شناسهٔ خبر: 66701524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف:

حرم‌های امامزادگان متعلق به شخص یا جناحی نیستند

زهرا عسگری

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، بقاع متبرکه را لنگرگاه‌های معنویت کشور توصیف و تأکید کرد که این اماکن متعلق به شخص یا جناحی نیستند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در همایش بزرگداشت امامزادگان فارس و همراه با آیین تکریم و معرفی بقعه متبرکه حضرت شاهداعی الی‌الله شیراز که در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد، گفت: روز بزرگداشت امامزادگان در دهه کرامت ما را متوجه حضور و نورانیت آنان می‌کند.

وی، فارس را دیار علم، ادب و هنر، شهدا و سومین حرم اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: بیشترین تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه سطح کشور در استان فارس قرار دارد.

عادل، بقاع متبرکه و حرم ائمه و امامزادگان را تجلی اعجاز سوره کوثر دانست و گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان، لنگرگاه‌های معنویت این کشور هستند. این اماکن، اعتاب فرهنگی و اجتماعی هستند که جامعه را به سمت را نور هدایت می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود ۸ هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه در سطح کشور خبر داد و افزود: حضور این بقاع متبرکه برکت زندگی ما هستند. متعلق به شخص یا جناحی نیستند. دارالشفای دردمندان و ملجأ بی‌پناهان هستند و کسی در این اماکن مالکیتی ندارد.

وی با بیان اینکه شرافت امامزادگان نه فقط به خاطر انتساب آنان به پیامبر مکرم اسلام(ص) است، بلکه این‌ها غالباً علمای بزرگ دین بودند، گفت: وقتی روایات اهل بیت(ع) را می‌خوانیم، اسامی اینان را در سلسله روات احادیث مشاهده می‌کنیم. بسیاری از این امامزادگان در راه نشر معارف شهید شدند. جان خود را فدا کردند تا مأموریت خود را به سرانجام برسانند.

عادل، امامزادگان را پیام‌آوران ولایت برای شیعیان توصیف کرد و افزود: اگر امروز نام علی(ع) و فاطمه(س) را بر زبان جاری می‌کنیم و شیعه هستیم، حتماً بخشی از این موضوع به حضور و تلاش و رشادت‌های امامزادگان در نشر معارف اهل بیت(ع) بازمی‌گردد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با یادآوری اینکه بنیانگذار اولین حکومت شیعی در ایران اسلامی امامزاده سیدمحمد کیا در طبرستان بوده است، گفت: ما معارف و شیعه بودن خود را از این امامزادگان داریم. اینکه به آنان اعتقاد داشته و کرامات آنان را نقل می‌کنیم، کمترین چیزی است که از آنان نقل می‌کنیم.

وی با اشاره به وجود بیش از یک هزار و ۴۰۰ بقعه متبرکه در استان فارس اظهار کرد: انصافاً استان فارس یکی از استان‌هایی است که فعالیت‌های بسیار شایسته، فاخر و شاخص در حرم‌های امامزادگان آن در حال انجام است و این هم حاصل تلاش، پشتکار، عشق و علاقه و ارادت مردمان این دیار به ساحت مقدس امامزادگان است.

عادل با بیان اینکه کارهای بزرگی مجموعه اوقاف فارس در ایام اربعین در خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) به عهده می‌گیرد که جای قدردانی دارد، گفت: طرح‌های ویژه و کارهای اجتماعی در مراکز افق استان فارس به خوبی اجرا می‌شوند که جای تقدیر دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اگر وجود بقاع متبرکه برای نعمت است، ما هم وظیفه شکرگزاری در مقابل این نعمت‌ها داریم. اگر امروز فرصتی برای خدمت فراهم شده است را باید قدردان بدانیم. شکرگزاری این نعمت آن است که وظیفه خادمی خود را در برابر امامزادگان درست انجام دهیم.

وی یادآور شد: ائمه اطهار و امامزادگان در طول عمر پربرکتشان سعی می‌کردند در تأثیرگذاری و ترویج و نشر معارف قرآن و رسیدگی به ضعفا پیشگام باشند امروز هم باید حرم‌های آنان هم همین ویژگی را داشته باشند و ما هم باید این ظرفیت را ایجاد کنیم تا مردم از این ظرفیت‌ها بهره ببرند و زائران بتوانند از فضای معنوی حرم استفاده کند.

عادل با بیان اینکه وظیفه داریم از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم تا زائران و جوانان از این ظرفیت معنوی امامزادگان استفاده کنند، گفت: به خصوص در این شرایط که هجمه زیادی علیه اعتقادات ما انجام می‌شود، حلقه‌های نورانی امامزاگان این ظرفیت را دارد که بتواند اعتقادات نسل جوان را تحکیم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: اگر امروز سیل شبهات وجود دارد تا اعتقادات مردم درباره زیارت و جایگاه امامزادگان سست شود به خاطر تأثیرگذاری آنان است وگرنه اگر تأثیرگذاری نداشت که کاری به این اماکن نداشتند.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم، ذهنیت افراد را به سمتی که خود می‌خواهد، سوق می‌دهد، گفت: امروز دشمن راجع به امامزادگان شبهه زیاد ایجاد می‌کنند و باید در این زمینه هوشیار باشیم.

انتهای پیام

نظر شما