شناسهٔ خبر: 66898255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان ‌خبر داد:

تشدید گشت مشترک نظارت و ساماندهی مشاوران املاک در ایلام

مجید کیان

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تشدید گشت مشترک نظارت و ساماندهی مشاورین املاک خبر داد.

صاحب‌خبر -

«فرشاد دوستی» در خصوص گشت‌های مشترک به ایسنا اظهار کرد: دولت سیزدهم چهار اقدام شامل شناسایی خانه‌های خالی، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و الزام به ارایه کد رهگیری را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار داد و در این راستا گشت‌های مشترک برای نظارت و رسیدگی به شیوه کار بنگاه‌های مشاوران املاک در استان ایلام فعال شد و با بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند یا فاقد کد رهگیری باشند، برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.

وی ضمن اشاره به سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحب‌خانه‌ها فراهم است، افزود: لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است که در اولین گام امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک به‌صورت رایگان ایجاد شده و هموطنان با مراجعه به سامانه از طریق سایت amlak. mrud. ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

دوستی بر رعایت سقف اجاره‌بها از سوی مشاوران املاک و مالکان تأکید کرد و گفت: با توجه به مصوبه سران مشاوران املاک و مالکان موظف و مکلف به اجرای این مصوبه هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با برشمردن مزایای قانون جدید ساماندهی بازار مسکن افزود: مدیریت بازار، مقابله با احتکار، مقابله با سوداگری و دلالی و همچنین تنظیم‌ قراردادهای غیر واقعی از جمله مواردی است که در این قانون دیده شده است.

وی در ادامه درباره وضعیت خانه‌های خالی و اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده نیز اظهار کرد: یکی از مزایای ساماندهی تقاضای مسکن به‌عنوان رویکردی که برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شده، مقابله با احتکار خانه‌های خالی است. دولت برای نخستین بار به صورت سیستماتیک از مسیر سامانه ملی املاک و اسکان توانست به‌طور هوشمند خانه‌های خالی را شناسایی کند و هشدارهای لازم را به صاحبان آن‌ها بدهد.

اعضای اصلی گشت مشترک املاک را نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، اداره صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس فراجا، سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف تشکیل می دهند و از ابتدای تشکیل این گشت مشترک در استان ایلام که تعداد ۹۰۰ بنگاه مشاور املاک فعال دارد تاکنون ۹۹۱ بازرسی به انجام رسیده و برای ۴۰ مشاور املاک تا کنون پرونده تعزیرات تشکیل و ۲۴۰ میلیون تومان نیز جریمه صادر شده و ۴۰ بنگاه نیز پلمب شده است.

انتهای پیام

نظر شما