شناسهٔ خبر: 67266786 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ساخت سیمی که بدون افت جریان، برق را از خود عبور می‌دهد!

به تازگی سیمی نانومقیاس از جنس تیتانیوم و گوگرد ساخته شده که می‌تواند بدون از دست دادن انرژی، برق را با کارایی بالا انتقال دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به طور معمول ترکیب TiS3 عایق است اما محققان دانشگاه شارچه به رهبری محمود ربی عبدل حافظ نشان دادند زمانی که نانوروبان‌هایی از جنس TiS3 ساخته شود، می‌تواند برق را به خوبی از خود عبور دهد.

عبدل‌حافظ می‌گوید ما دریافتیم که با اعمال فشار به نانوروبان‌ها می‌توانیم خواص الکتریکی آن‌ها را تغییر دهیم. محققان به تدریج فشار به TiS3 اعمال کردند. آن‌ها دریافتند که سیستم TiS3 با افزایش فشار، از عایق به فلز و ابررسانا تبدیل می‌شود. اگرچه مواد TiS3به عنوان عایق‌های مؤثر شناخته شده‌اند، اما دانشمندان با این ترفند ویژگی رسانایی آن را تغییر داده و مسیرهای جدیدی برای تولید ابررساناها ارائه کردند.

ابررساناها خاص هستند زیرا می‌توانند برق را با بدون از دست دادن انرژی عبور دهند، که برای کاربردهای فناورانه فوق العاده ارزشمند است. این امر باعث انقلابی در نحوه استفاده و توزیع برق می‌شود و همه چیز را از شبکه‌های برق گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی، بسیار کارآمدتر می‌کند.

حافظ خاطرنشان کرد: «این نتایج مهم است زیرا درک ما در مورد انتقال جریان تغییر می‌دهد و به ما یاد می‌دهد چگونه ساختار مواد را به گونه‌ای طراحی کنیم که ابررساناهای جدید تولید شود.»

این کشف که مواد TiS3 می توانند در صورت قرار گرفتن تحت فشار به ابررسانا تبدیل شوند، به دانشمندان کمک می‌کند تا شرایط لازم برای ابررسانایی را درک کنند. نویسندگان استدلال می‌کنند که این درک برای ایجاد مواد جدید که ممکن است ابررسانا در دمای بالاتر و قابل استفاده‌تر باشند، ضروری است.

یکی از محققان این پروژه از دانشگاه آپسالا سوئد می‌گوید: «این تحقیق نه تنها درک ما از ابررسانایی را تقویت می‌کند بلکه قدرت همکاری بین‌المللی را در دستیابی به نتایج علمی پیشگامانه نشان می‌دهد.»

این مطالعه یک تلاش مشترک با دانشمندان چین، روسیه و سوئد است. این پروژه بینش تازه‌ای در مورد چگونگی تغییر خصوصیات الکتریکی نانوروبان‌های TiS3 نشان می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما