شناسهٔ خبر: 62089910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزئیات اجرای طرح بازار آب در کشور از زبان معاون وزیر نیرو

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو از اجرای طرح بازار آب در کشور خبر داد و گفت: این طرح یکی از پروژه‌های پیشران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مریم کارگر نجفی، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو صبح امروز در آیین افتتاح دفتر کارگزاری بازار تبادل آب در سمنان از اجرای طرح بازار آب در کشور خبر داد.

وی گفت: سال گذشته که به‌عنوان سال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام گرفته بود، وزارت نیرو به‌عنوان دومین دستگاهی که آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب هیأ‌ت وزیران رساند، در این حوزه وارد عمل شد.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو بیان کرد: سال گذشته در حوزه‌های زیرساختی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه وزارت نیرو اقدامات مطلوبی انجام گرفت و طرح‌های پیشران در این حوزه طراحی شد.

کارگر نجفی با بیان اینکه طرح بازار آب یکی از پروژه‌های پیشران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: در راستای اجرای این طرح برنامه‌های خوبی با حمایت معاون معاونت علمی فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام و یکی از طرح‌ها و تکالیف وزارت نیرو در زمینه بازار آب تعریف و دنبال شد و سمنان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت در این زمینه برای اجرای طرح انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: سمنان سومین استانی است که طرح بازار آب در آن اجرا می‌شود و این نشان می‌دهد که این استان قابلیت‌های خوبی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو وظیفه دارد تا آب پایدار مورد نیاز مردم و کشور را تأمین کند؛ اما باید توجه کرد که اگر مدیریت مطلوبی بر منابع آبی انجام نشود، نمی‌توان آب مورد نیاز را به‌درستی به ذی‌نفعان رساند.

کارگر نجفی با بیان اینکه تاکنون در بخش مشارکت‌های اجتماعی در حوزه آب کمی غفلت شده بود، ادامه داد: مشارکت‌های اجتماعی در حوزه برق و آب از موارد مهمی است که در ماه‌های اخیر بیش از گذشته به آن توجه شده و البته اتفاقات خوبی نیز در این راستا رقم خورده است.

وی بیان کرد: پاداش صرفه‌جویی مصرف برق که در کشور اعمال شد که اقدام بسیار مثبتی در راستای جلب مشارکت مردمی بود و بخشی از مردم نیز از منافع آن برخوردار شدند.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو تصریح کرد: اگر قیمت‌گذاری، نظارت و شفافیت خوبی در راستای اجرای طرح بازار آب در استان سمنان اعمال شود، فرصت خوبی برای تشویق کشاورزان در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و در اختیار قرار دادن منابع صرفه‌جویی شده به سایر بخش‌ها فراهم خواهد شد.

کارگر نجفی گفت: تلاش می‌شود تا کشاورزان از سود حاصل از فروش منابع آبی صرفه‌جویی‌شده برخوردار شوند و این امتیازی برای خود آنها نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های تنبیهی و تشویقی در حوزه مصرف آب و برق در کنار یکدیگر به کار گرفته می‌شود، اضافه کرد: اگر در مصرف آب و برق زیاده‌روی شود، مشترک جریمه می‌شود و در عین حال سیاست‌های تشویقی و پاداش نیز برای مشترکانی که صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، در دستور کار قرار گرفته است

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های حوزه مدیریت منابع آب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان با خلاقیت و ابتکار پیش می‌رود، اظهار کرد: متأسفانه ایران اسلامی کشوری خشک است و از این رو چاره‌ای جزء صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی وجود ندارد.

کارگر نجفی با بیان اینکه وزارت نیرو به‌عنوان دومین سال پیاپی در جشنواره شهید رجایی به‌عنوان دستگاه برتر در محور بهره‌وری منابع معرفی شده است، گفت: ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت بهره‌وری بسیار مؤثر است و با همراهی آنها استفاده بهینه‌تری از منابع آبی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: سمنان نمونه‌ای از استان‌هایی است که تعامل مطلوبی میان مسؤولان و بهره‌برداران منابع آبی در آن وجود دارد و باید از ظرفیت‌های استان به‌خوبی در راستای صرفه‌جویی مصرف استفاده شود تا در نهایت منافع حاصل از اجرای این طرح‌ها به مردم و خود بهره‌برداران بازگردد.

به گزارش فارس؛ همزمان با هفته دولت، دفتر کارگزاری بازار تبادل آب در سمنان با حضور معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو افتتاح شد.

دفتر کارگزاری بازار آب با هدف انجام تسهیلگری اجتماعی و شناخت خریداران و فروشندگان و کشف قیمت به صورت رسمی در سمنان افتتاح شده است. 

پایان پیام/۲۵۶۸/س/

نظر شما