شناسهٔ خبر: 65684499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترویج و ترغیب زارعان در امر مبارزه با سن گندم الزامی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باید برنامه ریزی جامعی برای کنترل آفت سن غلات در طول سال داشت و در این راستا ترویج و ترغیب زارعان در امر مبارزه با سن گندم الزامی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در جلسه کمیته استانی مبارزه با آفت سن غلات اظهارکرد: در حال حاضر مزارع غلات استان از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند و با توجه به افزایش دما و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری، برنامه ریزی لازم در خصوص مدیریت و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی ضروری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خسرو شهبازی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی زارعان در خصوص مهار به موقع آفت سن گندم، افزود: سال گذشته از ۲۴ اسفندماه اولین ریزش سن مادری گزارش شد و تا کنون هیچ گزارشی ازشروع ریزش سن از شهرستان‌ها اعلام نشده است و از هم اکنون باید رصد و پایش مزارع با جدیت و بسیج همه امکانات و نیرو‌ها انجام گیرد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت کشت محصولات استراتژیک خصوصا گندم، اضافه کرد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارایی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد و همانند سال جاری تولید مطلوبی داشته باشیم.
فرشته صادقی نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان نیز افزود: در سال زراعی گذشته ۲۱۳ هزار و ۵۰۴ هکتار از مزارع غلات استان بر علیه آفت سن سمپاشی شد و بالاترین سطح مبارزه در سال‌های اخیر بود.
وی تاکید کرد:با توجه به قرار گرفتن در آستانه شروع مبارزه با سن گندم در مرحله سن مادری لازم است مدیران و کارشناسان شبکه مراقبت کنترل سن غلات با استفاد‌ها از تمام ظرفیت‌های کارشناسی در اسرع وقت و بسیج همه امکانات و نیرو‌ها نسبت به اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان حوزه آن شهرستان بر اساس پایش و تراکم گیری طبق دستورالعمل سازمان اقدام و گزارش‌های لازم را بطور مستمر ارسال کنند.
مهدیه فلاح مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیزگفت: سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری ۳۰۳ هزار هکتار و گندم آبی ۱۰۵ هزار هکتار است و مزارع از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.
فلاح افزود: تا کنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت جو آبی و ۲۵ هزار هکتار زیر کشت جو دیم قرار گرفته است و با توجه به تداوم کشت این محصول دربهار این میزان افزایش خواهد یافت.

نظر شما