شناسهٔ خبر: 62112598 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح سومین بازار آب در کشور:

چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب نداریم‌/ خرید محصولات دانش‌بنیان در وزارت نیرو 6 برابر شد

حميدرضا قزويني

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پیاپی در کشور گفت: ایجاد بازار آب از تکالیف وزارت نیرو است و امروز چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب نداریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مریم کارگر نجفی در آیین افتتاح رسمی سومین بازار آب در استان سمنان اظهار داشت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کمک شایانی به موضوع افزایش بهره‌وری مصرف آب داشته باشد.
وی با اشاره به حمایت ویژه وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب و برق افزود: با توجه به نام‌گذاری سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، وزارت نیرو دومین دستگاه کشور بود که آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب هیئت وزیران رساند.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو عنوان کرد: طرح بازار آب یکی از طرح‌های مندرج در آئین نامه مذکور است.
کارگرنجفی با اشاره به اینکه ایجاد بازار آب از تکالیف وزارت نیرو است، گفت: سمنان، سومین استان کشور است که کارگزاری بازار آب در آن راه‌اندازی شده است.
وی تأمین آب پایدار و مطمئن را از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت نیرو برشمرد و بیان کرد: مدیریت منابع آب موجود، لازمه این مهم است و در این راستا جلب مشارکت ذی‌نفعان از جمله کشاورزان از موضوعات مهمی بود که تا پیش از دولت سیزدهم مغفول مانده بود.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو با بیان اینکه در دو سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در جلب مشارکت مردمی و در راستای پیشبرد امور بوده‌ایم، عنوان کرد: تشکیل بازار آب یکی از این اقدامات مردم محور دولت بوده‌ که در حوزه آب رخ‌داده است.
کارگر نجفی با اشاره به قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک و خشکسالی‌های پیاپی در کشور عنوان کرد: در این زمینه چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در کنار پروژه‌های تأمین آب نداریم.
 
خرید محصولات دانش‌بنیان از سوی وزارت نیرو 6 برابر شد
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری ارتباطات وزارت نیرو همچنین با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق گفت: خرید محصولات و خدمات از شرکت‌های  دانش‌بنیان از سوی وزارت نیرو در پایان سال 1401 نسبت به سال قبل 6 برابر شده است.
مریم کارگر نجفی همچنین در نشست صمیمانه با فعالان دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در سالن جلسات پردیس علم و فناوری این دانشگاه اظهار داشت: وزارت نیرو به حمایت از واحدهای دانش‌بنیان باور دارد.
وی با اشاره به بخشی از حمایت‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در سال 1401 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آب و برق کشور 30 درصد افزایش یافت.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری ارتباطات وزارت نیرو اضافه کرد: در این سال همچنین حجم قراردادهای "تولید بار اول " در وزارت نیرو با شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق 6 برابر شده است.
کارگر نجفی با اشاره افزایش خرید محصولات و خدمات دانش‌بنیان داخلی از سوی وزارت نیرو به 6 برابر سال‌های قبل در سال 1401 عنوان کرد: آمار حمایت وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه در سال گذشته 40 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به تعهدات وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بر اساس آیین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران برای این حوزه در سال گذشته گفت: این آیین‌نامه تکالیفی را برای وزارت نیرو تعیین کرده است.
معاون وزیر نیرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه صندوق پژوهش و فناوری نیرو در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق، ایجاد پارک علم و فناوری نیرو، کارخانه نوآوری نیرو و پردیس‌های علم و فناوری نیرو را از جمله این تعهدات برشمرد.
کارگر نجفی افزود: در این آیین‌نامه طرح‌هایی نیز به‌عنوان طرح‌های پیشران در حوزه فناوری تعریف شده است که مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه برای بهبود اقتصاد کشور هیچ‌ راهی جز افزایش بهره‌وری نداریم، خاطرنشان کرد: حتی بهبود وضعیت اشتغال در کشور نیز در گرو توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری ارتباطات وزارت نیرو با اشاره به چالش‌های ناترازی در تولید و مصرف آب و برق در کشور اظهار داشت: راهی به‌غیراز مدیریت منابع و مصارف در حوزه آب و برق نداریم و این اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان است که منجر به حل مشکلات کشور خواهد شد.
کارگر نجفی با تأکید بر لزوم احصای مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان استان سمنان در حوزه آب و برق خاطرنشان کرد: مشکلات احصا شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق استان سمنان در جلسه‌ای ویژه با حضور مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و نمایندگان این شرکت‌ها در وزارت نیرو بررسی می‌شود.
وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای معرفی محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق به ‌منظور بهره‌گیری شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه از ظرفیت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور خاطرنشان کرد: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و برق از طریق راه‌های ارتباطی وزارت نیرو معرفی می‌شوند.

نظر شما