شناسهٔ خبر: 62094215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون وزیر نیرو: چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب نداریم‌

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پیاپی در کشور گفت: امروز چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، مریم کارگر نجفی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح رسمی سومین کارگزاری بازار آب (بانک و بازار محلی سهم آب) کشور در سمنان اظهار داشت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کمک شایانی به موضوع افزایش بهره‌وری مصرف آب داشته باشد.

وی با اشاره به حمایت ویژه وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه برق و آب افزود: با توجه به نام‌گذاری سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری با نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، وزارت نیرو دومین دستگاه کشور بود که آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان راه به تصویب هیئت دولت رساند.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو عنوان کرد: طرح بازار آب یکی از طرح‌های پیشران در حوزه حمایت‌های دانش‌بنیان‌هاست.

کارگر نجفی با اشاره به اینکه ایجاد بازار آب از تکالیف وزارت نیرو است گفت: سمنان، سومین استان کشور است که کارگزاری بازار آب در آن راه‌اندازی شده است.

وی تأمین آب پایدار و مطمئن را از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت نیرو برشمرد و بیان کرد: مدیریت منابع موجود، لازمه این مهم است و در این راستا مشارکت ذی‌نفعان از جمله موضوعات مهمی بود که تا پیش از دولت سیزدهم مغفول مانده بود.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو با بیان اینکه در دو سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی برای مشارکت مردمی در پیشبرد امور با توجه به ذی‌نفعان بوده‌ایم عنوان کرد: تشکیل بازار آب یکی از این اقدامات مردم محور دولت بوده‌ است که در حوزه آب رخ‌داده است.

کارگر نجفی با اشاره به قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک و خشکسالی‌های پیاپی در کشور عنوان کرد: در این زمینه چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در کنار پروژه‌های تأمین آب نداریم.

کاهش فشار به سفره‌های آب زیرزمینی هدف مهم تشکیل بازار آب است

محسن عسکری رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این آیین از بازار آب به‌عنوان اقدام ویژه این شرکت یاد کرد و افزود: سمنان به‌عنوان یکی از 6 استان پایلوت اجرای این طرح در کشور بوده و سومین استانی است که کارگزاری بازار آب در آن افتتاح‌شده است.

وی هدف اصلی بازار آب را در نهایت کاهش فشار بیشتر به منابع آبی زیرزمینی برای تخصیص مصارف صنعت دانست و افزود: افزایش سهم صنعت از آب مصرفی در سمنان با تغییر رژیم مصرف آب از نتایجی است که انتظار آن با اجرای طرح بازار آب می‌رود.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه در اجرای طرح بازار آب قرار نیست سطح زیر کشت یا تولید محصولات کشاورزی برای صرفه‌جویی و عرضه آب بخش کشاورزی در بازار کاهش یابد افزود: به‌عنوان یکی از شروط اصلی، حداقل میزان تولید کشاورزی متقاضیان شرکت در بازار آب، باید مانند سال‌های گذشته باشد.

عسکری با بیان اینکه بهره‌وری در مصرف آب و استفاده از راهکارهای مختلف باعث کاهش مصرف آب می‌شود تصریح کرد: قرار نیست بخش زیادی از آب چاه‌ها در بازار آب به فروش برسد و در نهایت و در البته صورت صرفه‌جویی و رعایت شروط لازم این طرح از سوی کشاورزان، حداکثر 10 درصد از حجم پروانه برداشت آب کشاورزی معتبر قابل‌فروش خواهد بود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بازار آب - هم به نفع کشاورزان است و هم به نفع آیندگان خاطرنشان کرد: ازاین‌رو امروز دفتر کارگزاری بازار آب سمنان افتتاح‌شده و ازاین‌پس به‌صورت رسمی انجام تسهیلگری اجتماعی و شناخت خریداران و فروشندگان و کشف قیمت در این کارگزاری اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/363/.

نظر شما