شناسهٔ خبر: 66779545 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آغاز عصر جدید هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌های ویندوزی

سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایکروسافت با نمایشگر اولد معرفی شد که نسل جدید سرفیس پرو به نمایشگر اولد مجهز شده و در کانفیگ‌های مختلف از پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و پلاس کوالکام بهره می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مایکروسافت در جریان رویداد معرفی خود از نسل جدید سرفیس‌های پرو خود مجهز به نمایشگر اولد رونمایی کرده است.

نسل جدید سرفیس پرو که دارای نمایشگر اولد است، در مدل‌های مختلف با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و پلاس ارائه می‌شود. به گفته مایکروسافت، سرفیس پرو ۲۰۲۴ اولین «کوپایلت + پی‌سی» در جهان است که به سری جدیدی از کامپیوترهای ویندوزی اشاره دارد.

این مدل اولین کامپیوتر مایکروسافت است که با پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام عرضه می‌شود. در مدل‌های مختلف، از پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و اسنپدراگون ایکس پلاس استفاده شده است. هر دو تراشه سری اسنپدراگون ایکس توانایی بالایی در حوزه هوش مصنوعی دارند و ترکیبی از قدرت و کارایی انرژی را ارائه می‌دهند. به گفته مایکروسافت، سرفیس پرو ۲۰۲۴ یک روز کامل شارژدهی دارد. چنین ادعایی پیش‌تر برای لپ‌تاپ‌های سری سرفیس پرو مطرح نشده بود. این مدل ۹۰ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو ۹ است.

از نظر طراحی، سرفیس پرو ۲۰۲۴ مشابه نسل قبلی است، اما تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است؛ از جمله استفاده از نمایشگر اولد برای اولین‌بار پنل اولد کنتراست بهتری نسبت به پنل LCD دارد و رنگ‌های مشکی را عمیق‌تر نشان می‌دهد. نمایشگر لمسی ۱۲۰ هرتزی این دستگاه از استانداردهای HDR و Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند. تاکنون هیچ‌کدام از کامپیوترهای خانواده سرفیس با نمایشگر اولد عرضه نشده بودند. سرفیس پرو ۲۰۲۴ از گرافیک Adreno استفاده می‌کند، نمایشگر ۱۳ اینچی با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل دارد و به حداکثر ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5x و یک ترابایت SSD مجهز است. این لپ‌تاپ دارای دو درگاه USB4 و یک درگاه Surface Connect است.

مشخصات سرفیس پرو ۲۰۲۴ مایکروسافت

تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس در حوزه هوش مصنوعی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و بین مصرف انرژی و توان پردازی تعادل مناسبی برقرار کرده‌اند. به ادعای مایکروسافت، سرفیس پرو ۲۰۲۴ یک روز کامل شارژدهی داشته و ۹۰ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو ۹ است.

مهمترین تغییر ظاهری سرفیس پرو ۲۰۲۴ استفاده از نمایشگر اولد در این دستگاه‌های مایکروسافت است. نمایشگر ۱۲۰ هرتز لمسی که کنتراست بهتری نسبت‌به پنل LCD داشته و از استانداردهای HDR و Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند، همچنین این نمایشگر ۱۳ اینچ با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل دارد.

آغاز عصر جدید هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌های ویندوزی

سرفیس پرو جدید به تراشه وای‌فای ۷ مجهز است و از سیستم شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، همچنین در بخش بالایی این محصول از وب‌کم QHD استفاده شده است. پیش‌فروش سرفیس پرو از هم‌اکنون آغاز شده و عرضه آن از ماه آینده شروع می‌شود. سرفیس پرو ۲۰۲۴ با نسخه 24H2 ویندوز ۱۱ عرضه می‌شود، اما بسیاری از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آن در زمان عرضه در دسترس نخواهند بود. قیمت این لپ‌تاپ از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود.

سرفیس پرو ۲۰۲۴ از گرافیک Adreno بهره برده و حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5x به همراه حداکثر یک ترابایت SSD مجهز است. این لپ‌تاپ دو درگاه USB4 و یک درگاه Surface Connect دارد، همچنین باید به دکمه مخصوص کوپایلوت، کیبورد قابل جداسازی بهبودیافته و امکان ارتباط با شبکه 5G اشاره کرد.

در کنار این لپ تاپ می‌توان کیبورد جالب Surface Pro Type Cover را با رنگ‌های جدید، کلید کوپایلت و ترک‌پد بزرگ‌تر اشاره کرد. این کیبورد را می‌توان از طریق بلوتوث به سرفیس پرو متصل کرد.

سرفیس پرو جدید مایکروسافت از وای‌فای ۷ و سیستم شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت می‌گوید در بخش بالایی این محصول از وب‌کم QHD استفاده شده است. پیش‌فروش سرفیس پرو را از همین حالا شروع شده و از ماه آینده عرضه خواهد شد.

سرفیس پرو ۲۰۲۴ با نسخه 24H2 ویندوز ۱۱ و در چهار رنگ به بازار عرضه می‌شود، اما بسیاری از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آن هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است. قیمت لپ تاپ جدید مایکروسافت از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود.

نظر شما