شناسهٔ خبر: 66896498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تشدید گشت مشترک نظارت و ساماندهی مشاورین املاک در ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تشدید گشت مشترک نظارت و ساماندهی مشاورین املاک خبر داد. مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تشدید گشت مشترک نظارت و ساماندهی مشاورین املاک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛ " فرشاد دوستی" افزود: دولت سیزدهم چهار اقدام شامل شناسایی خانه‌های خالی، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و الزام به ارایه کد رهگیری را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار داد و در این راستا گشت‌های مشترک برای نظارت و رسیدگی به شیوه کار بنگاه‌های مشاوران املاک در استان ایلام فعال شد و با بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند یا فاقد کد رهگیری باشند، برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحب‌خانه‌ها فراهم است، اظهار داشت : لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است که در اولین گام امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک به‌صورت رایگان ایجاد شده وهموطنان با مراجعه به سامانه از طریق سایت amlak. mrud. ir  قسمت " سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن" می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

دوستی بر رعایت سقف اجاره‌بها از سوی مشاوران املاک و مالکان تأکید و تصریح کرد: با توجه به مصوبه سران مشاوران املاک و مالکان موظف و مکلف به اجرای این مصوبه هستند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با برشمردن مزایای قانون جدید ساماندهی بازار مسکن افزود: مدیریت بازار، مقابله با احتکار، مقابله با سوداگری و دلالی و همچنین تنظیم‌ قراردادهای غیر واقعی از جمله مواردی است که در این قانون دیده شده است.

وی در ادامه درباره وضعیت خانه‌های خالی و اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده نیز اظهار کرد: یکی از مزایای ساماندهی تقاضای مسکن به‌ عنوان رویکردی که برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شده، مقابله با احتکار خانه‌های خالی است.

مدیرکل  راه و شهرسازی استان اظهار داشت: دولت برای نخستین بار به صورت سیستماتیک از مسیر سامانه ملی املاک و اسکان توانست به‌طور هوشمند خانه‌های خالی را شناسایی کند و هشدارهای لازم را به صاحبان آن‌ها بدهد.

دوستی تصریح کرد: اعضای اصلی گشت مشترک املاک در این استان شامل نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، اداره صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس فراجا، سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف بوده اند.

وی با  بیان اینکه این استان تعداد  ۹۰۰ بنگاه مشاور املاک فعال دارد، تأکید کرد: تاکنون ۹۹۱ بازرسی به انجام رسیده و برای ۴۰ مشاور املاک پرونده تعزیرات تشکیل و ۲۴۰ میلیون تومان نیز جریمه صادر شده و نیز ۴۰ بنگاه دیگر پلمب شده است.

نظر شما