شناسهٔ خبر: 66028883 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جمعیت حیات وحش در آذربایجان‌غربی ۱۷ درصد افزایش یافت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار راس از انواع حیات وحش اعم از قوچ و میش، کل و بز و سایر چهارپایان در استان سرشماری شده که ۱۷ درصد نسبت به سرشماری پیشین افزایش دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سعید شهند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این جانوران در زیستگاه های منطقه سکونت دارند و مشکلی از نظر بیماری ندارند، افزود: ۵۶ گونه پستاندار وحشی و ۳۱۰ گونه پرنده و ۵۸ گونه پرنده در زیستگاههای آذربایجان غربی زیست می کنند که تا کنون بیماری در بین حیات وحش و یا تلفات و رفتار غیر طبیعی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: پنج گونه حمایت و حفاظت شده در آذربایجان غربی زیست می کنند که برنامه ملی نجات برای آنان وجود دارد که شامل میش مرغ، گوزن ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: برای میش مرغ و گوزن زرد ایرانی اقدامات موثری انجام شد و روند نجات آنها در حال پیگیری است.

شهند اضافه کرد: میش مرغ براساس مطالعات سال قبل وارد تنگنای ژنتیکی نشد و اقدامات بین المللی برای نجات آن طی شد و مقرر شده تا تخم این پرنده از اسپانیا و ترکیه وارد شود و بستر تکثیر دراسارت آن هم در دست سوتاو و حمامیان فراهم است.

وی گفت: ۲۴ تا ۳۰ بال میش مرغ در دشت سوتاو و حمامیان در حال لانه گذاری و جوجه آوری هستند.

وی افزود: برنامه این اداره کل برای حفاظت از میش مرغ در سال جاری این است که ۱۰۰هکتار از اراضی کشاورزان خریداری و تملک شود که این موضوع در مصوبات سفر گنجانده خواهد شد.

تولد گوساله های گوزن زرد ایرانی در مرکز رشکان

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی هم گونه شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و در مرکز تکثیر در اسارت رشکان در حال تکثیر است، اظهار کرد: در هفته های آینده شاهد زادآوری گونه های جدید گوزن زرد خواهیم بود.

شهند ادامه داد: روند مثبتی دراین زمینه در حال طی شدن است و امیدواری های زیادی برای افزایش جمعیت آن در زیستگاه اصلی آن یعنی جزیره اشک وجود دارد.

وی اضافه کرد: در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ راس و در مرکز رشکان ۱۱ راس گوزن زرد در حال زیست هستند که ۶ راس در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز سازی در راستای افزایش گونه یاد شده وارد رشکان شدند.

وی با اشاره به فعالیتهای حوزه محیط زیست انسانی گفت: آذربایجان غربی در حال صنعتی شدن بوده و طی ۲ سال اخیر شتاب بیشتری این روند داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان افزود: در سال گذشته سه هزار و ۲۸۳ استعلام از دستگاههای متولی دریافت کردیم که در حوزه احداث و بهره برداری واحد های صنعتی بود که ۲هزار و ۱۵۸ استعلام مورد موافقت بود و ۱۵۶ استعلام به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی با عدم موافقت همراه بود.

شهند با اشاره به اینکه ۱۸۶ موافقت در زمینه بهره برداری از واحدها و ۲۲مورد نیز عدم موافقت صادر شد، اظهار کرد: دلیل عدم موافقت موضوع تصفیه خانه فاضلاب در برخی واحد ها به عنوان علت اصلی بوده و دومین موضوع بحث فضای سبز و سومین مورد نصب سیستم پایش آنلاین در واحد های بزرگ بود که جزو الزامات است تا پروانه بهره برداری صادر شود.

وی درباره باغ وحش ارومیه نیز بیان کرد: ارزیابی های لازم درباره نحوه زیست حیات وحش در این مکان انجام می‌شود ولی باغ وحش ارومیه هنوز به استانداردهای تعریف شده محیط زیست فاصله دارد و این دستگاه، اطلاعی از ورود و خروج و زادآوری و مرگ میر حیوانات در این مکان ندارد.

وی ادامه داد: اخطاریه های لازم برای این باغ وحش صادر شده است و مقرر شده تا پایش آنلاین این مکان به زودی آغاز شود.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام محیط زیست، آذربایجان غربی از مهمترین استانهای محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می شوند؛ ۱۵.۱درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

نظر شما