شناسهٔ خبر: 67287078 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بسته اخبار علم و فناوری/

پمپ درمان سرطان/آجرهایی برای ساخت و ساز روی ماه

روجا تحریری نوری

دنیای علم و فناوری در روز پنجشنبه، ۳۱ خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

درمان معجزه‌آسای سرطان با یک پمپ

آزمایش‌های جدید پژوهشگران سوئدی و اتریشی نشان می‌دهد تزریق داروها به تومور با یک پمپ یونترونیک می‌تواند اثربخشی درمان سرطان را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. هنگامی که دوزهای پایینی از داروهای سرطان به طور مداوم با استفاده از فناوری موسوم به «یونترونیک»(Iontronic) در نزدیکی تومورهای بدخیم مغز تزریق می‌شوند، رشد سلول‌های سرطانی به شدت کاهش می‌یابد. پژوهشگران «دانشگاه لینشوپینگ»(Linköping University) سوئد و «دانشگاه پزشکی گراتس»(Med Uni Graz) اتریش، این نتیجه را در آزمایش روی جنین پرندگان نشان دادند.

رئیس‌جمهور آینده از ظرفیت نخبگان جهت مساله‌شناسی و حل مسائل کشور استفاده کند

دبیر هیات اندیشه‌ورز زیست فناوری بنیاد نخبگان استان تهران گفت: انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آینده از ظرفیت نخبگان جهت مساله‌شناسی و حل مسائل کشور استفاده کند. دکتر علیرضا فراست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مطالبات و انتظارات از رئیس جمهور آینده، اظهار کرد: بهتر است رئیس‌جمهور آینده در کابینه خود از افراد متخصص و جوان جهت بهبود امور بهره گیرد و ملزم به تشکیل کابینه جوان محور باشد.

دقیقه بامداد جمعه؛ آغاز بلندترین روز سال برای ساکنان نیمکره شمالی زمین

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از آغاز انقلاب تابستانی از ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز جمعه اول تیر ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این روز ساکنان نیمکره شمالی زمین بلندترین روز سال را به دنبال کوتاه‌ترین شب سال تجربه می‌کنند. مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با پشت سر گذاشتن اول نوروز و زمان اعتدال بهاری که طول روز و شب بجز قطبین، در سراسر کره زمین یکسان است، به مرور به طول روزها افزوده شده و از طول شب کاسته می‌شود، به نحوی که در پایان فصل بهار با کوتاه‌ترین شب و در پی آن بلندترین روز سال مواجه هستیم؛ وقتی که خورشید اصطلاحا بر مدار رأس السرطان و ساکنان عرض‌ جغرافیایی ۲۳.۵ درجه شمالی عمـود می‌تابد.

بررسی راهکارهای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت فولاد در تیرماه ۱۴۰۳

بیست و پنجمین دوره آموزشی صنعت کاتالیست در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش های کوشک وزارت نفت با مشارکت مرکز نوآوری و فناوری سروینو و شرکت نفت و گاز سرو برگزار خواهد شد. به نقل از روابط عمومی مرکز نوآوری و فناوری نفت و گاز، صنعت کاتالیست کشور همواره در مسیر خودکفایی و نوآوری گام برداشته است. در همین راستا، بیست و پنجمین دوره کارگاه های آموزشی کاتالیست های هتروژن با رویکرد کاتالیست‌های فرآیند احیاء مستقیم آهن، فرصتی ارزشمند برای تبادل دانش و تجربیات در این زمینه بین صنعت کاتالیست و صنعت فولاد را فراهم می کند.

هوش مصنوعی، چشم سوم نیروی‌های نظامی

گراوند واردن (Ground Warden) می‌تواند داده‌ها را از پهپادها و همچنین سلاح‌های شلیک شده دریافت کند و آنها را برای یافتن اهداف پنهان ارسال کند. شرکت سازنده سلاح اروپایی موسوم به ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) از گراوند واردن که یک کمک دستیار تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است، رونمایی کرد که از فناوری فراتر از خط دید برای یافتن اهداف پنهان استفاده می‌کند.

تشخیص سکته با تلفن همراه در چند ثانیه

پژوهشگران استرالیایی، یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تلفن همراه ابداع کرده‌اند که با بررسی حرکات صورت می‌تواند ابتلا به سکته را تشخیص دهد. این فناوری جدید تلفن همراه هوشمند ممکن است تضمین کند که بیمار می‌تواند زودتر از مراقبت‌های پزشکی مناسب برخوردار شود. این فناوری نشان می‌دهد که آیا بیمار واقعا سکته کرده است یا خیر.

آجرهای فضایی برای ساخت و ساز روی ماه

آجرهای فضایی که «آژانس فضایی اروپا» آنها را طراحی کرده است، می‌توانند به ساخت پایگاه آینده انسان روی ماه کمک کنند. هنگامی که پژوهشگران آژانس فضایی اروپا در حال کار کردن روی طرح‌های احتمالی برای ساخت زیستگاه‌ها، سکوهای پرتاب و سایر سازه‌های مورد نیاز فضانوردان برای استفاده در ماه به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا بودند، به یک مجموعه‌ لگو رسیدند و این برای آنها بسیار الهام‌بخش بود. آنها با استفاده از قطعات پلاستیکی نمادین به عنوان یک مدل، چاپ‌گرهای سه‌بعدی را برای ایجاد آجرهای ساخته‌شده از شهاب‌سنگ به کار بردند.

انتهای پیام

نظر شما