شناسهٔ خبر: 66032468 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۱۷ درصدی جمعیت حیات وحش در آذربایجان‌غربی

جمعیت حیات وحش در آذربایجان‌غربی ۱۷ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

افزایش ۱۷ درصدی جمعیت حیات وحش در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: شش هزار رأس از انواع حیات وحش شامل قوچ و میش، کل و بز و سایر چهار پایان در استان سرشماری شده که ۱۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سرشماری قبل افزایش دارد.

سعید شهند، با بیان اینکه این جانوران در زیستگاههای منطقه سکونت داشته و مشکلی از نظر بیماری ندارند، افزود: ۵۶ گونه پستاندار وحشی و ۳۱۰ گونه پرنده در زیستگاههای آذربایجان غربی زیست می کنند که تاکنون بیماری در بین حیات وحش و یا تلفات و رفتار غیر طبیعی گزارش نشده است.

شهند اظهارکرد: پنج گونه حمایت و حفاظت شده در آذربایجان غربی زیست می کنند که برنامه ملی نجات برای آنان وجود دارد که شامل میش مرغ، گوزن ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: برای میش مرغ و گوزن زرد ایرانی اقدامات مؤثری انجام شد و روند نجات آنها درحال پیگیری است.

شهند گفت: میش مرغ براساس مطالعات سال قبل وارد تنگنای ژنتیکی نشد و اقدامات بین المللی برای نجات آن طی شد و مقرر شده تا تخم این پرنده از اسپانیا و ترکیه وارد شود و بستر تکثیر دراسارت آن هم در دشت سوتاو و حمامیان بوکان فراهم است.

وی تصریح کرد: ۲۴ تا ۳۰ بال میش مرغ در دشت سوتاو و حمامیان شهرستان بوکان درحال لانه گذاری و جوجه آوری هستند.

شهند افزود: برنامه این اداره کل برای حفاظت از میش مرغ در سالجاری این است که ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان خریداری و تملک شود که این موضوع در مصوبات سفر گنجانده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی هم گونه شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و در مرکز تکثیر در اسارت رشکان درحال تکثیر است، اضافه کرد: در هفته های آینده شاهد زادآوری گونه های جدید گوزن زرد خواهیم بود و

روند مثبتی در این زمینه درحال طی شدن است و امیدواری های زیادی برای افزایش جمعیت آن در زیستگاه اصلی آن یعنی جزیره اشک وجود دارد.

وی افزود: در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ رأس و در مرکز رشکان ۱۱ رأس گوزن زرد در حال زیست هستند که ۶ رأس در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز ساری در راستای افزایش گونه یاد شده وارد رشکان شدند.

وی، با اشاره به فعالیتهای حوزه محیط زیست انسانی گفت: آذربایجان غربی در حال صنعتی شدن بوده و در دو سال اخیر این روند شتاب بیشتری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجانغربی افزود: در سال گذشته سه هزار و ۲۸۳ استعلام از دستگاههای متولی دریافت کردیم که در حوزه احداث و بهره برداری واحدهای صنعتی بود که دوهزار و ۱۵۸ استعلام مورد موافقت بود و ۱۵۶ استعلام به دلیل رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی با آن موافقت نشد.

نظر شما