شناسهٔ خبر: 57847054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۶ هزار هکتار از اراضی گندم آبی کرمانشاه زیر کشت قرار دادی رفت

کرمانشاه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به روند رو به افزایش کشت قراردادی گندم آبی در استان کرمانشاه، گفت: از ۹۸ هزار هکتار اراضی گندم آبی، تاکنون ۲۶ هزار هکتار از اراضی یاد شده تحت کشت قراردادی قرار گرفته و این روند رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -

«علی چاله‌چاله» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مزایای کشت قرار دادی گندم آبی در استان، افزود: کشت قراردادی یک راهکار مهم برای تضمین تولید پایدار و کاهش ریسک بازار است و در این راستا کشاورزان استان می توانند جهت بهره مندی از مزایای آن ضمن مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و اخذ مشاوره از کارشناسان پهنه های تولیدی و دانلود اپلیکیشن مربوطه، نسبت به عقد قرارداد با شرکت بازرگانی دولتی (غله) بصورت آنلاین اقدام نمایند و برای انعقاد قرارداد مذکور نیازی به مراجعه حضوری به ادارت غله نیست.

وی در ادامه تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت ۱۰۰ هزار تومان هزینه حمل به ازاء هر تن گندم تحویلی و پرداخت ۵۰ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه و یا پرداخت تمام بهاء بیمه محصول گندم آبی در صورت درخواست کشاورز توسط دولت و کسر پرداختی های بیمه و هزینه کودها پس از تحویل محصول را از مزایای کشت قراردادی برشمرد و گفت: در کشت قراردادی تا به امروز شهرستان های کرمانشاه، سرپل ذهاب و هرسین از رتبه های برتر استان به حساب می آیند.

وی از کشاورزان استان تقاضا کرد تا در اولین فرصت نسبت به انعقاد قرار داد در قالب کشت قرار دادی اقدام نمایند تا بتوانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.

کشاورزی قراردادی ضامن تولید پایدار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: امسال پیش بینی شده ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در استان کرمانشاه کشت شود و با تدابیر اتخاذ شده انتظار می رود استقبال خوبی از طرف کشاورزان استان جهت کشت قراردادی گندم آبی بعمل آید.

چاله‌چاله با اشاره به ویژگی های کشت قراردادی گندم آبی گفت: در شیوه نامه کشت قراردادی ،کشاورز پس از مراجعه به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا مراکز جهاد کشاورزی و دانلود اپلیکیشن مربوطه و ثبت مشخصات خود در سامانه شرکت غله، و ثبت و امضای الکترونیکی قرارداد بین اداره کل غله و خدمات بازرگانی و کشاورز، قرارداد چاپ شده را به همراه سفته ها که یک و نیم برابر ارزش پولی است که در هنگام تحویل محصول دریافت خواهد کرد به کارگزار جهت اخذ کود تحویل می دهد.

وی گفت: در قرارداد منعقده ۱۰۰ درصد بهای کود ازته توسط کشاورز پرداخت می گردد اما ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و ۵۰ درصد بهای کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز پرداخت می گردد و مابقی از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به محسنات دیگر کشت قراردادی افزود : کشت قراردادی ضامن تولید پایدار است و با همکاری شرکت های خصوصی،غله و وزارت جهاد کشاورزی شرایطی بوجود آمده تا ضمن حمایت از کشاورزان در خصوص تامین نهاده ها و بحث بیمه محصولات خرید محصولات نیز تسهیل شود و دست دلالان از بازار تولید محصولات کشاورزی کوتاه شود.

چاله‌چاله با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر میگردد اضافه کرد: ۲۰ درصد سهم بیمه کشاورزانی که ازکشت قراردادی استفاده می کنند کمتر از دیگر کشاورزان است.

چاله‌چاله در پایان از کشاورزان استان درخواست کرد با توجه به محدودیت زمانی برای انعقاد کشت قراردادی هرچه سریعتر ضمن مراجعه به کارشناسان پهنه مراکز دهستانها و نصب اپلیکیشن مربوطه کشت قراردادی گندم آبی را جهت برخورداری از مزایای آن انجام دهند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

نظر شما