شناسهٔ خبر: 66793298 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

۴ قابلیت مهم در لپ تاپ های ویندوزی که مک بوک‌ها حسرتشان را می‌خورند

صاحب‌خبر -

لپ تاپ های ویندوزی قابلیت‌هایی دارند که مک بوک‌های اپل هرگز از آن‌ها بهره‌مند نیستند. در اینجا ۴ تا از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در چند سال اخیر، تعداد مدل‌های مک‌بوک اپل به طور قابل توجهی افزایش یافته و تراشه‌های سیلیکونی آن، عملکرد و بازدهی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. مک‌بوک پرو به‌طور خاص، از بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی سریع‌تر است، باتری بادوام‌تری دارد و از یک نمایشگر mini-LED عالی بهره می‌برد. با توجه به این موارد، دلایل زیادی برای انتخاب مک‌بوک به جای لپ‌تاپ ویندوزی در بازار امروز وجود دارد.

مهم‌ترین قابلیت‌های لپ تاپ های ویندوزی که در مک‌بوک نیست

با این حال، هنوز هم امیدهایی برای کاربران ویندوزی وجود دارد. حتی با صرف نظر از لپ‌تاپ‌های آینده Snapdragon X Elite که به نظر رقابتی می‌رسند، همچنان برخی ویژگی‌های مهمی وجود دارد که در حال حاضر تنها روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی قابل دسترسی هستند. در ادامه به چهار مورد از این ویژگی‌ها که همواره مورد توجه بوده‌اند و کاربران مک بوک از آن محروم هستند، اشاره می‌کنیم.

١. قابلیت Windows Hello

مک‌بوک‌های مدرن به حسگر اثر انگشت مجهز شده‌اند که از فناوری تاچ آیدی برای ورود به سیستم و تأیید هویت در کارهایی مثل تأیید خرید و وارد کردن رمز در سافاری استفاده می‌کند. این فناوری دقیق و بسیار امن است.

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

با این حال، مایکروسافت با ویندوز هِلو (Windows Hello) یک قدم فراتر رفته است. این قابلیت علاوه بر حسگر اثر انگشت، از پین‌های روی دستگاه و تشخیص چهره هم پشتیبانی می‌کند. بله، درست خواندید! بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به دوربین مادون قرمز هستند که می‌توانند از صورت کاربر نقشه‌برداری کرده و از آن برای ورود به سیستم استفاده کنند. تمام این روش‌ها توسط یک ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) که از یک پردازنده رمزنگاری برای حفظ امنیت استفاده می‌کند، پشتیبانی می‌شوند.

اپل هم سیستم تشخیص چهره خود به نام فیس آیدی را دارد که در آیفون و آیپد به کار می‌برد. براساس برخی معیارها، فناوری اپل حتی بهتر هم عمل می‌کند. اما تا زمانی که فیس آیدی به مک‌بوک‌ها راه پیدا کند، لپ‌تاپ‌های ویندوزی روشی متفاوت و کاملاً بدون دخالت دست را برای ورود سریع و امن ارائه می‌دهند.

٢. نمایشگر OLED

نمایشگرهای OLED نسبت به بهترین نمایشگر مک‌بوک‌ها، چندین مزیت بزرگ دارند. اولاً، پنل OLED رنگ‌های گسترده‌تر و دقیق‌تری ارائه می‌دهد و همچنین بالاترین کنتراست را دارد. بهترین نمایشگرهای حال حاضر اپل، پنل‌های mini-LED موجود در مدل‌های مک‌بوک پرو جدید هستند که از روشنایی بالاتر و پشتیبانی بهتر از HDR بهره می‌برند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند با سیاهی مطلق OLED و رنگ‌های درخشان، پویا و دقیق آن رقابت کنند.

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت لپ تاپ‌های ویندوزی، امکان دسترسی به یک پنل اولد نه تنها در پرچمداران گران قیمت، بلکه در برخی دستگاه‌های مقرون به‌صرفه‌تر است. شما می‌توانید یک لپ‌تاپ ویندوزی عالی مانند ایسوس زن‌بوک ۱۴ OLED Q425 را با پردازنده‌های سریع، رم و فضای ذخیره‌سازی زیاد و با قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار خریداری کنید. اما برای دستیابی به بهترین نمایشگرهای اپل، باید حداقل ۱۵۰۰ دلار یا بیشتر هزینه کنید.

فناوری OLED همچنین زمان پاسخگویی سریع‌تری را ارائه می‌دهد. در حالی که نمایشگرهای mini-LED اپل حداکثر نرخ تازه‌سازی تا ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهند، برخی از نمایشگرهای OLED حتی با نرخ تازه‌سازی سریع‌تر و زمان پاسخگویی بسیار پایین‌تری کار می‌کنند. این بدان معناست که به خصوص هنگام بازی، هیچ‌گونه تاری یا سایه‌ای مشاهده نخواهید کرد. نمایشگرهای mini-LED اپل (مانند همه نمونه‌های این فناوری) ممکن است در صحنه‌های روشن از پدیده ایجاد هاله (blooming) رنج ببرند، در حالی که این مشکل به هیچ وجه در OLED وجود ندارد.

به طور کلی، OLED برای اکثر کاربران فناوری بهتری است و اپل نیز به خوبی این موضوع را می‌داند. این شرکت از فناوری OLED تاندوم (tandem) در آیپد پرو جدید استفاده کرده است که به همان روشنایی mini-LED با تمام مزایای دیگر OLED دست می‌یابد. این فناوری در نهایت به مک‌بوک‌ها راه پیدا خواهد کرد، شاید حتی در نسل بعدی، اما در حال حاضر لپ‌تاپ‌های ویندوزی از این لحاظ پیشتاز هستند.

٣. عملکرد گیمینگ

بازی، حوزه‌ای است که در آن می‌توان گفت ویندوز برتری چشمگیری دارد. تراشه M3 اپل با معرفی قابلیت‌های مختلفی در عملکرد پردازنده گرافیکی مجتمع، از جمله رهگیری پرتو سخت‌افزاری، سایه‌زنی مش و همچنین فناوری جدید ذخیره‌سازی پویا که برای بهینه‌سازی تخصیص حافظه تلاش می‌کند، پیشرفت‌های خوبی را ارائه کرده است. این موارد در کنار سرعت فوق‌العاده هسته‌های گرافیکی جدید، به ویژه مدل‌های M3 Pro و M3 Max را برای اجرای عناوین مدرن بازی به قدر کافی سریع می‌کند.

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

مشکل این است که هنوز تعداد کافی بازی مخصوص مک وجود ندارد که بتوانند از تمام این قدرت بهره ببرند. به احتمال زیاد، تعداد عناوین AAA که به صورت پیش‌فرض روی مک اجرا می‌شوند، به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و این موضوع مک‌بوک را به‌عنوان یک پلتفرم بازی به شدت محدود می‌کند. بله، این حوزه‌ای برای پیشرفت است، اما راه درازی در پیش دارد. این درحالیست که ویندوز چنین مشکلی ندارد.

به طور معمول هر بازی کامپیوتری جدیدی روی ویندوز در دسترس است. همچنین، لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به ویندوز می‌توانند کارت گرافیک فوق‌العاده سریع Nvidia GeForce RTX 4090 Mobile را داشته باشند که هنوز هم به طور قابل توجهی از بهترین کارت گرافیک اپل سریع‌تر است.

گستره وسیع‌تری از نمایشگرها از جمله برخی پنل‌های OLED را به این مجموعه اضافه کنید که با نرخ تازه‌سازی باورنکردنی بالا و زمان پاسخگویی پایین کار می‌کنند. این باعث می‌شود لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای گیمرها به یک دستگاه کاملاً متفاوت تبدیل شوند.

بنابراین گیمرهای حرفه‌ای که برای انجام کارهایشان از مک استفاده می‌کنند، حتماً باید یک لپ‌تاپ ویندوزی بخرند. مک‌بوک پرو عمر باتری بهتری ارائه می‌دهد، اما اگر بازی برای شما مهم است، پس ویندوز تنها راه پیش روی شماست.

۴. نمایشگر لمسی

در حالی که اپل برای آیفون و آیپد خودش از یک نمایشگر لمسی استفاده می‌کند، اما خیلی قاطعانه از اضافه کردن آن به مک‌بوک‌ها خودداری کرده است. استدلال اپل این است که نمایشگرهای لمسی از نظر ارگونومیکی ایراد دارند، چون قرار گرفتن دست‌ها در بالا و نزدیک نمایشگر خیلی خسته‌کننده است. با این حال نمی‌توان به این موضوع استدلال کرد، چرا که وجود نمایشگر لمسی به معنای حذف ترک‌پد یا ماوس نیست. لمس، یک روش ورودی ثانویه روی لپ‌تاپ است که هر از گاهی می‌توان از آن هم در کنار ماوس و ترک‌پد استفاده کرد.

اما در سمتی دیگر، بسیاری از لپ تاپ‌های ویندوزی بازار از نمایشگرهای لمسی استفاده می‌کنند. روی بسیاری از مدل‌ها به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد و در برخی دیگر از مدل‌ها، داشتن یا نداشتن آن اختیاری است. همچنین می‌توانید لپ‌تاپ‌های دوحالته ویندوزی را در هر دو فرمت تبلت جداشدنی یا لپ‌تاپ چرخان تهیه کنید که تجربه لمسی مشابه با آیپد را ارائه می‌دهند.

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

برتری‌های لپ تاپ های ویندوزی در برابر مک بوک

نمایشگرهای لمسی دوست‌داشتنی و جذاب هستند. گاهی اوقات لمس دکمه‌های آبشاری منوها روی صفحه لذت‌بخش است. علاوه بر این، گاهی خیلی جذاب است که بتوانیم با لمس انگشت دست، صفحه را هنگام وب‌گردی به بالا و پایین اسکرول کنیم. گاهی اوقات لذت‌بخش است که برخی از کارها را بدون نیاز به ماوس یا ترک‌پد انجام دهید و فقط با کشیدن انگشتان دست خود روی صفحه کارها را انجام دهید. به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش با فرد دیگری نیز زمانی بسیار راحت‌تر می‌شود که او بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و کارش را انجام دهد، به جای اینکه بخواهد به سختی از ترک‌پد استفاده کند یا ماوس شما را قرض بگیرد.

شاید روزی اپل بر مقاومت خود در برابر نمایشگرهای لمسی در مک‌بوک‌ها غلبه کند و حتی یک دستگاه دو در یک مثل سرفیس پرو مایکروسافت را ارائه دهد. با این حال، هیچ‌کدام از این موارد تضمین‌شده یا حتی محتمل نیست؛ بنابراین نمایشگرهای لمسی می‌توانند مزیتی باشند که لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای همیشه نسبت به مک‌بوک‌ها حفظ کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
این لپ تاپ چینی، رقیب سرسخت مک بوک پرو اپل است! لنوو شیائوشین ایر ۱۴ ۲۰۲۳ رایزن ادیشن؛ رقیب مک بوک ایر اپل با شارژدهی ۱۷ ساعته اپل: ۸ گیگ رم مک بوک پرو M3 مثل ۱۶ گیگ رم لپ تاپ ویندوزی است! آپدیت MacOS 14 Sonoma، مک بوک شما را زیر و رو می‌کند گلکسی بوک ۳ اولترا سامسونگ در مقابل مک بوک پرو اپل ؛ جنگ لپ‌تاپ‌های پرچمدار

https://www.digitaltrends.com/computing/4-high-end-features-windows-laptops-still-have-over-macbooks/

نظر شما