شناسهٔ خبر: 65641486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید نهال در میاندوآب به ۳۱ میلیون اصله افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید سالیانه ۴۶۰ واحد نهالستان این شهرستان به ۳۱ میلیون اصله نهال می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به فعالیت ۴۶۰ واحد نهالستان در این شهرستان به مساحت ۳۱۵ هکتار گفت: تولید سالیانه این واحدها به ۳۱ میلیون اصله نهال می رسد که منطقه را به یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور تبدیل کرده است.

رضا مقدم اظهار کرد: نهال‌های این شهرستان در بین باغداران منطقه جایگاه خاصی دارند و میاندوآب در تولید نهال و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه ای است.

وی افزود: تعداد ۶۰ واحد از نهالستان های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده است که از این واحدها ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار آماده عرضه نهال در سال زراعی جاری است.

 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۹۴۵ نفر به طور مستقیم زمینه اشتغال فراهم آورده است و سالیانه از این محل ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد عاید نهالکاران شهرستان می شود.

 

 وی اضافه کرد: نهال های تولیدی در شهرستان در ۲ گروه مثمر و غیرمثمر بوده که نهال های مثمر بیشتر شامل سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو، آلبالو، گردو، بادام و انگور است و نهال های غیرمثمر اغلب شامل صنوبر، تبریزی و بید است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان ها، برای ۳۰ واحد از نهالستانهای این شهرستان صادر شده است و نهال پایه رویشی در کلیه نهالستان های مجوزدار میاندوآب عرضه می شود.

 

 وی با تاکید بر ساماندهی نهالستان ها و ارتقای سطح آگاهی مردم بویژه بهره برداران بخش کشاورزی با جرایم سایبری گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی با انجام بازدیدهای مستمر، همواره بر نحوه تولید و عرضه نهال در شهرستان نظارت دارند و از عرضه نهال بی کیفیت جلوگیری می کنند.

 

مقدم اضافه کرد: نهال‌های تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود.

وی خواستار پیگیری راه اندازی منطقه اقتصادی و نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان، اطلاع رسانی مناسب درخصوص معرفی نهالستان های مجوزدار، تشکیل اتحادیه نهالکاران، بروزرسانی و تهیه لیست مشخصات کامل نهالکاران شامل پروانه فعالیت، آدرس، شماره تلفن همراه، ایمیل، درگاه اینترنتی، اینماد و لوگو شد.

 

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

133

نظر شما