شناسهٔ خبر: 65754138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

باغداران از نهال شناسه دار در باغات استفاده کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باغداران استان از نهال شناسه دار در باغات استفاده کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی دیانتی با اشاره به اینکه در حوضه دریاچه ارومیه احداث باغ جدید ممنوع بوده و در این مناطق اصلاح و جایگزینی باغات با درختان کم آب بر مجاز می‌باشد، افزود: باغداران حتماً نهال استاندارد و گواهی شده و دارای لیبل در باغات غرس کنند. 
دیانتی با اعلام اینکه خوشبختانه استان ما یکی از قطب‌های تولید نهال در کشور می‌باشد، بیان کرد: لیست نهالستان‌های مجوز دار در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی و معابر عمومی جهت اطلاع و بهره برداری باغداران عزیز نصب گردیده و همچنین در تمامی مراحل مذکور کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای و مدیریت شهرستان‌ها جهت مشاوره در کنار باغداران هستند.
وی همچنین تاکید کرد: با توجه به شروع فصل توزیع و کاشت نهال به باغداران استان توصیه می‌شود که نکات ذیل را رارعایت کنند: 
۱- قبل از خرید نهال گزینه‌های اقلیم منطقه، بازار پسندی، کیفیت خاک، میزان و کیفیت آب، با کمک و مشاوره کارشناسان باغبانی نوع درختان باغ راجهت کاشت رعایت کنید.
۲- نهال سالم و استاندارد را از نهالستان‌های مجوزدار و معتبر همراه با شناسه و فاکتور تهیه کنید و تا باردهی نهال، از شناسه و فاکتور محافظت کنید. 
۳- طبق نقشه کاشت فواصل ردیف‌ها را برحسب نوع درختان مشخص و به صورت کانال به عمق یک متر و به عرض یک متر حفر نموده و بر اساس توصیه کارشناسان، خاک سطحی (زراعی) را با مواد کودی و آلی مخلوط نموده و کانال‌ها را پر کنید. (از پرکردن کانال‌ها با خاک غیر زراعی خودداری کنید).
۴- پس از آرایش ریشه‌ها عمل پرالیناژ (۱۰۰ لیتر آب +۱۰ کیلو رس الک شده+۵ کیلو پهن تازه + ۳۰۰ گرم قارچ کش) را انجام دهید. پس از تهیه محلول فوق ریشه نهال‌ها را در آن فرو برده سپس نسبت به کاشت نهال اقدام و سریعا آبیاری شود.
۵- ضمن گذاشتن قیم به نهال‌ها سعی شود محل پیوند عمود برجهت باد باشد و محل پیوند به اندازه ۱۰ سانتیمتر ازسطح خاک بالاتر قرارگیرد.
۶- سربرداری نهال‌های هسته دار و دانه دار حداکثر از ارتفاع ۸۰ سانتیمتری صورت گیرد و درانگور وجود دو جوانه سالم کافی است. 
 ۷- نهال ارقام میوه باید تک تنه و جوانه‌های نهال در زمان فروش نباید متورم و آماده باز شدن باشد.

نظر شما