شناسهٔ خبر: 57848103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۳۰ قرارداد با گندم‌کاران قزوین برای اجرای طرح کشاورزی منعقد شد

قزوین - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه کشاورزی قراردادی برای محصولات استراتژیک از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود،گفت: در این راستا تاکنون ۷۳۰ فقره قرارداد با کشاورزان گندمکار این استان به منظور اجرای طرح کشاورزی قراردادی منعقد شده است.

صاحب‌خبر -

حسن جلیلوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری مقرر است تمامی سطوح کشت گندم آبی استان به عنوان مهم ترین محصول راهبردی تحت پوشش این طرح قرار گیرد که تاکنون نزدیک به ۱۲هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم آبی استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی یکی از ملزومات اجرای طرح الگوی کشت است،اظهار داشت: در طرح الگوی کشت، پایداری تولید و تحقق امنیت غذایی با نگاه صیانت از منابع و نهاده های تولید از جمله آب و همچنین افزایش درآمد کشاورزان نیز بسیار مد نظر قرار گرفته است.

جلیلوند خاطر نشان کرد: در این طرح کشاورزی قراردادی به کمک کشاورزان و مجریان الگوی کشت آمده و کشاورز در ابتدای امر می داند که نهاده های مورد نیاز خود را از کدام محل تامین و در پایان برداشت نیز محصول خود را به چه قیمتی و به کدام واحد اقتصادی تحویل دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: در کشت قراردادی گندم آبی، کشاورزان به ازای هر تن محصول تحویلی به اداره غله و خدمات بازرگانی دولتی ایران یک میلیون ریال به عنوان کمک کرایه حمل دریافت خواهد کرد.

جلیلوند اضافه کرد: از دیگر مشوق های اجرای طرح الگوی کشت در کشت قراردادی، تخفیف حق بیمه مزارع و حمایت از تامین کودهای فسفاته و پتاسه است که در این برنامه کشاورزان ۵۰ درصد هزینه کودهای فسفاته و پتاسه را نقدا و الباقی در قالب تشریفات قانونی پس از تحویل محصول از حساب آنان کسر خواهد شد.

این مسوول تاکید کرد: در سال زراعی جاری علاوه بر گندم، کشت قراردادی در محصولاتی مانند چغندر قند، ذرت شیرین، پنبه و کاملینا آغاز شده که امیدواریم در سنوات آینده این اقدام در سایر محصولات راهبردی نیز اجرایی شود.

نظر شما