندر چمخاله است که فاز اول آن به اتمام رسیده و اکنون در مرحله جذب سرمایه گذار برای آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه هستیم و اعتبار هزینه شده در این بخش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان پروژه دوم را اجرای محوطه‌سازی ترمینال کانتینری و تاسیسات زیر بنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی اعلام و تاکید کرد: این پروژه برای حوضچه‌ها و اسکله‌های جدید احداث شده و نقش پررنگی در بخش لجستیک بندری خواهد داشت.

افتتاح ۳ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه در بنادر استان گیلان
یونسی پروژه سوم قابل افتتاح در مجتمع بندری انزلی را طراحی، ساخت، حمل ، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه بازوی تخلیه مواد نفتی ثابت (Loading Arm) بیان داشت و گفت: این دستگاه‌ها کمک می‌کند عملیات تخلیه و بارگیری مواد سوختی از کشتی و بالعکس با ایمنی کامل و با سرعت بیشتر انجام شود.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو پروژه به ارزش ۶۰۰۰ میلیارد ریال که از منابع داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین اعتبار شده، تصریح کرد: با اجرای این پروژه ها امیدواریم بتوانیم در راستای اجرای سیاست های توسعه اقتصاد دریا محور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده گام موثری در استان گیلان برداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه احداث مخازن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی یکی از این پروژه ها بوده، تصریح کرد: در حال حاضر مجتمع بندری انزلی ۱۶ هزار تن ظرفیت در این بخش دارد که با تکمیل این پروژه، ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی بندرانزلی به ۵۶ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

افتتاح ۳ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه در بنادر استان گیلان
یونسی با بیان اینکه پروژه دوم، تعمیرات اساسی منجر به توسعه، تجهیز و نگهداری اماکن و زیر ساخت‌های بندری است، گفت: با اجرای این تعمیرات ظرفیت مجتمع بندری انزلی و بنادر گیلان افزایش پیدا خواهد کرد.


به گزارش ایسنا امروز علاوه بر حضور مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی، جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در این ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

همچنین در این مراسم عملیات اجرایی ۲۳ پروژه زیرساختی مهم در استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان، آغاز شد.

انتهای پیام

نظر شما